Kilpirauhasen vaivat.

Vierailija

Nyt ehtisin kohtalotoveria ja vertaistukea. Minula on joulukuussa todettu kilpirauhasen vajaatoiminta ja nyt olen syönyt siihen lääkettä. Minun P-TSH oli 56.67, kun suositus olisi 0,3-4,2. Ja P-T4-V oli 7,8 ja suositus 11-22.

Katselin netistä keskusteluja , ihmiset panikoivat jo THS:n olless 4-6. Sitä korkemmasta lukemasta ei ole havaintoa. Muuan hoitsu sanoi ettei ole tavannut kellää aiemmin noin korkeaan lukemaa!
Millaisia kokemuksia Sinulla on? Miten paranemisesi sujui ja muutokset elämänlaatuun?

t.mehtis

Kommentit (14)

Vierailija

Lainaus:

Nyt ehtisin kohtalotoveria ja vertaistukea. Minula on joulukuussa todettu kilpirauhasen vajaatoiminta ja nyt olen syönyt siihen lääkettä. Minun P-TSH oli 56.67, kun suositus olisi 0,3-4,2. Ja P-T4-V oli 7,8 ja suositus 11-22.

Katselin netistä keskusteluja , ihmiset panikoivat jo THS:n olless 4-6. Sitä korkemmasta lukemasta ei ole havaintoa. Muuan hoitsu sanoi ettei ole tavannut kellää aiemmin noin korkeaan lukemaa!
Millaisia kokemuksia Sinulla on? Miten paranemisesi sujui ja muutokset elämänlaatuun?

t.mehtis

No jo on lukemat, mitä lääkäri sanoi?

Vierailija

Työkseni määrittelen m.m. kilpirauhasarvoja (laboratoriohoitaja). Paljon hurjempiakin arvoja olen nähnyt. Tuo T4-V ei ole vielä kovin matala. Itsellänikin on n. 10 vaikka syön kilpirauhashormoonia. Varmaankin sinulle määrätään Thyroxiinia ja arvot korjaantunevat.

Vierailija

No ihmetteli miksei ole aiemmin tutkittu. No nyt lääkäri alkoi epäillä asiaa kun tutki kynsien huonoa kuntoa ja kuivaa ihoa ja kirjoitti lähetteen labraan.

mehtis

Vierailija

Olen sairastanut kilpirauhasen vajaa toimintaa jo yli kaksikymmentä vuotta. Pärjäilen hyvin, kun napsin pillerit aamulla tyhjään vatsaan ja pidän ainakin puolituntia väliä ennen kuin alan ruokailla. Annostus on minulla vuoropäivin 2/1,5 tablettia. Käyn kontrollikokeissa kerran vuodessa.

jaanakatriina
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa kilpirauhasleikkauksesta lähtien , tehtiin vuonna 1983 joulukuussa . Ensimmäiset vuodet olivat hakuammuntaa lääkityksen kohdalleen saattamiseksi. Nyt käyn kontrolleissa ehkä kaksi kertaa vuodesta useasti vain kerran. Leikkaus halvaannutti toisen puolen äänihuuliani , oikeastaan vasta nyt ääneni on alkanut voimistua jopa niin että pystyn jonkin verran laulamaan . Aina flunssa-aikoina ja kun tuulee paljon ynm. ääneni on heikompi . Ääreisverenkiertoni on huono. Mutta tunnen itseni terveeksi , niin terveeksi kun vähän yli 50 v. puolikuuro nainen voi olla. Kilpirauhasen sairauksista puhutaan vieläkin liian vähän , tietoa saa kilpirauhasyhdistyksistä.

Vierailija

No entäpäs, kun on kilpirauhasen liikatoimintaa, joka ei myöskään ole helppo juttu.
Minulla on kalkkiarvot korkeat, kalkkia en voi syödä, ainoastaan d-vitamiinia, vaikka
selässä on osteoporoosi. Yhdessä lisäkilpirauhasessa oli adenooma, joka leikattiin
vuosi sitten, runsas kaksi vuotta sitten leikattiin kilpirauhasen kasvainkyhmy.
Olotila ei ole mitenkään helppo, yöuni on katkonaista, mieliala heittelee.
Onko kohtalotoveria tämänkaltaisista vaivoista?

Vierailija

Thyroxin on synteettinen lääke, joka ei välttämättä tehoa kaikille. Itse olen syönyt sitä vuosikausia, ja olo on edelleen "puolikuntoinen" eli ei sairas mutta ei tervekään. Paino ei laske sitten millään, palelee, villasukat monesti kesälläkin jalassa. Huonot kynnet, hiuksia lähtee, muisti pätkii, yleistä saamattomuutta, silmäluomet turvoksissa, kuiva iho, ummetusta, seksihalutkin vähentyneet, masennusta ym ym. Opiskellakin pitäisi, mutta oppi ei millään tartu päähän. Nyt yritän vaihtaa lääkitystä, Armour Thyroidiin (on kalliimpi, mutta sisältää KAIKKI hormonit mitä vajaatoimintainen tarvitsee). Saas nähdä miten käy..!

jaanakatriina
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Mielenkiintoinen keskustelu. Olin 18-v. kun minulla huomattiin struuma , kun laihduin , no laihdutinkin, niin kuin nuoret yleensä. Poskiontelo tulehduksesta ja kuumesta alkoi tuolloin lääkärissä käyntini. Painoin laihimmillani 47 kg ja olen 171 cm pitkä , todella söi jatkuvasti. Syyksi paljastui myrkkystruuma , oli verenpaine - kilpirauhaslääkettä , beetasalpaajaa ja unilääkettä . Pulssia ei voitu laskea tai se oli todella korkea , en kyllä jaksanut paljon liikkua.
Sairauteni uusi kolme kertaa ennen kuin se pystyttiin leikkaamaan , ja tuon leikkauksen jälkeen kilpirauhasen toiminta muuttui alitoimintaan.

Vierailija

Minulla nuo kilpirauhasvaivat alkoivat liikatoiminnalla, joka hoidettiin radiojodilla. Kyseisestä hoidosta seuraa lähes jokaisella vajaatoiminta ja niin kävi minunkin kohdalla, mutta kun Thyroxin lääkitys saatiin kohdalleen niin kyllä tämän sairauden kanssa pärjää, olen pärjännyt jo kolmekymmentä vuotta.
Anonyymi 11.01.2014 02:44 kuvailee tosi osuvasti tuota vajaatoimintaa mutta itselle näin ikäihmisenä se ei tunnu olevan enää suurikaan ongelma. Olen tänään lueskellut kirjaa Kilpirauhanen ja kilpirauhassairaudet missä on viimeisintä tietoa, kirja ilmestynyt 2013 kirjoittanut sisätautilääkäri Esa Soppi.

-mama 70+

Vierailija

Hei kaikille! Tänään kävin labrassa ja kilpisrauha-arvot 6viikon lääkityksen jälkeen: P-TSH 11.73 ja P-T4-V 14.4. Lääkäri soittaa huomenna ja kertoo jatkotoimenpiteet.

Kiitoksia!

t.mehtis

Vierailija

Kuuntele tämä

[53.04] Kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnosointi ja hoito - kertaus; Thyroid Energy ja jodi-testi.

https://soundcloud.com/helsinki-paleo/helsinki-paleo-podcast-episode25

Miehelläni oli joskus liikatoimintaa, joka hoitui radiojodihoidolla. Ja nyt kilpirauhanen ei toimi lainkaan. Eli syö vajaatoimintaan lääkettä lopun ikäänsä.

Olo on ihan terveen ihmisen olo eli lääke sopii ja annos hyvä.

Ruokavaliolla laitettiin muut asiat kuntoon.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat