VANHENEMISEN HYVÄKSYMISESTÄ

Vierailija

Haastattelu Kaija Pohjolan elämästä herätti minussa pahaa mieltä. Miten meitä eläkeläisiä voi halveksiakin kuvaamalla osaa meitä näin: "... Ennen kuusikymppiset olivat vanhoja - harmaita, huonoryhtisiä ja änkyröiviä" ! Meitä äskeisen kuvauksen kaltaisia on paljon, mutta siitä huolimatta tunnen meidän olevan yhtä arvokkaita kuin Kaija Pohjolan tapaiset huolitellut ja nuorekkuutta ihannoivat eläkeläiset.

Meillä monilla on iän myötä tullut erilaisia vaivoja, jotka näkyvät mm. liikkumisessa, joka ei ole reipasta ja tasaista kävelyä tai kulkua. Itse kuvaan omaa kävelyäni "raahustamiseksi". Silti minun kaltaisillani on mielestäni aivan samanlainen ihmisarvo kuin reippaasti ja moitteettomasti liikkuvilla. Vaatteiden värin ei ole syytä olla mikään leimakirves, ei myöskään harmaiden hiusten. Jokaisen meistä on vuosien myötä opittava tajuamaan, että iän karttuessa oma vanhuus, harmaus ja huonoryhtisyys on osa vanhuutta aivan samalla tavalla kuin vähän värikkäämmin pukeutuvllla, nuorennusleikkauksia teettävillä ja loputtomiin hiuksiaan värjäävillä ikätovereillaan.

Me monenlaiset vanhat ihmiset voimme vaikuttaa ulkoisista tekijöistä välittämättä elämäämme ja ympäristöömme. Harrastamme paljon, omien mieltymystemme ja kykyjemme mukaan. Me onnelliset, joilla on lapsenlapsia, saamme lisäksi osallistua lastenlastemme elämään ja nauttia elämän kasvun suuresta ihmeestä. Toivottavasti niissäkin ihmissuhteissa osaamme olla tasapuolisia ja oikeudenmukaisia läheisiämme kohtaan. Näin elämä tarjoaa myös henkisen kasvun paikkoja, ei pelkästään ulkoiseen tuijottamista.

Toivon menestystä iskelmätähdelle omien ikääntymistään koskevien tavoitteiden saavuttmaisessa. Terveyttä ja siunausta kaikille uuden vuoden myötä

Kommentit (5)

Vierailija

Vanhuus tulee, jos saa kauan elää, hyväksyipä asian tai ei ja se tulee kaikille jossakin vaiheessa. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ulkomuotoseikat merkitsevät. Se merkitsee, että jonkinlainen liikuntakyky säilyisi ja aivot pysyisivät edes jotenkin ajassa mukana.

valone
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Vain itse voi vaikutta olomuotoonsa! Ikäväkseni olen huomannut, että tuon ikäiset ihmiset, naiset varsinkin ovat ylipainoisia, ruokaa ja makeaa rakastavia. Jos ja kun ei välitä itsestään tarpeeksi se näkyy.
Ei jaksa kantaa kroppaansa, ei liikkua ja noidankehä on valmis.
Monia sairauksia on minullakin, mutta olen elämää rakastava ja liikunnallinen ollut aina, se pitää ryhdin ja mielen vielä yli seitsemänkymppisenäkin nuorekkaana.
Ei nuoruutta kateena tule ihannoida, vaan ymmärtäen, että jokainen vanhenee se on luonnon laki, kuka aikaisemmin kuka myöhemmin. Mutta voi jos tahtoo itsestään huolehtia, eikä se paljoa vaadi edes rahaa, vain itsensä kunnioittamista ja viitseliäisyyttä. Kuka kunnioittaa, ellei kunnioita itseään.

Vierailija

En ole kuunnellut tuota haastattelua, joten en tiedä siitä mitään, mutta kirjoitan siitä mitä tänne oli kirjoitettu vanhenemisesta.
Se on arka paikka minullekin, 60v tulee liian nopeaan täyteen, enkä tiedä miten tässä pitäisi olla, ehkä tämä on jotain kriisiä nyt. Hiukseni harmaantuivat jo nuorena ja aloitin värjäämisen. Olin välillä urheasti värjäämättä, mutta talvella oli olo tosi harmaa ja peilistä tuijotti tosi kalvakka ihminen, joten taas on väriä päässä, tosin se on aika haastavaa kun on jo täysharmaa pää. Odotan että vuosia tulee hieman lisää ja kuntokin rapistuu niin sitten lopetan värjäämisen, nyt vielä kunto on hyvä ja pitänee alkaa lisää siitä huolehtimaan.
Mutta ei kyllä ole oikein että muita ihmisiä verrataan ja arvostellaan siitä miten haluavat elää, ja vielä niputetaan että kaikki olis samanlaisia. No, "kärty" olen eli se jossain vaiheessa ollut kiltteys loppui ja nykyisin en enää ole niin hiljaa aina. nytkin heräsi heti halu puolustaa sitä että jokaisella on oikeus olla omanlaisensa, kuka "tällää" itseään kuka ei, itse keikun siinä välimaastossa, välillä koreilen välillä en, ihan mielentilasta riippuen.
Mutta ihminen joka on koko ajan yleisön edessä töissä on kait pakkokin olla huoliteltu ja myös sanoissaan varovainen.

Vierailija

Oma kuontaloni harmaantuu kovaa vauhtia, mutta en ole sitä sävyttänyt/värjännyt, enkä aiokaan. En viitsi enkä jaksa nähdä vaivaa, eikä ole yhtään senttiä färjäykseen sijoittakaan. Koetan myös välttää kaikkia ylimääräisiä kemikaaleja, oman terveyteni takia (ja myös ympäristön). Turhamaisuuteni ilmenee liikunnan harrastamisena, toivon vaikuttavani nuoremmalta kun kävelen nopeasti ja linjat ovat sulavammat. Joululahjoiksi saamiani liikuntakortteja olen nyt alkanut käyttää, samalla pääsen nauttimaan saunomisesta ja porealtaasta. Haluaisin olla kuin Aira Samulin - aina liikkeellä, aina iloinen. - Eniten elämässä pelkään sitä, että lapsilleni sattuisi jotain sairautta tai onnettomuutta. Toiseksi eniten pelkään omaa sairastumistani. Siksi koetan panna kampoihin ikääntymiselle. Luonnonakeja en pysty kumoamaan, mutta kunpa edes mahdollisimman pitkälle pysyisin toimintakykyisenä, en sitten lapsillenikaan olisi huolen aiheena.

Vierailija

Ihmisen elinikä on jatkunut .Katselin vanhoja valokuvia.Isoäitini näyttää seitsämänkymmenen vuoden ikäisenä
tosi vanhalta.Osansa siihen varmaan on tehnyt senaikaisen elämän kovuus.
Nykyihmisillä on helpompaa.Nyt sen ikäisinä ollaan vielä vireitä senioreita.
Näitä asioita Kaija Pohjolakin pohti. Miksi siitä mieli pahoittuu.
Jos joku ei halua hoitaa itseänsä eikä näyttää nuorekkaalta,eikai se ole Kaija Pohjolan syy.
Mietin josko en enää laittaisi väriä hiuksiini,antaisin harmaantua.
Tyttäreni oli erimieltä,niinpä taas tilasin ajan kampaajalta,hiusten leikkaus,väri ja kulmat siistitään..
Kummasti se antaa myös itsevarmuuutta kun huolehtii ulkonäöstään.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat