Nopeusmittarit

Vierailija

Esitän, että osa ylinopeussakkorahoista käytettäisiin nopeusnäyttöjen asentamiseen. Jokaisen kaupungin ja kunnan liepeillä tulisi olla ainakin kaksi näyttöä, joista voi todentaa paljonko nopeus on ja samalla testata auton mittari mitä se todellisuudessa näyttää.
Ajatus lähti siitä, kun tuttavani ajeli laina-autolla ja luotti auton mittariin ja hänet ratsattiin poliisin toimesta. Ei auttanut mitkään selittelyt. Auton mittari näytti ihan omiaan.
Olisi paljon helpompi jokaisen ajella oikeata sallittua nopeutta kun tietäisi auton todellisen nopeuden. Varmaan näitä voi testata mm. katsastusasemilla, mutta tuntuu turhalta kuormittaa sellaisia paikkoja, kun tällaisessa sen voi ohiajaessaan todeta.
Itse asun kaupungissa jonka yhdellä tuloreitillä nopeusnäyttö on, mutta ensinnäkin se on tulosuuntaan kaupunkiin päin (oikeampisuunta olisi mielestäni kaupungista pois päin jolloin nopeudet kasvavat muutenkin) ja toiseksi en tiedä kenen hoidossa se on, mutta se on jatkuvasti pimeänä (eli ei toiminnassa).

Kommentit (3)

Vierailija

Minun käsittääkseni poliisin ylläpitämät nopeusnäytöt ovat jäämässä pois ja kameroita lisätään.
Niitä on jo miehittämättömissä autoissakin. Tiehallinnolla taitaa olla niitä näyttöjä.
Sakollinen testaus tulee tyyriiksi!

Vierailija

Itselläni on kokemus nopeusmittareiden erilaisista näytöistä. Kesällä ajelin lomamatkalla ja 20 km oli kahden näyttöjen väli. Ekassa oma mittarini näytti 96 km /tunnissa vaikka taulussa oli vain 93. Seuraavassa mittarissa olikin päin vastoin. Oma nopeuteni oli sama, mutta mittari näytti täyttä 100. Miten näihin sitten pitäisi suhtautua, kumpi oli oikeassa?
Minulle heräsi epäilys, ovatko poliisien tutkan ja peltipoliisien näytötkään aina täysin oikeassa, vaikka niiden mukaan aina sakotetaan.

Olen saanut 43 vuoden aikana yhden ainoan ylinopeussakon v 1977 ja se oli 44 mk. Silloin ajoin tutkaan Parkanon kohdalla ja nopeuteni oli poliisin mukaan 108 km/tunnissa satasen alueella. Oma mittarini näytti vähän yli sadan, ei yhtä paljon kuin tutka. Minulla oli opetuslupa vanhimmalle pojalleni ja juuri vähän ennen tuota tutkaa vaihdettiin kuskeja. Sanoin pojalle, että ajan nämä suorat, päästään nopeammin, koska opetusluvalla sai ajaa vain 80. Otettiin valkoinen kolmio auton perästä pois onneksi, joten poliisi ei tiennyt opetusluvasta.

Vierailija

Nopeusnäyttöjen pitäisikin olla luotettavia ja aina oikeassa. Olen sitä mieltä, että poliisien peltitolpat eivät saisi olla ainoita missä nopeudet mitataan. Tulee turhan kalliiksi ne. Autoissa käytettävät navigaattorit ovat suhteellisen luotettavia, mutta ei niitä kaikissa autoissa ole ja tuntuu turhalta raahata autosta toiseen navigaattoria ja kytkeä se päälle, vaikkei sitä muuten tarvitsisikaan.
Ja voihan se olla niinkin että ne poliisienkaan tutkat aina niin oikeassa ole. Lieneekö niissäkin laitettu sen mukaan heittoja, että saadaan tietty määrä kiinni?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat