Historialliset kirkot

Vierailija

Olen vuosien ajan kierrellyt katselemassa vanhoja kirkkoja Suomessa, jonkun verran Ruotsissa ja Englannissa. Niissä on oma tunnelmansa ja paljon katsottavaa ja ihmeteltävää. Läheskään kaikki ei ole tulleet vielä Suomessa katsottua, mutta kun tästä on tullut sellainen intohimo, niin aion aina lomilla järjestää itseni etsiskelemään näitä suurenmoisia rakennuksia. Englannin Westminsterissä meni aikaa sen ihmeellisyyksien katselemiseen. Suomessa on niin paljon pieniä kauniita kirkkoja! Ja entäs muualla pohjoismaissa ja Saksassa! Myös ortodoksikirkot ovat kauniita. Ikonien katseluun menee oma aikansa, saati muuhun rakennuksiin liittyvä. Kuvani on Turun linnan kuningattaren kappelista.

Kommentit (13)

metsänpoika
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei

Minulle tulee ensimmäisenä mieleen Pälkäneen (keski-aikainen) rauniokirkko. Asuin 30 vuotta sitten Pälkäneellä
ja kävin usein ihastelemassa ko. nähtävyyttä. Olin sitä mieltä että siihen pitäisi tehdä katto ennenkuin seinät
rapautuu kokonaan. Myöhemmin luin jostakin että hankkeen eteen olisi jotain tehty.Tietääkö kukaan?

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen ehdottanut ET-toimitukselle, että tekisivät juttusarjan suomen vanhoista kirkoista ja linnoista.
Saas nähdä innostuvatko asiasta, vastausta ei ole kuulunut.

metsänpoika
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Netistä löytyy muuten luetteloita, tietoa ja kuviakin vanhoista puu- ja kivikirkoista. 1600-luvulla rakennettuja
puukirkkojakin on vielä olemassa.
Mielenkiintoista tietoa löytyy myös Museoviraston-Rekisteriportaali-sivuilta.

Vierailija
Hyvämieli

Olen ehdottanut ET-toimitukselle, että tekisivät juttusarjan suomen vanhoista kirkoista ja linnoista.
Saas nähdä innostuvatko asiasta, vastausta ei ole kuulunut.

Tämä olisi todella hyvä idea, kannatetaan! Tällainen juttusarja kirkoista/linnoista olisi mielenkiintoista luettavaa. Linnoja ei Suomessa niin monia ole, mutta myös kartanoista tai ulkolaisista linnoista voisi olla juttuja. Erilaiset tarinat jotka liittyvät rakennuksiin, elävöittäisivät asiaa.
Metsänpojalle sanoisin, että Pälkäneen rauniokirkon korjaukset eivät jatkuneet, Museovirasto ei ollut hyväksynyt jotain suunnitelmaa. En muista asiaa kovin tarkasti, sillä siitä on jo usea vuosi, kun luin jonkun uutisen tästä rauniokirkon korjaussuunnitelmasta.

valmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Meillä on tapana aina matkaillessa poiketa paikallisessa kirkossa.
Mulla on niistä paljonkin kuvia, niin sisältä kuin päältäkin, mutta ne on
kaikki tallennettu jo levykkeelle, kun kerran tämä kone "kaatui".
Onneksi saimme pelastettua kuvat.

Tässä Kolttasaamelainen Ortodoksikirkossa.

Vierailija

Tässä aikaisempaa keskustelua historiallisista kirkoista,
mutta uusi keskusteluhan sisältää myös kirkkotaiteen.
Toivotaan, että kiinnostusta riittää.

Vierailija

Minulle ovat tulleet tutuiksi Turun seudun keskiajalla 1200-1560 rakennetut kivikirkot kuten Tuomiokirkko, Maarian kirkko ja Pyhän Katariinan kirkko. Taivassalon Pyhän Ristin kirkko on myös hyvin kaunis. Hämeestä tunnen Hattulan Pyhän Ristin kirkon, joka Turun Tuomiokirkon kanssa on ainoita kokonaan tiilestä muurattuja.
Maailman suurimmassa Kerimäen puukirkossa(3000 istumapaikkaa ja 2000 seisomapaikkaa) olen kuunnellut Heikki Sarmannon konsertin ja toiseksi suurimmassa Mäntyharjun puukirkossa olen myös ollut konserteissa. Näkemiäni kivikirkkoja pidän puukirkkoja kauniimpina ,Porvoon kivikirkkoa unohtamatta.

Vierailija

Oheistan rippikirkkoni vaivaisukon kuvan, itse kirkosta näkyy vain kulma. Jos ajelette sielläpäin niin kannatta ehdottomasti käydä katsomassa. Kirkkossa on kaikki seinät maalattu raamatunaiheisilla kuvilla!

Vierailija

Tämän vaivaisukon olen nähnyt. Kun itsellä ei ole autoa niin valitettavan harvoin tulee paikalla missään käytyä. Netistä ja kirjoista löytää todella mielenkiitoisia juttuja. Yhdessä kirjassa (Alttaritauluja suomen kirkoista, readme 2008) on kuvin ja sanoin lukuisia alttaritauluja, jonka otan aina esille kun teeveestä tulee Jumalanpalveluksia ,siitä katson kirkon taulun tekijän ja vuoden ja muuta historiaa.

Vierailija

Onko kukaan muu sattumoisin nähnyt maamme ainoaa vaivaisakkaa? Se on etelä-pohjanmaalla Soinissa. Samalla kirkonmäellä sijaitsevat Eila Hiltusen tekemät Leijonapatsaat vartioimassa sankarihautoja. Vaikuttavia molemmat.
Tyrväällä sijaitseva Pyhän Olavin kirkkokin on vaikuttava, nyt remontoituna. Itse kiertelemme kesäisin mieheni kanssa
lomamatkoilla eri kirkoissa. Kirkkon ei tarvitse olla iso, eikä uljas kuvineen ollakseen kaunis. Minuun tekee yhtälailla
vaikutuksen karu ja yksinkertainen kirkko kuin suuri.
t.janttukatriina

Vierailija
metsänpoika

Minulle tulee ensimmäisenä mieleen Pälkäneen (keskiaikainen) rauniokirkko. Asuin 30 vuotta sitten Pälkäneellä
ja kävin usein ihastelemassa ko. nähtävyyttä. Olin sitä mieltä että siihen pitäisi tehdä katto ennenkuin seinät
rapautuu kokonaan. Myöhemmin luin jostakin että hankkeen eteen olisi jotain tehty.Tietääkö kukaan?

Tampereen teknillisen yliopiston arkkitehtiosastolla järjestettiin viitisen(?) vuotta sitten suunnittelukilpailu rauniokirkon kattamisesta. Taustalla olivat muistaakseni Pälkäneen seurakunta ja Museovirasto. Voittajatyössä oli luonnosteltu ihan mukavan oloinen lasikate. Koska aikaa on kulunut, lienee toteutushanke jäissä.

Vierailija

kotipaikkakunnallani kunnostetaan juuri vanhan kirkon paikkaa. Itse kirkosta on jäljellä vain osa paanukattoa, ja aidattu alue. Paanut tervataan uudelleen ja alue maisemoidaan, puiden kaatamiseen museovirasto ei ole antanut lupaa. Jokiranta raivataan. Aidan vieressä on laatta , joka muistuttaa vanhan kirkon olleen siinä. muistan vielä kun alueelta löytyi pääkalloja.kULTTUURITEKO TÄMÄKIN. Nykyinen kirkko sijaitsee joen vastakkaisella puolella.
Muistaakseni joitakin tilaisuuksia on pidetty vanhan kirkon paikalla,toivottavasti ne lisääntyvät.
janttukatriina

Vierailija

Minuun on tehnyt vaikutuksen Pielpajärven erämaakirkko ja vesilahden vanha kirkko.Kummatin on komiaa hirttä

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat