Kuolema ja raha.

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Taitavat molemmat olla aiheita, että hys, hys, niistä ei saa kirjoittaa,
ei ainakaan yhtaikaa.
Vaan luinpa Katja Kärjen kolumnin ja siinä oli otsakkeena:
Kuolemasta ja rahasta saa puhua.

Tämän aiheen teki ajankohtaiseksi vanhapoikaveljeni kuolema, jonka
loppujärjestelyt jouduin hoitamaan. Eli hänellä ei ollut lapsia, minä
veljenä olin lähisukulainen. Hänen viime kuukausinaan olimme asiasta
puhuneet ja minä lupauduin.
Tiesin etukäteen, että veljelläni oli pankissa muutama tuhat rahaa juuri
hautajaisia varten. Hänen toiveensa oli vaatimattomat hautajaiset, ei
kirkkojuhlallisuuksia, ei kuulunut kirkkoon. Hautapaikka oli valmiina toisen
veljen viereen.

Hautatoimistojen liiton mukaan keskihinta hautaukselle on 3500 €.
Menin yksityiseen hautajaistoimistoon, siellä alkoi arkkujen esittely
yli 3000 euron arkuista, kun esitin, että halvempikin välttää niin siitä
melkein loukkaannuttiin. Aikamme keskusteltuamme kiitin heitä ja
lähdin pois.
Kotona tutkin nettiä ja sieltä löytyi ekoarkku.fi niminen firma. Soitin
heille ja sovimme tapaamisesta. Ja tapaaminen johti toimeksiantoon,
sain heiltä ystävällisen, asiallisen palvelun, kuljetus krematorioon,
vainajan pukeminen, kaunis arkku ja tuhkauurna kaikki hintaan 800 euroa.
Lisäksi tuli krematorion lasku ja seurakunnalta muutaman kympin lasku
haudan aukaisusta.
Siskoni toiveesta haudalla kävi ns "leipäpappi", joka siunasi uurnan.
Kaiken kaikkiaan kulut olivat alta 1500 euroa.

Loppujen lopuksi noiden hautaustoimistojen toiminta on kovaa bisnestä.
Siinä surevaa, eksyksissä olevaa omaista kyllä käytetään hyväksi.

Itselläkin on jo tuo parasta ennen päiväys mennyt yli, joten laadin
omat "hautajaisjärjestelyni" paperille. Sellainen olisi kaikilla hyva
olla olemassa.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Kyllä.
Hautaustoimistoissa on valmis kaavake Hautaus suunnitelma.Helppo laatia ja siihen kirjataan kaikki hautaustasi koskevat toiveesi.
Itse olen tämän tehnyt , arkkuni ja uurnani valinnut ja hautaukseni maksanut. Omaiset tietävät tämän ja ovat helpottuneita koska heidän ei tarvitse miettiä asiaa kun sen aika tulee.

Vierailija

Älkää unohtako aloittajan mainintaa. Pelkkä arkku kolme tonnia. Siten koko toimitus n.1500
On meinaan jotain häikkää jos toinen vie yli 5000 e toisen hoitaessa 1500 e

Saahan sinne tuhlata, tammi tai muu jalopuuarkku messinkikoristein ja kahvoin. Myös kova juhlat sukulaisille ja puolelle kylälle. Kyllä siinä 30 000 e hukkuu kepeesti.

Onko kyseessä röystäily, luonnevika, vai ilo että jostain päästiin eroon ?
Ymmärrän jopa häiden juhlinnan mutta hautajaisissa en.

Vierailija

Lainaus:

Kyllä.
Hautaustoimistoissa on valmis kaavake Hautaus suunnitelma.Helppo laatia ja siihen kirjataan kaikki hautaustasi koskevat toiveesi.
Itse olen tämän tehnyt , arkkuni ja uurnani valinnut ja hautaukseni maksanut. Omaiset tietävät tämän ja ovat helpottuneita koska heidän ei tarvitse miettiä asiaa kun sen aika tulee.

Miten varmistaa se, ettei hetken tullessa ko. toimisto ole lopettanut toimintaansa?

Vierailija

Miten varmistaa se, ettei hetken tullessa ko. toimisto ole lopettanut toimintaansa?

Noinkin voisi käydä. Voi tietenkin tehdä tuon hautaamistestamentin ja siinä määrittelee
toiveensa. Ja vasta omainen hankkii ja maksaa arkun ja toivotut palvelut.

Arkun voi myös tehdä itse. Netistä löytyy teko-ohjeet.
Ompa joissakin kansanopistoissa kurssejakin arkunteosta.

Vierailija

Polttohautaus ja pahviarkku. Siisti ja sopuhintainen jälkien siivoaminen.

Paikallinen alan yrittäjä kertoi että tummien heimo harrastaa kalliita arkkuja ja eväitä mukaan kuin Faaraoiden aikana. En ole tutustunut heidän kulttuuriin niin pitkälle että syyn tuohon tietäisin.
Valitettavasti.

Vierailija

Useat krematoriot ovat alkaneet niin egolokisiksi, että eivät enää
polta pahviarkuissa. Samaten arkun sisusta ei saa olla keinokuitua.
Pitää olla pellavaa tai puuvillaa.
Kuulemma paras on käsittelemätön mäntyarkku, se on saasteeton.

Vierailija

Ymmärrän krematorioita jos ei pahviarkku oikein miellytä ,kas kun se humahtaa ja onko vainaja siinä silmies edessä ,en tiedä epälen.Ite jouduin poikani hautaan laittaan ,ja seurakunta se kiskuri on .Poika kerkes olla saman vuoden puolella toisessa seurakunnassa 7kk ,tottakai halusin omaan kirkkomaahan enkä 300km päähän,Hauta paikka 360e joka riikkisestä pöytäliinoista meni maksu,2t kappelivuokra kaikki yht.780.Enpä kuulu enään kirkkoon,joku maallikko puhuu jos lapset haluaa ,haluaisin sen kappaleen soitettavan joka soi Taivaan tulet ohjelmassa kun työväen aatteen mies vietiin hautaan samoin vanha virsi taalainmaalta,ketään muita kun lapset .Toivon kyllä että ikää olis pitkään vaikka ei tää ole aina pumpulista.Sitten lehtiilmoitukia ei,en vain ymmärrä kun joillakin on jättiilmoitus tuntuu jokainen sanoo jotain,hautakivi sitten valtava ,menee vuosi pari tulee muovikukat ja horsmat .Eihän ne rahat multa pois ole mutta,.Pitkää ikää terveyttä teille ,muuten tästä pitäis oikeesti alata pitään enemmän ei ne hauturi työttömäks jää,onkohan niitä koskaan kilpailutettu mitä luulette.

Vierailija

Polttohautaus on rujoa katseltavaa. Vaikka tarkkailuikkuna on niin pysykää poissa. Liekkien lämpö aiheuttaa lihaksissa tilanteita että "ruumis" saattaa liikuttaa käsiään kuin apua hakien. Tai nousta osin jopa istuvilleen kun liekit korvetaa vatsalihaksia.

Älkää katsoko. Pysyy yöunet.

Vierailija

Miltäpä siellä arkussa maan povessa näyttää,saattaa olla aika makaaberia katseltavaa sielläkin,paitsi ettei sitä kukaan näe,tai halua katsella.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat