Sivut

Kommentit (8292)

Vierailija

Syy anemiaan löytynee evakkon murteista alkuajoilta, sivuille ei hyväksytty ketä hyvänsä kirjoittamaan, haluttiin pitää  vaan "eliittijoukon"  omistuksessa. Aikamoista sanasotaa siellä aikoinaan käytiin, pitkäaikaisena lukijana tulkitsen asian näin.

Voi harmi, jos noin on.

En muista,  milloin olen alkanut kirjoitella, mutta ainakaan alusta asti en ole sitä tehnyt ja tuskin olen lukenut kaikkia aikaisemmin olleita juttuja. Ehkä hyväkin niin. Eipähän ole tullut mitään traumoja siitä, että kuuluisin johonkin "kastiin".  Jos noin on ollut, niin ei varmasti tänä päivänä enää kukaan niin ajattele. On meistä varmaan suurin osa tavallisia eläkeläisiä tai ainakin lähestymästä sitä ikää, jolloin tiukkapipoisuuden pitäisi alkaa jo helpottaa.

Niinpä edelleen toivon ainakin minä, että kirjoittelu jatkuisi useamman kirjoittajan voimalla. Malja sille vaikka kuvan "maljojen" muodossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
PKolli

Tikulla silmään sitä joka vanhoja muistelee.  Vikaa on aina  molemmissa puolissa, oli sitten porukka mikä tahansa. Hiljaisuus kirjoittamisessa on luultavasti se, että porukka on muutaman vuoden vanhentunut ja mielenkiinto voi olla muissa asioissa.

Hyvää alkavaa syksyä !

Vierailija

Hämmennän minäkin lusikallani tähän asiaan :)
Olin alkupuolelta asti mukana johonkin asti, en enää muista mihin asti. Tuli kaikenlaista, en jaksanut tai joutanut paneutumaan kirjoitteluun.
Hyvin satunnaisesti nyt käyn lukemassa muutamaa ketjua, jotenkin vaan ei nouse mieleen mitään kerrottavaa, jää lukemiseksi vain.
En vähättele jos jotkut ottivat itseensä, silloin kun Murteet ja Evakot erkaantuivat.
En tiedä oliko vastaavaa hyötyä siitä.
Vanhennumme kaikki, kirjoittelu harvenee.
Kun en käy matkoilla tai kulttuuririennoissa, puutarhaa ei enää ole, on pieni parveke, ei paljon kertomista. Ei ole mummotettaviakaan, käsitöissä ei myöskään mitään erikoista.
Kaikilla on niin reipasta elämä, että lukijan osa sopii paremmin minun hiljaiselooni.

-minä vain-

Rinna

juthbacka marknad 2019

Mikä ihme "katastrooffi" tuo Lomake vanhentyunut on?????

Yritän nyt kolmannen kerran teille kertoa jotta tänään olin kunnon rompemarkkinoilla tuolla Juthbackassa. Kyllä maailmassa "rompetta" riittä pitää vaan ihmetellä.

Sadetta ....siis sellaista jota näkee vaan elokuvissa on näillä main odoteltu. Tyhjänpäiväistä tihkua on jokunen päivä satanut . Mutta kait tällä on pärjättävä. 

Olen paljolti samaa mieltä  -minä vaan- kirjoittajan kanssa, mutta ninä kyllä mielelläni kirjoitan ja luen juuri niistä arkisista asioista.

t.Rinna

Vierailija

Rinna kirjoitti:
juthbacka marknad 2019

Mikä ihme "katastrooffi" tuo Lomake vanhentyunut on?????

Yritän nyt kolmannen kerran teille kertoa jotta tänään olin kunnon rompemarkkinoilla tuolla Juthbackassa. Kyllä maailmassa "rompetta" riittä pitää vaan ihmetellä.

Sadetta ....siis sellaista jota näkee vaan elokuvissa on näillä main odoteltu. Tyhjänpäiväistä tihkua on jokunen päivä satanut . Mutta kait tällä on pärjättävä. 

Olen paljolti samaa mieltä  -minä vaan- kirjoittajan kanssa, mutta ninä kyllä mielelläni kirjoitan ja luen juuri niistä arkisista asioista.

t.Rinna

Kannattaa lukea ketju: LOMAKE VANHENTUNUT. Siellä joku vastasi et-netin puolesta, että asiaa tutkitaan. Muillakin on sama ongelma. Ei kannata pitäytyä kirjoittamaan vain yhteen ketjuun vaan silmäillä muitakin ketjuja.

Huomenta Evakkoon.

Syksyinen sää,lämpöä +5astetta.Yöllä on ollut hallaa.

Kesä mennä hurahti.Kahdet kesävieraat viipyivät luonani muutaman päivän.Tytär teki vaellusretken tuntureille ja hänen koiransa oli minulla hoidossa muutaman päivän.

Arjen touhuissa aika on vierähtänyt.Vähäistä remppaa on tehty kotosalla,eteisen kaapit sain uusittua.Nykyiset kalustemateriaalit ovat voimakkaan tuoksuisia ja kaappien sisukset antavat voimakkaan hajun,kun niitä availee.

Etisiä kaappeja tyhjentäessäni,kummasti vaan löytyi kirpputorille vietävää tavaraa.

Säilöntäpurkkeja kymmenittäin,joulukoristeita ja muuta rompetta,joita en ole käyttänyt vuosiin.

Marjasato on ollut monena vuonna heikko,joten säilöntäpurkit ovat olleet aivan tarpeettomana kaapin uumenissa.

Avohakkuu ja ilmaston muutos.Liekkö noilla kahdellaasialla mitään yhteistä tekijää.Näillä kulmilla on suuria avohakkuu alueita ja marjapaikat ovat niiltä hävinneet.

Täällä saatiin uimahallin remontti valmiiksi.Aion suunnistaan tänään vesikävelylle  ja tutkailen,onko jotain uudistusta tehty hallin tiloihin.

Hyvää viikonkulkua.

Hyvää illansuuta kaikille!

Syyskuu heittelee jo puoliväliä ja sääkin on aika vilpoinen ja sateinen tänään. Piti panna patteri parvekkeelle, kun ei tässä tarkene pitää koko ajan parvekkeen ovea auki. Kukkivia kasveja on vielä. Siellä se lehvien kätköissä passiflorakin  kukkiaan availee. Kiipeilee vain niin korkealla, että pitää pää kenossa tutkailla nähdäkseen. Siinä kun pienentelin isoa pelargonia, otin vähän lähikuvia yhdestä ruusunnuppu sellaisesta, vaikka enemmän kukat minusta ruusuilta vaikuttavat, ainakin sinne päin.

Työväenopiston keskusteluryhmä aloitti viikon myöhässä opettajan flunssan takia. Olivat siellä vanhat kaverit paikalla, mutta harmiksemme ei uusia osallistujia ollut ilmaantunut. Suunniteltiin tulevan syksyn aiheita. Tällä kerralla en ehdottanut mitään. Ajattelin, että hyvä se on välillä olla vaiti ja antaa toisten touhuta.

Tuli hiljan testatuksi kaupungin terveyspalvelujakin. Hyvin ja tehokkaasti niin terveyskeskuksessa kuin ensiavussakin toimivat, kuin jossakin teho-osastolla ja lopulta kaikki päättyi onnellisesti tällä kertaa. 

Säilömisen olen jättänyt vähälle. Mitä nyt omenia olen pakastellut. Keitin eilen omenatyrnisoppaa ja se onkin tosi hyvä yhdistelmä. En muista, olenko joskus aikaisemmin  tehnyt. Omenat olivat makeita punakaneleita ja tyrni terästi keitoksen maun mukavasti. Suosittelen kokeiltavaksi, jos aineita on.

Arkisia nämä kirjoitukset ovat, mutta tosiasia on, että suurin osa elämästä on juuri arkea. Niinpä kirjoitellaan siitä ja miksei juhlistakin.

Rinna

Tervehdys täältä merenkurkun tienoolta ja arkistenasioiden parista.

Meillä on nyt ollut päivittäisiä sateita ihan riittämiin. Muutamana aanuna 7-9 lämpöastetta, mutta päivisin lämpimämpää. Mikäpäs meiän on syksyä ootella ku mariat on pakkasesa, mustikka-ja omenapiirakka juhulapäivien kunniaksi leivottu. Antaa ruskan loistaa ja sytytetään kynttilöitä  niinsisällä ku parvekkeellaki. Minun pelarkuuniat ovat vielä tosi nättejä tuolla suojaisella parvekkeella. Kysynk Vanhalta elliltä voiko ne ottaa ruukkuun sisäkukiksi?

Mun pitää kertoa kun kävin kirjastossa ja varasin sen Jari Tervon Loiri kirjan . Virkailijan kanssa naurettiin jotta tämä on varmaan sellainen kirja jota lukiessa voi tyydyttää sen tirkistelyhalunsa. Hän kertoi jotta kirjastoon on otettu kaksi kirjaa ja minua ennen on varauksia jo 11 , joten en ole ainoa utelias. Hän itse aikoi lukea sen myös joskus.

Työväenopiston kursseille en ole liittynyt. Olen "tuhonnut" olemassaolevia kankaitani ja ommellut  eläinyhdistykselle erilaisia arpajaisvoittoja tai muuten myytäviä. Esim. vanhoista farkuista tehtyjä vyölaukkuja joihin sopii se kakkapussi ja puhelin.

Kuulaita syyspäiviä ja mukavaa "arjenjatkoa" jokaiselle.t. Rinna

Aurinkoisen päivän tervehdys.

Minäkin varasin Loirin heti kirjan ilmestymispäivänä ja olen jonossa  sijalla 249. Tällä hetkellä Tampereen kirjastoissa on varauksia 563. Kirjastoja on aika monta ja ottavat useamman kuhunkin, joten varmaan ennen joulua ehdin minäkin sen saada. Ei ole kiire, enkä tiedä, luenko edes, mutta isäntä ainakin lukee, luulen.

Syyskuussa, kun luonnonvaloa on vielä hyvin, pidän kaikki parvekekasvit ja kesää parvekkeella viettäneet huonekasvit (kaktukset ja piikkikruunut y.m) lasitetulla parvekkeella. Jos on hetkellisiä yöpakkasia, pistän lämpöpatterin päälle. Viimeistään lokakuun puolivälin tienoilla parvekeaika loppuu, kun valo ei enää kunnolla riitä.

Pelargonien annan olla sellaisenaan (kavensin vain yhtä metrin korkuista, leveää pensasta) ja ne kukkivat sisällä ikkunalla melkein jouluun, ainakin marraskuun loppuun asti. Valona on loisteputkilamppu, koska ilman lisävaloa kukinta yleensä loppuu lyhyeen. Talosta tuhottiin kylmäkellari, jonne olin talveksi vienyt alas leikattuna passifloran  ja muutaman ison pelargonin. Aion nyt pitää pelargonit keskitalven ajan yhden huoneen ikkunalla. Patteri pidetään kiinni, mutta lämpö on silti + 16 - +18 astetta. Saisi olla viileämpää. Leikkaan pelargonit siinä tammi- helmikuulla ja teen niistä pistokkaita, joita myyn keväällä Tori.fi-kirppiksellä. Viime talvena kokeilin tuota yhden ison pelargonin kanssa ja se onnistui hyvin.

Paras talvetuspaikka olisi valoisa ja viileä.  Semmoista ei tietenkään kerrostalossa ole. Viime talvena kylmäkellarissa ollut pelargoni oli vetänyt vesiversoja, jotka leikkasin raa´asti poikki juuresta ja isoksi se kerkesi  taas kesässä kasvaa.

Oikeasti pelargonit tarvitsisivat talvilevon, mutta se ei näissä puitteissa ole mahdollista. Kukkivat nuo silti, mutta ehkä aloittavat vähän myöhemmin kuin "levänneet".

Kysyit Rinna pelargonin huonekasvina pitämisestä, mutta tästä nyt tuli laajempi tarina.

Kuvassa tulppaanipelargoni.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat