Onko sinulla ikäkriisi? Näillä ohjeilla selviät

Kommentit (5)

Vierailija

Iästä ei ole vielä tähän mennessä tullut mitään kriisejä, onneksi ! Lähes kaikesta muusta kyllä. Jo pelkästään lapsuudesta toipumiseen taitaa mennä koko elämä !
Olen kolmen, kesällä neljännen lapsenlapsen mummo, haluan olla nimenomaan mummo, en mamma, mummi,mama, mami,mumma, enkä mitään muuta kuin mummo mikä mummo. Vaikka olis 45v ja mummo, niin turha sitä on muuksi kutsua kuin mummoksi, jos on lapsenlapsia :) Ehkäpä silloin vois ollakin ikäkriisi jos en haluaisi itseänä mummoksi kutsuman.

Vierailija

Olen ollut mummu jo 17 v ja kestän tämän nimityksen .Samoilla lapsilla sitten toisilla on mummi joten jo heti erottavat kuka on kyseessä.
Mummumksi tulemisessa ei ole ollut ongelmia. Päin vastoin vanhin mummuttettava syntyi pelastuksena elämäni jatkumisella . Olin vammauttavassa liikenne onnetomuudessa ja vammauduin täysin . Elämäni oli omasta puolestani lopussa ,mutta sitten syntyi etuajassa samaan hötäkkään poika,ensimmäinen lapsenlapsi.
Siitä sain pontta elämälleni ja jaksoin rääkillä kuntouttaa itseni kepin kanssa käveleväksi mummoksi.
Nyt olemme parhaat ystävykset ja kierrelleet maita ja mantuja. Tämä nyt vanhin lapsen lapsi ei ujostele minua
vaan taluttaa uimaan isoissa merissä.
Nyt minulla on jo 5 lasten lasta ja kaikki ovat yhtä rakkaita. Joten ikä kriisistä pelastuin lasten lastenkautta.
Tosin ystäväpiirikin vaihtui paljon .Sain uusia ystäviä paljon. Entisiin työ kavereihinkin on muutamiin läheiset suhteet.

Vierailija

Ikääntymisessä ei ole mitään mukavaa tai kaunista. Kaikki korulauseet vanhenemisesta ovat valhetta. Jos ikääntyminen olisi yhteiskunnan tai yksilön mielestä hyvä asia, luonto olisi suunnitellut esim. hedelmällisyyden alkavan vasta noin 50-vuotiaana jne. On parempi kuolla nuorena kuin tavoitella vanhuutta muka arvokkaana elämänosana.

Vierailija

Naisten korkeampaa elinikää on selitetty juuri mummojen tarpeellisuudella. Jo keräilykaudella heimon hyvinvoinnille ja säilymiselle vanhempien naisten panos oli merkityksellinen, kun nuoret naiset eivät malttaneet ja osanneet huolehtia ravinnon hankinnasta, ja pienten lasten äidit eivät päässeet lapsiltaan. Mutta isoäideillä oli aikaa ja osaamista keräillä kasveja ja pientä eläimistöä ravinnoksi ja rohdoiksi.

Nytkin koen isoäitiyden (ja isovanhemmuuden) erittäin tarpeellisena ilmiönä lasten- ja lastenlasten kannalta ja suuremmassa mittakaavassa koko yhteiskunnan näkökulmasta. Saattaa lapsista tai lapsenlapsista vaivaakin olla, mutta kyllä saatu ja jaettu ilo korvaa pikku rasitukset moninkertaisesti.

Kannattaa myös miettiä omaa asennoitumistaan elämän tosiasioihin. Itse jokainen pikku ympyränsä muotoilee. Jos terveys säilyy, ei ikääntyminen sinänsä ole ongelma. Sairaus on kurjaa missä iässä hyvänsä. Sitä voi myös päättää kärsiikö koko ikänsä kaikesta mahdollisesta vai kääntääkö elämän antimet voitokseen. Ryppyotsaisuutta ei välttämättä voi pitää hyveenä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat