Sivut

Kommentit (8389)

Pakkas iltaa.

Kireät pakkaspäivät ovat helpottaneet.Nyt tämä -12 asteen pakkanen tuntuu suorastaan lauhalta säältä.

Vesikävelyharrasteen olen aloittanut tälle vuodelle ja tänäänkin kävin uimahallilla tunteroisen juoksemassa.

Rentouttava olo tuli  vesijuoksun ja saunomisen jälkeen.

Koululaisia oli runsaasti opettelemassa vielä uimataitojensa harjoittelua.Vielä onneksi on lapsukaisia kaupungissa tuomassa piristystä arjen eloon.

Kevät aurinko näyttäytyy pilvettöminä päivinä hieman yli 5tuntia.Mielen virkiste on auringon valo ja enteileehän se valoisuus kevään tuloa.

Edellinen kirjoitukseni ei tallentunut yrityksistäni huolimatta.

Nytpä siis yritän tallentaa tämän höpinäni.

Kirjoittamisiin.

Kiitos Rinna ja Suomarja, kun tuuppasitte rekeä eteenpäin.

Lujaa mennään kevättä kohti, päivän pituus on jo jatkunut 2h 15 minuuttia. Hyvin sen jo huomaa, varsinkin aurinkoisina päivinä. Meillä on luntakin,yli viisi senttiä, joten valoisuus korostuu entisestään. Pakkasta oli eräänä aamuna peräti 18 astetta.

Saamme tyttäreni perheineen iloksemme, voimme sylitellä pienokaista. Hän on kehittynyt kovasti, jokeltelee ja yrittää kääntyä vatsalleen. Huomenna pieni täyttää kolme kuukautta. Hyvin nukkuu ja syö, pärjää vielä ilman kiinteää ruokaa.

Tulkaahan toisetkin kirjoittamaan kuulumisianne. On aina mukava lukea niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
PKolli

Helmikuun aamua, lunta on tullut jo parin päivän ajan ja tänä aamuna ei tarvitse enää laittaa valoa.  Tuntui ihan kivalta herätä valoisaan aamuun, heräsin vasta  vähän ennen yhdeksää.

Sain joululahjaksi hulavanteen ja sen kanssa pitää harjoitella,  olisihan se mukavaa, jos mummi saisi vanteen pyörimään kunnolla.  Sukset olen nostanut jo esille, hiihtämään pitää myös päästä. Kuntosali on ollut hyvä näinä kosteina harmaina päivinä, olen  yrittänyt edelleen käydä kerran viikossa.   

Tarkoitus on päästä tänäkin keväänä pohjoiseen , sitä odotellessa, kirjoitellaan näitä arkisia juttuja !

Myöhäisiltaa!

"Ajalla on siivet", luki ruotsiksi jossakin oppikirjassa joskus ja totta se on. Helmikuuta mennään ja nyt on ainakin jäätiköitä ja vähän luntakin, mutta tuskin kauan.

Kokeilin hulahulavannetta salilla. Painava oli ja varmaan saisin siitä mustelmia, kun niitä tulee muutenkin. Aikoinaan pyöritin kevyttä vannetta, mutta tuota sain liikkumaan aika lyhyen ajan.

Olen aloittanut Työväenopiston keskusteluryhmässä. Viime kerralla aihe meni mielestäni ensimmäisen kerran uskomusten puolelle. Saimme eräästä meediopariskunnasta innostuneen vierailijan. Olin päättänyt olla hiljaa, mutta niin vain ärsyynnyin loppua kohden. Pakko oli sanoa mielipiteeni, ettei aihe vakuuttanut. En ihan suoraan kehdannut sanoa, että tässä tapauksessa kyseessä oli ainakin osaksi bisnes. Samaa mieltä oli vieruskaverikin. Oli pariskunta perustanut oman kirkonkin Yhdysvalloissa. Siellähän sanotaan, että jos haluat rikastua, perusta uskonto (kirkko). Se siitä.

Olen kylvänyt muutamia siemeniä kokeeksi ja tänään ostin neljänlaisia suppilokukanmukuloita. En ole niitä aiemmin kasvatellut. Äidilläni niitä oli joskus kauan kauan sitten. Kotimaista kantaa tuskin saa mistään. Nämä ovat hollantilaisia, mutta kokeilen kuitenkin.

Kuvan orkidea on kukkinut taukoamatta heinäkuulta asti. On aina vain tehnyt uudet nuput samaan varteen. Tuohon taitaa olla vaikea rakentaa lisää.

Hoitokoira kuorsaa viereisessä nojatuolissa, joten kai tästä on lähdettävä, että se pääsee paikalleen peittoni alle.

Annetaan reelle vauhtia porukalla!

Vierailija

Hei vaan kaikille ja Hyvää huomista Ystävänpäivää.

Komea on kukka Vanhallaellillä tuossa ylhäällä. Minullakin ihme tapahtunut samanlaisen kukan kanssa, molemmat  kukkineet pitkän aikaa samaan varteen. Olen kyllä  laittanut molempiin tuet ja kuulin jottei sitä vartta saa katkaista kun se lakkaa kukkimasta. Siihen tulee kuulemma uudet kukat.

Täällä meillä päin on ollut lunta ....kin,liukkautta reilusti ja runsaasti vesisadetta. Juuri nyt on taas maa musta ja lämpöasteita. Lapset eivät ole päässeet pulkkamäkeen eikä ole kaupunk voinut jäädyttää ulkojäitä.

Olen voinut hyvin sädehoitojen jälkeen ja nyt jatkuu tablettilääkitys. Elämä jatkuu siis.

Pärjäilkää ja odotellaan sitä oikeaa kevättä ihan tosissaan.

t. Rinna

Vierailija

Oli mukava lukea Rinnan toiveikas tervehdys. Terveyden- ja sairaanhoito ovat Suomessa korkeatasoisia. Moni tuttu ihminen on parantunut syövästä. Tervehtymistä sinulle ja kaikille toisillekin, jotka saattavat olla samassa tilanteessa.

Tällaisena sivusta seuraavana nikittömänä toivoisin että entiset kirjoittajat tulisivat paluumuuttajina takaisin ja keskustelu olisi monipuolisempaa kuin nyt on.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oli mukava lukea Rinnan toiveikas tervehdys. Terveyden- ja sairaanhoito ovat Suomessa korkeatasoisia. Moni tuttu ihminen on parantunut syövästä. Tervehtymistä sinulle ja kaikille toisillekin, jotka saattavat olla samassa tilanteessa.

Tällaisena sivusta seuraavana nikittömänä toivoisin että entiset kirjoittajat tulisivat paluumuuttajina takaisin ja keskustelu olisi monipuolisempaa kuin nyt on.

Palasin takaisin tarkentelemaan sanomisiani. En tarkoita etteikö tämän ketjun kirjoitukset olisi monipuolisia, vaan että yleensä koko foorumin anti on yksipuolistunut, suorastaan kuihtunut. Käykö kaikille keskustelupalstoille lopulta näin?

Hyvää ystävänpäivää  talvisesta suomen kolkasta.

Ilo lukea,että sinä  Rinna olet toipumassa sairaudesta.Sait ajoissa avun ja pääsit nopeasti hoitoon.

Kaunis tuo Ellin orkidea.Ostin itselleni eilen kaksivanaisen orkidean.Kovin mitättömät siinä olivat kukkaset,kun otin kukan kääreestä pois kotiin tullessani.Mutta olkoonpa vain tuollainen kitulias kukka.Ainakin se on orkidea.

Täällä on kutakuinkin kaikki ennallaan arjessa.Ulkoilua on mukava nyt harrastaa,kun jalkakäytäviä ei ole hiekoitettu.Voin ottaa potkurin ja käydä sitä ulkoiluttamassa muutaman kilometrin.

Istuin aamukahvilla ja satuin vilkaisemaan ulos jalkakäytävän suuntaan.Oli niin sydäntä lämmittävä näkymä,,kun iäkäs pariskunta potkutteli peräjälkeen tiellä.Oikeinpa tuli hyvä mieli tällekin päivälle tuosta.

Kevättä odotellaan.

Hyvää Ystävänpäivää kaikille!

Toivottelen sitä parvekkeella tänä aamuna talven viimeistä kukkaansa esittelevän maljaköynnöksen kera.

Rinnalle hyvää jatkoa toipumisessa. Sinä ilmeisesti sait avun ajoissa ja silloin tulevaisuus on valoisa. 

Jatketaan matkaa. Tosin taas rattaat liikkuisivat helpommin, kun  lunta on vain nimeksi, mutta aurinko paistaa!

Hyvää ystävänpäivää teille kaikille!

Päivä on jatkunut vauhdilla, yli kolme ja puoli tuntia. Nautin täysillä valoisuuden lisääntymisestä, kuten varmaan tekin.

Me elämme täällä tavallista "pientä elämää" kahdestaan. Tosin joka päivä joku ottaa yhteyttä.

Ihastelin kukkakuvianne, molemmat noista ovat lempikukkiani. Täytyykin vihjata puolisolle, että haluaisin orkidean, kun ensi kuussa vanhenen taas vuodella. Olen onnistunut vain kerran kukittamaan sen uudelleen. Antaisitteko hoitovinkkejä?

Syöpähoidot ovat tosiaan huippuluokkaa Suomessa, itse olen saanut sen kokea. Rinnalle onnea ja toiveikkuutta, kyllä se siitä, kun ymmärsin sairautesi löytyneen pikaisesti.

Voikaa oikein hyvin. Kirjoitellaanhan ahkerammin.

Tervehdys teille jotka täällä uskollisesti olette kirjoitelleet!  Ystävänpäivä on tuonut muistoja mieleen paljon, enkä halunnut jättää pelkäksi meinaamiseksi tänne kirjoittamista enää.

Olen tilapäisesti vasenkätinen enkä viitsi paljoa näpytellä. Kuva on otettu muutama päivä sitten kun täällä Kotkssakin oli lunta. Vuorokaudessa se suli pois. Lueskelen vielä tältä istumalta vähä kirjoituksianne. Hyvää ystävänpäivän iltaa!

Toivottavasti tuuppasin rekeen vauhtia!

Keskiyötä kohti.

Tänään oli hauska päivä. Kävin Tampere talolla tutustumassa Juuso-karhun taidenäyttelyyn. Mainioita taulut olivat ja niitä katsellessa tulin kyllä hyvälle tuulelle. Oli siellä muitakin hymyssä suin. Onhan noita karhuvideoita You Tubessakin ja piti mennä niitäkin katselemaan kotiin palattuani.

Kerran kesäpaikassa täällä Pirkanmaalla karhu oli käynyt panemassa lahon kannon palasiksi naapurimökin pihalla. Oli  varmaan etsinyt hunajaa, vaikka eipä sitä taida ampiaisilla olla. Minä niin toivoin, että otso olisi tullut meillekin näytille, mutta se taisi jatkaa matkaansa, kun ei siitä sen jälkeen mitään kuulunut. Mustikoita saatiin sinä kesänä poimia rauhassa, kun tienoon asukkaat pelkäsivät mennä metsään.

Muuten menee entiseen malliin. Uusia kasvijuttuja on kasvamassa nettikirppikselle, mutta ne ovat vielä alkutekijöissään, niin pistokkaat kuin mullassa muhivat siemenetkin. Toki jätän itsellenikin.

Voikaa hyvin ja kertoelkaahan kuulumisianne!

Tervehdys aurinkoisesta Karjalasta.

Olen nähnyt karhun luonnossa muutaman kerran. Keräsin mustikoita eräänä kesänä mäennyppylältä, kun huomasin niiden olevan märkiä. Samassa iso eläin pyörähti kohouman takana ja lähti täyttä vauhtia minusta pois päin. Vaikka olenkin melkoinen seikkailija, vaihdoin nöyrästi paikkaa sillä kertaa. Sain kyllä tarvitsemani läheisen suon reunamilta, joten suosiolla sai kontio ruokailla edellisessä marikossa.

Olen onnistunut tuhoamaan viherkasvejani talven mittaan ja aion kysellä läheisiltäni pistokkaita, lähinnä roikkuvia kasveja uudelle hyllylle. Sain ystävältäni ruukkuruusun, jota yritän hoivailla saadakseni sen kukkimaan runsaasti. Antakaa vinkkejä, miten onnistuisin siinä.

Hyvää vointia teille kaikille.

Ruusu on vähän konstikas talvetettava ainakin sisällä kerrostalossa kuivan ilman ja lämmön takia. Siihen tulee helposti kirvoja, jotka sitten saattavat levitä muihinkin kasveihin, jos ei ole tarkkana. Sinä Sarmuusa käsittääkseni asut maalla? Ruusu tarvitsisi tähän aikaan vielä viileän ja valoisan paikan, koska kasvukausi ei ihan vielä ole kovin vauhdissa. Jos sopivaa paikkaa ei ole, pistelisin Provadopuikot multaan ohjeen mukaan. Sen voi hyvin tehdä näin talvella, kun kasvi on sisällä ja mehiläiset ja muut pölyttäjät ovat talvihorteessa. Multa kai saisi olla tasaisen kosteaa, ei vettä vadilla, muttei paljon pintakaan saisi kuivua.

En ole tappanut talvetettuja kasveja, mutta keijunmekontaimissa on jostakin ihmeen syystä taimipoltetta. Niitä  kaatuu kuin miestä sodassa, vaikka multa on  vasta ostettua Kekkilän,  johon olen aina ollut tyytyväinen. Asialle ei ole mitään tehtävissä, mutta eivätpä nuo kaikki kaadu ja uusia on itämässä. Valo kun lisääntyy, kaikki käy helpommaksi. 

PKolli

Torstain iltaa!  Lumesta ei ole paljon tietoa muuta kuin  Salpausselän laduilla. Pakkasta on ollut jo parina yönä liki 10 astetta eikä taida pakkaset ihan loppuakaan.  Luntakin on luvassa ennusteessa, joten ehkä meillä on kuitenkin talvi vielä maaliskuulla.

Tähtitaivas on jälleen upea tänä iltana, maalla näkee  hyvin kun ei ole valosaastetta.  Kävelin tuolla pihalla ja yritin muistella  mitä niitä nimiä taas olikaan eri tähtikuvioilla. Harmi että olen hävittänyt hyvän tähtikartan, se oli hesarin sivulla joskus . Olisi pitänyt tallettaa paremmin!

Nyt taidan ottaa kirjan  ja taustamusiikkina soi uusi iskelmäradio! Hyvää viikonloppua!

Tervehdys teille, kanssakulkijat.

Tulin piristämään itseäni tänne, kun huoli vaivaa mieltä. Läheisen ystäväperheemme mies sai eilen halvauskohtauksen ja kiirätettiin pillit vinkuen keskussairaalaan. Hän voi kyllä vaimonsa mukaan paremmin, mutta on vielä teholla. Puhe sujuu jo entiseen malliin, mutta vasen käsi on voimaton. Olemme peukut ja varpaatkin pystyssä kannustaneet häntä.

Muuten kaikki on hyvin, elelemme kahdestaan sopuisaa elämää ja ennen kaikkea syömme hyvin. Hirvenlihallakin voimme vielä herkutella, vaikka sitä vähemmän saimmekin kuin viime vuosina. Itse söisin hirvikeittoa jatkuvasti. Vasta vajaa kuusitoista vuotta olen sitä syönyt, kun nykyinen aviomieheni metsästää. Pidättekö te riistasta?

Tulkaahan kertomaan kuulumisianne.

Maaliskuun iltaa.

Lunta ja pakkasta.Punaposkisia ulkoilijoita on näkynyt enempikin ulkoilemassa.

Sarmuusa kyseli riistaruokien pitämisestä.

Täällä jos missä,pitäisi olla luomuporoa ja luomuriistaa ruokapöydissä tarjolla.Niinpä vain osin poronliha on huikikallista ja toisaalta,poronliha on keinoruokinnalla syötettyä lihaa.Luonnonvaraisen poronliha on aivan erimakuista.kuin keinoruokinnalla tuotettu liha.

Maukasta on luomuliha,kun vain sattuu saamaan sellaista ruoanlaittoon.

Kevätaurinko jo on muutaman tunteroisen valaisemassa vitivalkeita hankeja.

Suunnistan katsomaan vakavasti sairastunutta veljeäni.Junan lähtee tuota pikaa.

Kiva kun pidätte rekeä liikkeellä.Täällä nyt on tuhti rekikeli.

Suiispä,aurinkoisia kevätpäiviä teille kaikille.

Huikean kaunis orkidea sinulla.

Kyllä aito riista on erinomaisen hyvää, valitettavasti kuluneella kaudella saimme hirvenlihaa melko vähän. Sudet söivät vasoja, ne ovat täällä nyt todellinen ongelma. Myös koiria ne ovat tappaneet. Tuntuu, että petoja suojellaan liikaa.

Odotettavissa on mukava tapaaminen viikonloppuna  tyttäreni perheen kanssa. Näemme, miten vauva on kehittynyt. Hän osaa kääntyä jo vatsalleen, oppi taidon alle nelikuisena.

Voimia ja keväistä energiaa teille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tervehdys evakkorekeen täältä Savosta, pitkästä aikaa! Lainasin tuota edellä olevaa viestiä kirjoitukseni aasinsillaksi :)
Olen joskus aiemmin kirjoitellut tänne, sitten se vaan jäi, tuli kaikenlaista muuta.
Olen silloin tällöin käynyt lukemassa täällä mutta nyt kun taas lueskelin kuulumisianne, iski kirjoituskipinä,Katrinka oli myös pitkästä aikaa kirjoittanut, oli kiva huomata:) Näyttää evakoissa kirjoittelut yleisesti vähäsen vilkkaammalta kun joskus oli pitkiä hiljaisuuksia.
Olihan täällä joskus paljon kirjoittajia.
Mieheni kanssa kaksin asumme kerrostalossa, hiljattain muutimme samassa talossa alimpaan kerrokseen. On helpompi liikkua, vaivoja on tullut kummallekin mutta sinnitellään, niin ehkä teillä muillakin on elämässä erilaisia vaiheita, toivon oikein hyvää vointia kaikille:)
En ruvennut kaivelemaan vanhaa kirjautumistani, meneehän tämä näinkin.

Terveisin Lumihuntu

Iloista kevään odotusta teille kaikille :)

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat