Harmaatalous rehottaa.

Vierailija

Yritysasiakkaita koskevalla analyysitoiminnalla on voitu ehkäistä varovaistenkin arvioiden mukaan useita tuhansia rikoksia ja säästää jopa kymmeniä miljoonia euroja.

Isoimmilla vakuutusyhtiöillä on yhteisten vahinko- ja väärinkäytösrekisterin lisäksi omat analyysijärjestelmänsä, joilla yritetään seuloa huijariyritykset asiakkaiksi pyrkivien joukosta. Tulokset ovat olleet huomattavia.

- Viimeksi tällä viikolla paljastui pääkaupunkiseudulla tapaus, jossa pahoin tappiolliseksi jääneen kuntosaliyrityksen taustalla olleet henkilöt perustivat uuden yrityksen aikoen aloittaa puhtaalta pöydältä, kertoo vakuutustutkija Jari Raatikainen Lähi- Tapiolasta.

Kymmenisen vuotta sitten aloitettu analyysitoiminta on tähän mennessä säästänyt Lähi- Tapiolalle laskennallisesti noin 18 miljoonaa euroa. Sen avulla on voitu ehkäistä jopa tuhansia talousrikoksia.

Järjestelmä päivittää tietonsa kerran vuorokaudessa kaupparekisteristä ja Suomen Asiakastiedosta. Sen tarkemmin Raatikainen ei halua järjestelmästä kertoa.

Kokoomuksen ja RKPn "ansiosta" hallituksen harmaantalouden torjunta on nimellistä.
Hyvä, että vakuutusyhtiöt ovat puuttuneet asiaan.
Jos hallituksemme toimisi aktiivisesti ja järkevästi niin veronkierto ym kieroilu saataisiin kyllä
vähenemään ja satoja miljoonia, vaiko miljardeja valtion kassaan. Ulospäin annetaan kuva, että
harmaantalouden torjunta on hallituksen ykkösasia ja hallinnassa. Tulokset plusmiinus nolla.

Kommentit (7)

Vierailija

Olen luokitellut myös valtionyhtiöden toiminnan siirron halppismaihin harmaantalouden asiaksi.

Yli kymmenen vuotta on reppurit tulleet Virosta ja Venäjältä. Ei mitään kontrollia. Valtio on täysin kyvytön hoitamaan asioita.

Vierailija

Harmaatalous, sehän on raharikkaiden etu.
Ei siihen kokoomusvetoinen hallitus kajoa.

Mulle, mulle, mulle - no tässä vähän sullekin...

Vierailija

Olen jo kuitti. Mitä pirun teatteria tää kuittipakko. Kyllähän täällä kassat kuitin tulostaa ja muualta niitä ei kannata kysellä.

Vierailija

Hallitus on tekevinään jotain suurta. Pienyrittäjiä kyllä taas nujjutetaan tällä kuittisirkuksella, jota varten vielä luodaan omat tarkastajat - oikein salapoliisit. Niin ja sitten tietysti vielä kuittien juoksevalle järjestysnumerolle omat tarkastajat, jotta ohivuodot saadaan kuriin siinäkin tapauksessa, jos se Matti Meikäläinen nakkaa sen yrittäjän antaman käsinkirjoitetun kuitin vaikka saunan pesään. Vai luodaankohan veroilmoitukseen "juorulista" johon nämä kuitit vaaditaan liittämään.
Joopa - joo. Sanoisinko fantastista - Suomi sittenkin pelastuu.

Vierailija

Valtiot jotka on ajettu ahdinkoon huonolla politiikalla, turvautuvat harmaaseen talouteen. Esimerkkeinä Italia ja Espanja.
Eli nälkäinen kansa säästää ALV itselleen. Raha joka ei liiku näkyvästi ei huku hallinnon kassaan.
Minä suosin harmaata. Olen tehnyt ja tulen tekemään. Kun satanen jaetaan kahtia, se on 50 äijää päälle. Jos valtio, kirkko, kunta ja eläkeyhtiö tulee mukaan, niin ei jää äijille kuin vajaa 15 e

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat