Tapaatko dementoituneita henkilöitä?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Hei.
Minkälaisia kokemuksia teillä on olla, elää, tai työskennellä dementoituneen henkilön kanssa.
Kyselen sen vuoksi, kun kävin tänään seurustelemassa erään tuttavani sukulaisen luona joka on jo selkeästi dementoitunut.
Ammattini puolesta tämä äärimmäisen vaikea sairauden muoto on erittäin tuttu.

Nyt kuitenkin kävin yksityiskodissa tapaamassa tätä henkilöä.
Voi miten oli mukava päivä.
Kuuntelimme musiikkia, lauloimme ja ulkoiltiin.
Varmasti virkistyminen oli molemminpuolista.

Kuinkahan nämä avun ja seuran tarvitsijat ja tällaiset vireät vapaat henkilöt oikeasti kohtaisivat.
Tarvetta varmaan olisi.

Kertokaahan kokemuksista.

Kommentit (3)

metsänpoika
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei kukka

Minä kyyditsen ja autan yhtä kotonaan asuvaa dememtikkoa. Täytyy vaan yrittää kannustaa ja
piristää kaikin mahdollisin keinoin. Mitään ei voi suunnitella etukäteen vaan jos-varauksella.
Ilonhetket ovat useimmiten molemminpuolisia.
Kotonaan asuvia muitakin vanhuksia on paljon. Siellä olisi työnsarkaa vapaa-ehtoisille.
Yksinäisyys on monella suurin ongelma. Olen työssäni saanut olla myös vanhusten kanssa tekemisissä
ja huomannut että muutaman sanan vaihtokin saa ihmeitä aikaan.
Laitoshoidossa on sitten koti-ikävä. Henkilökuntaa liian vähän.
Joku omainen väitti kerran että koti-ikävää olisi hoidettu lääkkeillä?

Vierailija

Hei kukka!
Kyselit, kuinka avun tarvitsija ja vapaaehtoinen voisivat kohdata. Minä löysin oman dementikko-
ystäväni SPR:n ystäväpalvelun kautta. Hän on laitoksessa ja kovasti dementoitunut, mutta jaksaa
kuitenkin aina sanoa, että "olipa mukava, kun tulit minua katsomaan".
Keskustelumme liikkuvat useimmiten hänen nuoruudessaan ja sota-ajassa, mutta sieltä löytyykin
mielenkiintoisia tarinoita. Se on lähihistoriaa parhaimmillaan. Valitettavasti hänellä on erittäin
huono kuulo myös, joten minun on turha kertoa hänelle mitään. Mutta ei hän sitä odotakaan, sanoo
vain joka kerta erotessamme, että "oli taasen niin mukava jutella".
Hoitajat kertovat, että hetken päästä hän ei muista kenenkään käyneenkään häntä tapaamassa.

Vierailija

Minä työskentelen jatkuvasti dementikkojen kanssa kun olen vanhainkodissa töissä. He ovat vallan ihania ihmisiä mutta monilla on koti-ikävä eikä siihen auta mikään. Hetken voi heidät saada unohtamaan ikävänsä kun heidän kanssaan pelaa jotain peliä tai laulaa mutta se on aina siellä ajatuksissa.

vieraileva tähti

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat