Ongelmia henkilökortin kanssa

Vierailija

Passini meni vanhaksi enkä uusinut sitä enää, vaan hankin henkilökortin. Kortti tuli, mutta tuli myös kirje, josta en ymmärrä yhtään mitään. Kuka viisaampi voi opastaa? Missä tilanteissa yleensä tarvitsen henkilökorttia, kun on jo pankkikortti ja Kela-kortti? Kirjeessä annetaan ensinnäkin 9-numeroinen kortin numero ja 9-numeroinen sähköinen asiointitunnus, lisäksi henkilökohtaiset tunnusluvut (PIN1 ja PIN2) Ohje: Irrottakaa kooditarrat ja asettakaa ne vaaleaa taustaa vasten. Vaaleaa taustaa? Seinälle, pahville? Kukkaroon sopivaan pohjaan? Säilyttäkää henkilökorttia ja PIN-tunnuslukuja erillään toisistaan. Muistissako? Mitä sitten voi tapahtua, jos joku ulkopuolinen saa niiden tiedot. Neuvokaa nyt hyvät ystävät, missä tilanteessa Suomessa tarvitsen tämän arsenaalin todistataakseni, että minä olen minä.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Lainaus:

Passini meni vanhaksi enkä uusinut sitä enää, vaan hankin henkilökortin. Kortti tuli, mutta tuli myös kirje, josta en ymmärrä yhtään mitään. Kuka viisaampi voi opastaa? Missä tilanteissa yleensä tarvitsen henkilökorttia, kun on jo pankkikortti ja Kela-kortti? Kirjeessä annetaan ensinnäkin 9-numeroinen kortin numero ja 9-numeroinen sähköinen asiointitunnus, lisäksi henkilökohtaiset tunnusluvut (PIN1 ja PIN2) Ohje: Irrottakaa kooditarrat ja asettakaa ne vaaleaa taustaa vasten. Vaaleaa taustaa? Seinälle, pahville? Kukkaroon sopivaan pohjaan? Säilyttäkää henkilökorttia ja PIN-tunnuslukuja erillään toisistaan. Muistissako? Mitä sitten voi tapahtua, jos joku ulkopuolinen saa niiden tiedot. Neuvokaa nyt hyvät ystävät, missä tilanteessa Suomessa tarvitsen tämän arsenaalin todistataakseni, että minä olen minä.

En ymmärrä minkälaisen kortin olet hankkinut, itselläni on virallinen henkilökortti joka käy passsina EU-maissa, matkustusasiakirjana, ja henkilöllisyyden todistamiseen, ei mulla ole mitään pin koodeja, eikä sillä voi rahaa nostaa mistään automaatista.

[IMG]http://i.imgur.com/IZonKsh.jpg[/IMG]

Vierailija

Olin palaamassa Tallinnasta tuttavieni kanssa.-Lentokentällä ei käynyt henkilökortti vaan piti kaivaa passi esille.

Vierailija

Lainaus:

Olin palaamassa Tallinnasta tuttavieni kanssa.-Lentokentällä ei käynyt henkilökortti vaan piti kaivaa passi esille.

En olisi kaivanut kyllä pitää kelvata jos on alle 5 vuotta vanha.
Henkilökorttia voidaan käyttää passin sijaan myös matkustusasiakirjana. Huomioithan, että ilman huoltajien suostumusta alaikäiselle myönnetty ns. alaikäisen henkilökortti, ulkomaalaiselle myönnetty henkilökortti tai väliaikainen henkilökortti eivät käy matkustusasiakirjana.
Henkilökorttia voidaan käyttää matkustusasiakirjana passin sijasta seuraavissa maissa:

Alankomaat
Belgia
Bulgaria
Espanja
Irlanti
Iso-Britannia
Italia
Itävalta
Kreikka
Kroatia
Kypros
Latvia
Liettua
Liechtenstein
Luxemburg
Malta
Portugali
Puola
Ranska
Romania
Saksa
San Marino
Slovakia
Slovenia
Sveitsi
Tsekki
Unkari
Viro
Pohjoismaissa (Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti) ei tarvita

https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/82EA350CCCA11EC0C2256BC200...

Vierailija

Eksyin tänne sivulle sattumalta ihmeteltyäni samaa asiaa. Et-lehteä en lue, en taida kuulua edes kohderyhmään ikäni puolesta, nimittäin olen vähän päältä 30v. Mutta täytyy näin käytettävyyden ja muotoilun ammattilaisena sanoa että ihmettelin aivan samaa kuin sinäkin, PIN-koodia, koodien käyttöä, kohdetta - oikeastaan kaikkea.

Onnistuinpa vielä raaputtamaan ne mustat pienet muovilaput kolikon syrjällä puhki, ymmärrettyäni vasta sen jälkeen että laput pitikin repäistä paperista irti ja asettaa valoa vasten. Luulin, tietenkin, selkeiden ja näkyvien ohjeiden puutteessa että alla on raaputettavat pinnat, näyttihän nämä pinnat juurikin sellaisilta.

Googlailun jälkeen hoksaan vähän sitä, mihin PIN-koodeja tarvitaan, mutta en sitä, onko ne missä tilanteessa tuiki välttämättömiä.

Ehkäpä asia voitaisiin hoitaa jotenkin muutenkin. Havainnollisemmin. Ja selvemmin.

Vierailija

Olisiko näistä linkeistä apua ja tietoa? Sähköinen asiointikortti on siis samalla tuossa henkilökortissa, näin ymmärsin asian.

http://www.vrk.fi/default.aspx?id=134

Väestörekisterikeskuksen kansalaisvarmenne on tällä hetkellä käytössä henkilökortilla.

http://fineid.fi/default.aspx?docid=4044&site=9&id=292

Sähköinen asiointitunnus aktivoituu kansalaisvarmenteeksi, kun hankit esimerkiksi poliisin myöntämän henkilökortin. Kansalaisvarmenne sijoitetaan tällöin henkilökortin sirulle.

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hankin myös uuden henkilökortin, kun vanha meni umpeen. Se on juuri tuollainen, jossa on tuo varmennus. Laitoin paperit lukemisen jälkeen kaappiin ja toivon hartaasti, etten tarvitse niitä missään. Todella hankalaa ja huonosti markkinoitu juttu.

Vierailija

Minun pitäisi myös kohtapuolin hankkia uusi henkilökortti..... voi harmin paikka jos se on sitten tuollainen hankala....

Mutta sehän ei sitten kuitenkaan käy verkkopankkiin vai käykö? Kun se on varmennekortti eli vahva tunnistus? Niinkuin verkkopankin tunnuksetkin..... Voi että pitää tehdä niin vaikeaksi ja monimutkaiseksi..... Loppuu kohta ymmärrys....

Vierailija

Pankkikortti ja Kelakortti eivät kelpaa todistamaan henkilöllisyyttä. On oltava joko henkilökortti tai passi.

älykääpiö

Kyllä on poliisin verkkosivut hvetin monimutkaiset. Passikuvaamoille on luotu järkyttävä monopoli. Käytännössä vain kuvaamo voi lähettää sähköisen kuvan poliisille. Kyllä kansalaisen pitää voida itse toimia kuvan lähettäjänä. No olenkin tehnyt niin. Kuvan lähettäminen ja valmistaminen poliisinvaatimaan malliin on hvetin vaikeaa. Olen nyt lähettänyt kuvani, mutta en vieläkään ole saanut vastausta, onko kuvani hyväksytty. Poliisissa pitää kuitenkin käydä. Suomi on hvetin moinen poliisivaltio. Ei ikäihmiset selviä millään tapaa asioinnista nykyään, vaikka olisi välineet ja osaaminen hanskassa. Eläkeläisestä on tehty toisen luokan tai kolmennen luokan kansalaisia. Kuka nykyään ajaa eläkeläisten asioita? Ei kukaan. 

Tyytyväinen

Älykääpiön on turha sotkea eläkeläisiä tähän asiaan koska henkilökorttiin vaaditun kuvan säädökset ovat kaikille samat. Käsittääkseni itse otettuja kuvia ei ole ennenkään hyväksytty passikuviksi koska eivät ole täyttäneet vaadittuja standardeja.

Uusin passini viime vuoden lopulla ja henkilökortin tämän vuoden alussa. Valokuvaamo lähetti kuvani sähköisesti poliisilaitokselle. Kuvan hinta oli 18:- euroa.

Tein molemmat hakemukset netissä ja kuva ilmestyi hakemukseeni automaattisesti kun laitoin hakemukseen valokuvaamosta saamani koodin.

Tein ajanvarauksen netissä antaakseni poliisille sormenjälkeni ja allekirjoituksen. Tämän jälkeen sain passin läheiseltä R-kioskilta kahden viikon päästä. Henkilökortin lähettivät postitse kotiin.

Henkilökortin hommasin sen vuoksi, että sitä on kätevämpi kuljettaa lompakossa kuin suurikokoisempaa passia. Ilahduin  siitä, että nykyisin henkilökorttia voi käyttää Kela-korttina  niin halutessaan.

Olen todella tyytyväinen nykyiseen systeemiin varsinkin kuin ei tarvitse yhtään jonottaa poliisilaitoksella !

Vierailija

Miten se voi joillekin olla niin  vaikeaa noudattaa näinkin yksinkertaisia ja helppoja ohjeita mitä passin ja henkilökortin hakeminen vaatii. Uutta passia hakiessani toimin samoin kuin nimim. Tyytyväinen ja kaikki sujui mainiosti, vaikka olenkin jo yli seitsenkymppinen eläkeläinen. Kaikille meille on samat säännöt, miksi niitä ei voisi noudattaa.

Vierailija

Helpotti lukea kommentteja ne kun olen Tässä koko illan pähkäillyt väestörekisteriin kirjaan ja tunnuslukuja kanssa, päätin laittaa kirjeen numeroineen syrjään uskoen, että kortti kelpaa ilman niitäkin Euroopassa.

ohjeilla hämätty

Pitääkö uusi henkilökortti aktivoida ja mikä ei toimi ilman aktivointia? Missä aktivoinnin saa ilman tietokonetta?

Vierailija

Täällä purnaa he jotka ovat jo ylittäneet vanhuuden rajan, eli pitäisi saada nuorempaa henkilöä opastamaan ja joka hallitsisi tietokonemaailmaa. Nuoremmille ja kirkasajatuksisille ihmisille on kaikki tuollainen toiminta helppoa, mutta kun meitä on niin monen tason ihmistä ja kaikki tarvitsemme nuo kortit tai passin. Ja kaikille kuitenkin laki on sama!

On kurjaa, että täällä on kirjoittajia jotka ylenkatsoo heitä jotka eivät ole yhtä taitavia ja rohkeita noissa asioissa. Säännöt ja lait, nekin  jotka toimivat tietokonemaailman osaamisessa,  on kuitenkin velvoittavia heillekin jotka eivät tätä hallitse.

Meidän kaikkien kun pitäisi hallita itse kaikki. Se ei kuitenkaan koskaan ole mahdollista. Mitä tehdä silloin? Mistä apu?

Vierailija

Olen käyttänyt tietokoneita 90-luvun alusta asti (töissä Micros. ja kotona Mac).

Henkilökorttiongelmissa ei ole kyse e-taidoista vaan tiedottamisen nykyongelmista. Tiedottajat kun nykyään eivät ole informaatikkoja;  softa ja ulkonäkö on sivuissa tärkeämpää kuin itse sisältö, jota he eivät edes itse ymmärrä! Tai sitten, kuten tässä tapauksessa, tietokoneihmiset itse kirjoittavat ohjeet ymmärtämättä, että useimmille tietotekniikka on apuväline, eikä täyspäivätyö. Tuskin hekään ajaessaan autoa haluaisivat jonkun vaativan, että he ymmärtävät moottorin saloja.

Miksi ei missään ole tiivistettyä, selvää ohjetta miten henkilökortti aktivoidaan ä-puhelimella, tabletilla, tietokoneella? Miksi se vaatii kortinlukijan tavallisen ihmisen kortin aktivoinnissa? Ja miksi ohjeet aina lähettävät uudelle sivulle  eri vaatimusten täyttämiseksi -- hanki se ja tämä ohjelmisto ennen kuin voit aktivoida. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat