Hautakivikirjoitus

Vierailija

Muistaisiko joku tarkasti (mielellään vanhalla kielellä), miten kuuluu hautakivikirjoitus, jossa sanotaan suunnilleen näin: "Minä olin kerran sellainen kuin sinä olet nyt. Sinä olet kerran sellainen kuin minä olen nyt."

Kommentit (8)

Vierailija

Vain englanniksi löysin tämmöisen:

Remember me as you pass by,
As you are now, so once was I.
As I am now, you too must be.
Prepare for death and follow me.

Hiukan erilaisia, samantapaisia versioita löytyy useampia.
Amerikassa paljon käytetty, Britanniasta kai tullut(jos
googlettamalla oikein ymmärsin).

Eeropoika
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Muistaisiko joku tarkasti (mielellään vanhalla kielellä), miten kuuluu hautakivikirjoitus, jossa sanotaan suunnilleen näin: "Minä olin kerran sellainen kuin sinä olet nyt. Sinä olet kerran sellainen kuin minä olen nyt."

Joko ollaan näin pitkällä, vai leikitelläänkö vain? Yksinäisen joulun ahdistusta.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Joko ollaan näin pitkällä, vai leikitelläänkö vain? Yksinäisen joulun ahdistusta.

Etkös sinäkin vain käynyt aattona hautausmaalla viemässä kynttilän??
Siellähän tällaisia asioita tulee myös väistämättä ajatelleeksi. Vai kuinka??

Joitakuitahan tämä normaali asia näyttää ahdistavan
kun sen ahdistuksen perään oikein kysellään.

Vierailija

Kävinkö hautausmaalla ja ajattelemassa tuollaisia?

Ei sentään. Vietin ihanaa joulua lämpimässä ja elävien rakkaitteni parissa.

Vierailija

Lainaus:

Kävinkö hautausmaalla ja ajattelemassa tuollaisia?

Ei sentään. Vietin ihanaa joulua lämpimässä ja elävien rakkaitteni parissa.

Tiesitkö että aika kulkee kulkuaan?? Tänään nuori --

-- on joskus myöhemmin vanha ja vielä myöhemmin kuollut.

Sinunkin vielä elävät rakkaasi löydät joskus hautausmaalta. Sytytätkö siellä heille kynttilän??

Vierailija

Olen tekemässä tutkielmaa suomalaisesta hautakivikulttuurista. Sen vuoksi tuo ensimmäinen viestini. Hautakivet, niiden ulkomuoto, koristeet,kuvat, tekstit ovat osa kulttuuriamme. Olen joskus nähnyt tämän tekstin "Minä olin kerran sellainen kuin sinä olet nyt. Sinä olet kerran sellainen kuin minä olen nyt." vanhassa hautakivessä mutta jotenkin vanhahtavassa muodossa. Siksi kysyin. Jos jotakin kiinnostaa aihe, niin kerro, millaisia tekstejä, kuvia, symboleja (ristin ja nimen, elinajan lisäksi) olet nähnyt hautakivissa, sekä uusissa että vanhoissa tai oletko itse joutunut hankkimaan hautakiven ja siis vertailemaan erilaisia muunnoksia. Onko kasvokuvan laittaminen mielestäsi sopivaa? Minkälainen muistokivi on mielestäsi kaunis, minkälainen ei?

Vierailija

Kaksi minua syvästi liikuttanutta hautakiveä olen nähnyt kotiseurakuntani hautausmaalla. Toinen oli luonnonkiveen hakatussa, hieman sydämen muotoisessa kivessä. Rakas vaimoni siinä luki. Jonkun nuoren miehen rakas vaimo oli syntynyt 1890, kuollut 1912.

Toinen kivi oli yläosaltaan ovaalin muotoinen. Siinä luki: Ainokaisemme. Poika oli syntynyt 1911 ja kuollut 1918. Mietin hänen haudallaan, menehtyikö hän espanjantautiin, joka samana vuonna vei monta nuorta miestä ja lasta hautaan. Tietysti myös naispuolisia tähän tautiin menehtyneitä lepäsi samalla hautausmaalla.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat