MINNE ON KADONNUT TYÖMORAALI?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Jatkuvasti saa kuulla tai lukea kaikenlaista ikävää. On eri alojen valelääkäreitä, epäpäteviä sairaanhoitajia, kutsutaan poliisi hakemaan "sammunut" yökkö pois vanhainkodilta (josta hän oli yksin vastuussa), poliisi "makasi" 16 vuotiaan tytön jne.....Onko tosiaan niin että enää ei voi olla varma saamastaan palvelusta ja kaikki on kyseenalaistettava. Entä ne joilla ei enää ajatus ja huomiokyky toimi? Ei ole ihme jos osalle kansaa syntyy jo pelkotiloja siitäkin kun sairaanhoitajat "myrkyttää". Mistä tämä kaikki kertoo ja mihin on yhteiskunta menossa???Onko vallalla hälläväliä asenne, kun on kyse muista?

Kommentit (12)

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei Mimmu,
Totta kirjoitat, ei tänä päivänä uskalla luottaa kuin itseensä, jos enää siihenkään. Olemme kai menossa kohti hunninkoa koko yhteiskunta. Ennen sentään välitettiin ainakin täällä maalla naapureista. Minua ärsyttää aivan suunnattomasti, jos joku esim. lupaa tulla tiettyyn aikaan, eikä sitten tulekaan. Itse olen aina paikalla mieluummin 10 min. aikaisemmin kuin 1 min. myöhässä. Vaikka lähin esimieheni (naiseni) oli 150 km:n päässä, olin aivan ehdoton työaikojeni suhteen.
Hyvää illan jatkoa toivottelee Aluisa

Vierailija

Totta puhut. Työmoraali on heikentynyt muutenkin kuin esiintymällä valeroolissa. MIssä lienee vika, mutta enää ei monellakaan ole lainkaan työmoraalia, joka mielestäni tarkoittaa sitä, että työ tehdään huolella ja niin hyvin kuin vain sen pystyy tekemään. Puhumattakaan siitä, että tullaan ajoissa, pidetään työehtosopimusten mukaiset ruokatunnit ym. , ollaan sairauslomilla, vaikkei oikeasti sairaita oltaiskaan jne. Lista on aika monenkirjava ja pitkä. Valitettavasti. Ikävä kyllä tästä kärsivät sitten myös ne joilla on vielä työmoraalia jäljellä - he useasti joutuvat tekemään myös niiden työt jotka niitä sievästi väistelevät.
Samoin on tämä toisista välittäminen kaikenkaikkiaan kadonnut - ei huolehdita ja katsota myös naapurien lasten perään eikä olla auttavaisia toisia kohtaan. Tuijotetaan vaan omaan napaan ja luullaan, että sillä saadaan maailmasta onnellisempi.'

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Tapahtuu sellaistakin, että kun jollakin on korkea työmoraali ja on vastuuntuntoinen työssään, alkavat jotkut työtoverit pilkata ja kuiskutella selän takana ja ehkä suoraan piikitelläkin. Jos sitten tämä vastuuntuntoinen henkilö saa kiitosta ja hänen panoksensa huomataan, alkaakin kadehtiminen ja pomojen suosikiksi nimittely.
Miksi ihmeessä kadehtiminen, kun itsellä olisi ollut samanlainen mahdollisuus tehdä työnsä hyvin, jos olisi viitsinyt?

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei Katinka,
Sanopa muuta, kyllä ihmiset osaavatkin olla kateellisia. Täytyy vain kysyä, mihin tämä maailma on menossa.
Eikös muuten joku korkea virkamies ollut käynyt chatissa työpaikan koneella, olikohan vielä työajalla?
Hyvää lauantai-iltaa toivottelee Aluisa

kar1na
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei katinka!
Olen täysin samaa mieltä kanssasi.Itse ole vanhin työntekijä työpaikallani ja opetettu vastuuntuntoiseksi,mutta nuorempien puolelta kohtelu on ollut juuri noin kuin kirjoitit,joka ajoi minut uupumisen partaalle.
Mihinkähän tämä maailma onkaan menossa,kun tulevaisuudessa nämä nuoremmat ottavat vastuun työelämän rattaitten pyörimisestä?
Vai olemmeko me "vanhat" liian "tiukkapipoja"?

Vierailija

Katinka, miten oikeassa oletkaan: liian ahkeraa katsotaan pahalla silmällä. Kun tulee vaikkapa viransijaiseksi työpaikalle, on tärkeää tarkkailla mikä on "oikea" työtahti. Ei pidä olla liian vetelä, muttei liioin ylittää muiden työtehoa. - Onnellinen hän, joka voi tehdä itsenäisesti etätyötä kotoa käsin, ja määrätä oman tahtinsa.

Vierailija

Totta puhut.
Itsekin sellaisen kohteeksi joutuneena täytyy ihmetellä ylipäätään ihmisten moraalia. Jos olet ihminen, joka haluaa tehdä työnsä niin hyvin kuin sen taitaa ja tehdä vielä lisäksi niitäkin asioita, joita ns. yhteisiksi asioiksi nimitetään, niin siitä ei kyllä yleensä muuta saa kuin leiman otsaansa. Nämä yhteiset asiat ovat nimenomaan niitä joista jokainen työpaikalla hyötyy ja jonkun nekin on hoidettava. Ja luulisi itse kenellekin olevan sama kuka ne yhteiset asiat hoitaa kunhan ne joku tekee, ellei itse ole siihen valmis.
Olenkin tullut siihen tulokseen, että aina löytyy arvostelijoita kunhan on ensin niitä tekijöitä. Viime aikoina olenkin kehottanut kaikkia tekemään asiat seuraavalla kerralla... kertaakaan ei ole tekijöitä kuitenkaan löytynyt. Kun hetki on koittanut oikein kavahdetaan ja luikitaan karkuun - enhän minä ....
Ihmeellistä!
Avattakoon tuleva työviikko jokaisessa työyhteisössä niin, että antaisimme jokaiselle vapauden tehdä työnsä ja jos kenellä vielä näinä aikoina riittää puhtia hoitaa niitä yhteisiäkin asioita, niin annetaan heidän ne hoitaa ja jospa vielä vähän arvostaisimmekin sitä.
Ehkä aikaa myöten huomattaisiin kuinka paljon mukavampi työyhteisössä olisi kaikkien työskennellä.

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Työpaikallani henkilöstöpäällikön suosikit saivat tehdä työnsä miten lystäävät ja heillä oli kuulemma oikeus siihen milloin minkin tekosyyn varjolla. Kyllä pisti vihaksi sellainen käytös.
Ei ole ihme jos puhutaan työpaikan huonosta ilmapiiristä.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei Anonyymi.
Tuokin, mistä kerroit, on totta ja pistää varmasti vihaksi. siinäkin on kysymys huonosta työmoraalista, myös henkilöstöpäälikön puolelta. Kaikenlaista kieroilua tapahtuu työelämässä ja pieni ihminen tuntee itsensä voimattomaksi. Ihanaa, kun on itse jo päässyt pois siitä pyörityksestä, mutta surettaa niiden puolesta jotka joutuvat työssään vääryyttä kärsimään.

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Suosikkijärjestelmä työpaikalla on työmoraalin murentamista pahimmillaan. Työpaikan tasa-arvokeskustelut ovat yleensä pelkkää silmänlumetta, sillä se ei ainakaan kohenna kenenkään työmoraalia jos käytäväkeskusteluissa supistaan salaisista palkankorotuksista ja muista ylimääräisitä eduista sopiville henkilöille.
Aiemmissa kirjoituksissa on puhuttu valelääkäreistä, myrkytyshoitajasta ym. ilmiöistä. Tuntuu omituiselta, että hoitaja voi myrkyttää ihmisiä ja ettei kukaan epäile mitään ja jos on huomannut, niin ei ole puuttunut asiaan. Näin on monilla työpaikoilla, ettei haluta puuttua ja onneksemme kaikilla "puuttumattomilla" asioilla ei ole näin dramaattisia seurauksia.
Työmoraali käsittää kokonaisvaltaisesti koko työpaikan henkilöstön ja kaikilla on vastuu omasta työstään kuinka sen hoitaa. Esimiestason tulisi olla esimerkkinä hyvästä työmoraalista ja vääryksien korjaamisesta koskipa se ketä hyvänsä. Usein kuulee hymähdettävän, että "no, sehän on se, ei sille mitään voi..." ja nauretaan päälle.

Vierailija

Totta puhut.
Tuo viimeinen lause kuuluu mahdottoman tutulta - ikävä kyllä-. On ns. hankalia ihmisiä, jotka saa sen varjolla tehdä mitä tahansa ja käyttäytyä miten tahansa, koska esimieskään ei halua joutua tällaisen hankalan henkilön silmätikuksi ja kiusanteon kohteeksi. Ilmeisesti on vaan helpompi katsella kun tällainen henkilö kiusaa muita ......

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat