Sivut

Kommentit (8310)

Niin ovat juhlapyhät taas takana päin ja kevättä kohti mennään. Päivä on ainakin illasta selvästi pidentynyt ja varmaan sekin vaikuttaa valoisuuteen, kun maa on valkoinen.

Katselin ITV1:ltä juuri  suoraa lähetystä Lontoosta, Dancing on ice. Ihan vain siksi, kun Saara Aalto on siellä mukana. Hän tosin ei tänään luistellut. Oli niin paljon mainoksia joka välissä, että en toista kertaa viitsi seurata vaan tallennan viikkoa myöhässä Jimiltä ja katselen kelaillen vain ne kohdat, joissa luistellaan.

Tässä ei oikeastaan ole tapahtunut mitään mainittavaa, kun sitä kököttää kuin karhu talvipesässään. Sentään sain otetuksi kuvan lähimetsässä pari päivää sitten, kun kuljin siellä hoitokoiran kanssa. Silmiini sattui niin elävä lumikuva, että pakko oli pysähtyä.

Olisi mukava, jos reki lähtisi luistamaan ja matkustavaisia eli kirjoittelijoita tulisi uusiakin mukaan.  Mahtaneeko enää olla lukijoitakaan?

tämän ketjun lukija

Vanha elli, kyllä meitä lukijoita on, oletettavasti muitakin kuin minä. En ole ikinä kuullut tuosta ITV1:stä. Katselin eilen neloselta Saara Aallon jäätanssia ja aion jatkossakin pysytellä tällä kanavalla. Yleensä tallennan kaikki kiinnostavat ohjelmat digiboksiin ja katselen sitten kun aikaa on, mainokset ohitan pikakelauksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

tämän ketjun lukija kirjoitti:
Vanha elli, kyllä meitä lukijoita on, oletettavasti muitakin kuin minä. En ole ikinä kuullut tuosta ITV1:stä. Katselin eilen neloselta Saara Aallon jäätanssia ja aion jatkossakin pysytellä tällä kanavalla. Yleensä tallennan kaikki kiinnostavat ohjelmat digiboksiin ja katselen sitten kun aikaa on, mainokset ohitan pikakelauksella.

http://www.firstonetv.live/Live/United-Kingdom/ITV1--21?fbclid=IwAR201_h...

En ollut minäkään kuullut ITV1:stä, mutta tytär valisti, että sieltä tulee sunnuntaisin Lontoosta klo 20.00 suorana lähetyksenä Dancing on ice. En tiedä, oliko se ihan suora. Vähän kuva pysähteli välillä ja selostus tietenkin oli vain englanninkielinen.  Mahtaneeko tuo linkki toimia? Jos, niin siitä pitää valita jompi kumpi taso. Minä otin sen alemman.

Vanha elli

tämän ketjun lukija

Juu, Dancing on Ice UK loppui neloselta mutta katselin sitä eilen JIM-kanavalta . Näytetään JIM:llä aina sunnuntaisin klo 20.00 alkaen. Huonosti englantia ymmärtäville hyvä vaihtoehto kun on suomenkielinen tekstitys. Saas nähdä, miten Saara pärjää jatkossa. Ensi viikolla aiheena on musikaalit niin luulisin Saaran pärjäävän ihan hyvin. 

Aiheesta toiseen. Mitä mieltä te vakiokirjoittajat olette tästä talvesta? Eikö vaan muistu mieleen vuosikymmenten takaiset "kunnolliset" talvet: paljon lunta ja paukkupakkaset? 

Minä olen nääntymässä lumitöihin. Pihalta ei tahdo enää löytyä paikkaa, mihin tuon kaiken ylimääräisen lumen kolaisi. 

Jim näyttää aina viikon myöhässä ja sitä on helpompi seurata, kun voi tallentaa ja kelata mainosten ohi.

Saara tanssi eilen Let it go:n tahdissa. Oli itse sen laulanut sitä varten ja lauloi myös tanssiessaan. You tubelta  sen voi katsella. Hienosti meni. Jopa nuiva aussituomari kehui.
http://www.youtube.com/watch?v=qE32iOZ666c

Kuva on lapsuuteni kotiseudulta, jossa naapuritilalla hakataan juuri metsää ja näköalat paranevat. Pitäisi joskus vielä mennä käymään, mutta ei talvella. Sain juuri kuvia ja viestin veljenpojaltani, joka oli katsellut, kuinka iso susi oli käyttänyt hyväkseen moottorikelkan uraa monen kilometrin matkalla.

PKolli

Pakkassää on kaunis ja onneksi mittari on vain 14 miinuksella tällä hetkellä, Pari päivää ja yötä sitä pakkasta on ollut parinkymmenen huitteissa ja yöllä varmaan enemmäkin. Lunta tuli myös jossain vaiheessa lisää sitä kevyttä pakkaslunta. Nämä pakkaslukemat ei vielä houkuttele minua hiihtämään.

Hiihtoreissu on jo tiedossa jälleen , hyvä niin, se aina kruunaa tuon kevättalven. 

Kuun pimennys jäi minulta katsomatta,  miten te muut, näittekö?

Hyvää tammikuuta edelleen, tulee mieleen ne kouluajat, kun aina oli lumiset talvet ja pakkasta enemmän kuin tarpeeksi.

Lauantai-iltaa.

Näillä kulmilla ei enää näy Jim-kanava.Aika tavalla ovat karsineet tv-kanavien näkyvyyttä.

Vähän töllötintä tulee katseltua.Nyt olen kiinnostunut pienen lisälaitteen hankinnasta televisioon,sitten vois katsella tallenteita ylestä ja mtv.n puolelta.

Paikallisessa liikkeessä oli juuri viimeinen lisälaite myyty,kun kävin ostelemassa sitä vekotinta.Juuri möimme viimeisen kappaleen ja pakkauslaatikkokin vietiin juuri roskikseen,myyjätär selosti minulle ja uskottavahan minun oli hänen vakuutteluja.

Pakkasten mentyä tulee piipahdettua lähikaupungissa ja sieltä se aparaatti telkkuun on ostettava.

Pakkasta pitelee.Ei nyt vielä ole kuin -26 astetta.Huomiselle lupaili säätiedote vielä kireämpää pakkasta.

Eilen kävin ruokaostoksilla ja ostin reilummasti tarvikkeita pakastimeen.Kaupungilla puhaltelee ainainen tuuli järveltä,joten kyllä pitää kunnolla laittaa talvivaatteita päälle,että tarkenee hetken olla ulkosalla.

Toisaalta ,eipä talvipakkaset vielä haittaa,kun sisällä on lämmintä , vesijohdot ovat sulat ja sähkövempaimet toimii.

Olis kyllä kauhea tilanne,jos sähköt yhtä.äkkiä katkeaisivat.Muutama vuosi sitten purimme tiilimuurin pois ja nyt olemme aivan sähkön armoilla lämmityksessä.

Muutaman kirjan olen lukenut,ristikoita  täytän ja neuloosia poden edelleen.

Sisällä olo päiviä on tiedossa vielä ensi viikollakin.Eiköpähän pakkasukko sitten jo päästä otteestaan ainakin hetkeksi.

Aurinko yrittää näyttäytyä puiden latvojen yläpuolella muutaman tunteroisen päivässä.Kevättä kohden tässä ollaan menossa.

Lunta ja pakkaspäiviä sopivasti ken nyt niistä tykkää.

Vierailija

Kölökyn hölökyn, evakot!

Tammikuun viimistä viijjään! Niin se on kohta tämäkkii vuos männy. Onneks pikkusen lauhtu, jotta tohttii nokkasa pisttee ulos. Lunta on tiälläkkii, jos sitä on Suomarjallakkii.

Kävin ostarilla. Vaikkee ol pihalla kävellä, kun lunta ol paljon autoilla sotkettuna. Ei ollut ajettu syrjään.

Ellillä on söpö "pupun" kuva tuossa ekana.

Tajusin äsken, jotta tällä ketjulla ol viikko sitten 5-v.synttärit.  Kävin oikkein alusta vähän lukemassa, mimmosta mennoo silloin ol. Ja olhan sitä. Näytti silloin jopa siltä, jotta eihän tästä mittää tule: ei siks, jottei kukkaa olis kirjuttanna. Päinvastoin.

Hyvinhän tämä on paikkasa pitännä, vaikka samanlaista vilskettä ei ennee ookkaa. Mitähän matkasta puonneille Pennalle, Marjutille, Tmarialle, Lumihunnulle, Katrinkalle, Usvikselle, Uskikselle, Ymille jne. (sori kun en kaikkii nyt muista) mahttaa nykysin kuulluu? Niinhän siinä käy, jotta osa jiäpi ja uussii tulloo tilalle kuten tiälläkkii.

Eipä mulle ihmeitä kuulu. Ihan oon tyytyväinen, jotta ennallaan on olot olleet. Kevättä kohti männään, päivät pitennöö ja mielalakkii kohennoo.

Voikkeehan hyvin kaikki. Ja käykkee reessä.

Kippis 5-vuotiaalle!

Tolle

Rinna

Kippis tosiaa 5-vuotaalle!

Minäki kävin lukemassa sitä vanhaa murre-ketjua ja oon tosiaan muistelle noita samoja ihmisiä joita Tolle tuossa luetteli. Olishan se kiva vielä kuulla miten itsekullakin menee.

Täällä merenkurkuntienoolla on nyt tullut lunta pari päivää. Mulle rittäis, on niin vaikea kävellä ulkona kun lumi vaan jauhaa kenkien pohjissa. Minä kuulun siihen "surkeaan" joukkoon jolla ei ole autoa eikä ajokorttiakaan, joten apostolinkyytillä on liikuttava. Tämä kadunpätkän varrella on isoja vanhoja omakotitaloja ja ne kasaavat korkeat kinokset ajotien ja jalkakäytävän väliin ennenkuin ne kasat kuskataan pois. Siellä lumen alla on niitä iglu-autoja ja näyttää parkkeeraukset aika hurjan näköisiltä. Kevättä tässä moni odottelee.

Minulla on silmälääkäri huomenna ja varmaan joudun- tai pitäiskö sanoa pääsen kaihileikkaukseen . Jonotushan on ainakin sen kolme kuukautta.

Olen nyt lukenut sen Kimi Räikkös-kirjan kun mies sai sen ensin luettua. Oikein hyvä kirja ja Hotakainen kirjoittaa sen niin mukavasti. Räikkönenhän on tunnetusti persoona puhuu vain kavereitten kans, mutta useimmin todennut jotta mitäpä sitä hyvää hiljaisuutta tuhlaamaan mihinkään paskanjauhamiseen. Olen samaa meltä

Ei kai meidän auta muu kuin ihailla tätä puhdasta valkoista maisemaa niin kauan kun se pysyy valkoisena.

Voikaa hyvin ja varokaa noro-virusta, se on kamala tauti.

t. Rinna

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kölökyn hölökyn, evakot!

Tammikuun viimistä viijjään! Niin se on kohta tämäkkii vuos männy. Onneks pikkusen lauhtu, jotta tohttii nokkasa pisttee ulos. Lunta on tiälläkkii, jos sitä on Suomarjallakkii.

Kävin ostarilla. Vaikkee ol pihalla kävellä, kun lunta ol paljon autoilla sotkettuna. Ei ollut ajettu syrjään.

Ellillä on söpö "pupun" kuva tuossa ekana.

Tajusin äsken, jotta tällä ketjulla ol viikko sitten 5-v.synttärit.  Kävin oikkein alusta vähän lukemassa, mimmosta mennoo silloin ol. Ja olhan sitä. Näytti silloin jopa siltä, jotta eihän tästä mittää tule: ei siks, jottei kukkaa olis kirjuttanna. Päinvastoin.

Hyvinhän tämä on paikkasa pitännä, vaikka samanlaista vilskettä ei ennee ookkaa. Mitähän matkasta puonneille Pennalle, Marjutille, Tmarialle, Lumihunnulle, Katrinkalle, Usvikselle, Uskikselle, Ymille jne. (sori kun en kaikkii nyt muista) mahttaa nykysin kuulluu? Niinhän siinä käy, jotta osa jiäpi ja uussii tulloo tilalle kuten tiälläkkii.

Eipä mulle ihmeitä kuulu. Ihan oon tyytyväinen, jotta ennallaan on olot olleet. Kevättä kohti männään, päivät pitennöö ja mielalakkii kohennoo.

Voikkeehan hyvin kaikki. Ja käykkee reessä.

Kippis 5-vuotiaalle!

Tolle

Aika kultaa muistot, on ihan hyvä kun ketjut kulkee raiteitaan, toivottavasti kaikki reestä jääneet voivat hyvin. Osa on Murteelassa.
Kaikista tärkein, parhain,on, että sopuisa meno säilyy,kaikkialla.
Kukaan ei kaipaa aivan kaikkea enää.
Onnea 5-vuotiaalle ja positiivista jatkoa!

Ohikulkija

Onnittelen minäkin 5-vuotiasta näin myöhästyneenä! Itse loikkasin rekeen jossakin vaiheessa matkan varrella ja olen osaltani yrittänyt pitää sitä liikkeellä.

Oli meilläkin Kimi Räikkös-kirja lainassa kirjastosta. Isäntä sen luki, mutta minulta jäi se tekemättä. Kirjan laina-aika oli vain kaksi viikkoa, koska jonossa taisi olla silloin yli tuhat lainaajaa.  Luin juuri Ulla Koskisen kirjan:  Suomessa selviytymisen historiaa   -Kivikaudelta keskiajalle ja 1900-luvun alkuun.

Kyllä nykyisin melkein kaikki asiat ovat paremmin kuin vaikkapa vielä 1900-luvulla sotien  ja pula-ajan kurimuksessa. Sieltä pulpahti monta tuttua asiaa lapsuusajalta. Vaikkapa se, ettei sähköjä ollut, vesi haettiin kelkkaa vetäen ja työntäen ison mäen alta hetteestä, kun pihakaivo talvella oli kuiva. Saippuaan keräsin pihkaa puiden kyljistä ja perunajauhoja osaisin vieläkin tehdä, jos olisi tarvis.  Muistan monta muuta kirjassa kerrottua juttua, mutta niin vanhaksi en taida tulla, että kaipaisin niitä aikoja. 

Vanhustenhoito tuntuu nykyisin olevan vähän kuin ennen eli retuperällä. Ei sentään enää rahdata talosta taloon kerjäläisenä, vaikka nykyisinkin siirrellään paikasta toiseen niin, että henki voi mennä kuten niiden kuuden siellä, mistä nyt kohutaan. Toivottavasti asiat muuttuvat, vaikka vaikeaa tulee olemaan, koska kyseessä on ison luokan joillekin voittoa takova bisnes.  Olihan Koukkuniemen herättävä tapaus, joka taisi aika pian vaipua unholaan. Ehkä nyt käy toisin.

Nyt meni synkäksi tämä teksti, mutta olen joka sanan takana. Jatketaan matkaa!

PKolli

Uusi viikko jälleen ja edelleen on vaihtelevaa säätä.  Tänään vielä lämpöasteita, huomenna pakastaa vaihteeksi. Lumet ovat saaneet kyytiä näissä vesisateissa,  tosin paljon on vieläkin jäljellä.  Toivottavasti  saadaan vettä järviin ja jokiin sekä kaivoihin, kun on lunta ja sataa vettä.

Nuha yritti lannistaa,  kuumaa mustaviinimarjamehua ja aika leppoisia päiviä, ei mitään kuntoilua kuin vain kävelyä  kylätiellä. Tuntuu, että olo on jo aika hyvä.  Aurinko paistelee vaihtelevasti ja paljastaa villakoiria, pikku hiljaa on siivottava edes pahimmat pois. 

Kevättä kynttelistä oli vanha sanonta, liekö vielä pätevä? Reilu viikko oli tuo kynttilänpäivä, kovin keväistä ei vielä taida olla,  ellei jääpuikkoja lasketa!

Hyvää illan jatkoa ja nautitaan valoisuudesta, joka vahvistuu  !

Rinna

Heippa ja aattelin toivottaa teille huomisen kunniaksi Hyvää Ystävänpäivää.

En valita mutta ole niin lopenkyllästynyt tähän  ns.talveen. Se on lähinnä tämä liukkaus joka ärsyttää. Olen aina inhonnut hiihtämistä ja se potkukelkkain jäi entiseen pihaan lapsiperheelle. Vaikka eipä se täällä kaupungissa luistaiskaan. Nyt on +1 aste ja aamupäivän satoi lunta.

Olen tähänmennessä säästynyt  isommilta "romuskoilta", onneksi!

Kevättä odotellaan  sekä niitä kuuluisia  Iloisempia aikoja kuten mielensäpahoittaja toivoo.

Voikaa hyvin t. Rinna

Vierailija

Hyvvee Ystävänpäivvee niin kirjuttajille kuin lukijoillekkii, joille kelepovvaa.

Toivottavasti en tartuta teihin lunssoo. Iski pahalainen ihan yllättäin ja pyytämättä. Ällyis lähteekkii samalla viissiin.

Mukavvoo loppuviikkoo ja viikonloppuu.

Tolle

Ehtoota, matkalaiset,

Taas on se aika talvesta, että metsissä on ollut Tapion riihenpuinti.  Muistelin joskus tänne siitä kirjoittaneeni ja niin olin tehnytkin 22.2.2015 Lenkkipolun varrella-ketjuun. Otin eilen metsässä  kulkiessani kuvan. Liukasta oli ja polut kuoppaisia, koska välillä oli lauhaa ja lumi oli pahasti upottanut kulkijoiden askelten alla. Oli minulla nastalenkkarit, ettei hätää. Tänään jopa hoitokoiran tassut lipsuivat samoissa maisemissa. Juostiin me välillä kaikesta huolimatta.

Flunssan alkuun suositellaan syötäväksi sinkkitabletteja. Niiden pitäisi tutkitusti estää flunssan tulo, jos alkaa syödä ensi oireiden ilmetessä. Myöhemminkin otettuna niiden pitäisi lyhentää flunssan kestoa. En ole kokeillut. Influenssaan vaikuttamisesta en ole kuullut.

Lumet humahtivat aika matalaksi ja huomenna pitäisi taas olla lämpöasteita. Liukkautta riittää ja ensiavuissa potilaita.

Koetetaan pysyä pystyssä, kun ei sisällekään voi päiviksi jäädä.

PKolli

Lauantaita ja vuorossa rantasauna ilman avantoa!  Räystäät tippuu ja lämpöasteita muutama, lintujen laulua kuuluu , tämä on onnea tämä.  Eihän se kevät ihan vielä voi tulla, mutta aurinko tekee jo ihmeitä. Viime yönä on kertynyt hieman lunta, joka tuntuu nyt sulavan autojen renkaitten alla. Tämä kevät on täynnä vaaleja ja sotea,  kyllä pilapiirtäjillä on aiheita.

Hyvää viikonloppua , viikon päästä alkaa maaliskuu! Lapin reissu on jo lähellä!!

Rinna

Hyvää Naistenpäivää teille kaikille , mummuille, äideille ja siskoille.

Täällä kaikki hyvin ja elämä jatkuu vaikkakin olen lopen kyllästynyt lumeen ja liukkauteen. Vaikka on sauvat ja piikit kengissä olen surkea liikkumaan noilla jäisillä kaduilla.

Kaikesta valittamisesta huolimatta hyvää jatkoa t. Rinna

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat