Paha puute hoitoon toimittamisessa

Vierailija

Psykiatriseen hoitoon toimittamisessa vastoin potilaan omaa tahtoa on mielestäni liian suuri kynnys. Esimerkiksi paranoidisesta skitsofreniasta kärsivä voi aiheuttaa paljon ongelmia ja kärsimystä sekä itselleen, että lähimmäisilleen ilman, että hänet voidaan toimittaa hoitoon. Ellei hän itse tiedosta ja myönnnä sairauttaan, hän jää helposti apua vaille. Ellei hän pahoinpitele tai tapa itseään tai jotain toista, voi hän hoippua vuosikaudet elämäntilanteessa, joka ei ole enää normaalia. Olen joutunut näkemään tämän surkeuden erään ihmisen kohdalla. Lainsäädäntö ja hoitoonohjauskäytäntö on mielestäni liian jäykkä ja säälimätön. Sekä potilas että läheiset kärsivät pitkään. Joustavammalla hoitoon pääsyllä ja osuvalla lääkityksellä säästyisi sekä sairastunut että läheiset turhalta kärsimykseltä.

Kommentit (6)

Vierailija

Totta kirjoitat. Itse olen katsellut näitä hoitoontoimittamisia 17 vuotta virkani puolesta ja kamalia tilanteita aiheutuu siitä, ettei ihmistä saada hoitoon. Lakikin on tietysti aika tiukka ja varmaan syytä ollakin, mutta yksinkertaisemmaksi hoitoonohjaaminen pitäisi kyllä saada ja välttää paljon inhimillistä hätää ja tuskaa.

Ilmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen aloittajan kanssa aivan samaa mieltä.
Tilanne aiheuttaa tuskaa, kärsimystä ja suurta huolta läheisille, eikä potilas itse tiedosta tilaansa, eikä syö lääkkeitään.
Silti liikkuu, kulkee, aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä tilanteita.....olematta silti vaarallinen itselleen tai ympäristölleen.
Vaikka ei ole vaarallinen, voi olla monella tavalla vaikea ja se vaarallisuus voi tulla vastaan, sitä ei voi pois sulkea.
Hyvänä hetkenä olen ajatuksissani kiitollinenkin tästä potilaan oman tahdon kunnioittamisesta, mutta vain läheltä seuraaja näkee, ettei saisi jäädä odottamaan sitä vaarallisuutta. Asiahan on niin, että tälläinen potilas ei huolehdi itsestään, ei rahastaan, ruuastaan, siisteydestään, hän vain menee ja tulee....ja läheiset käyvät huolehtimassa hänen hengissä pysymisensä. Kyllähän tämä tilanne päätyy pakkohoitoon, sitten on jo jotain tapahtunut. Toivottavasti ei kuitenkaan tapahdu kamalia, vain läheiset voivat uupua ja silloin yhteiskunnan on pakko tehdä jotain. En ole kenellekään katkera, mutta tällaista elämä on.

jooseppi alatuuhonen
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Saattaa monesti olla hoitoon ohjaaminen ihan ok asia. Toisaalta kun kyseessä hoidon aloittaminen perustuu lasten toivomuksiin, niin oikeusmurha voi kohdata ihan orientoitunutta vanhusta.

Olen joutunut puuttumaan omalta kohdaltani kyseiseen ylihuolehtivaisuuteen, koska lasteni huolena on uusi elämänkumppanin ilmestyminen rinnalleni. Heidän mielestään isälle ei kuulu edesmenneen äidin ja puolison vaihtuminen aivan heille ventovieraaseen ihmiseen. Minua on uhkailtu milloin holhoukseen saattamisella koska joidenkin kavereiden vanhemmilla se uhkailu on toiminut. Toisinaan mielenterveyttäkin on arvioitu ja uhkailtu radikaaleilla hoitotoimenpiteillä mikäli en suostu heidän toivomuksien mukaiseen elämään.

Olemme tulleet aivan uuteen elämäntilanteeseen rakkaan vaimoni kanssa mutta synkän varjon saaminen omilta lapsiltani aiheutti sen, että olen lopettanut kanssakäymisen heidän kansaan. On hyvin radikaali toimi mutta en katso olevani mitenkään tilivelvollinen heille tekemisistäni. Meille on alkanut uusi ja antoisa toinen elämä ja katsomme yhdessä eteenpäin elämässämme.

Olemme kyllä pohtineet syitä jotka ovat johtaneet tähän tilanteeseen ja näyttää olevan nuo perintöasiat heille tärkeimpiä.
Äidin muistoa ei saa haalistaa ja valokuvia ei saa hävittää koska rakkaat muistot tulevat mieleen niitä katsellessa. Olenkin pyytänyt, että veisivät joka ikisen kuvan pois, ettei heille rakkaat muistot katoaisi mihinkään. Minulle tai meille ei ole suuremmin haluja muistella matkoja jonnekin ja kuvia jostain jossa heidän äitinsä on ollut.
Jos sanoisi, että aikansa kutakin ja sen pituinen se...

juuli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Kirjoitus klo 18.46 oli ihan hyvä kohdallaan, mutta ei koske aloittajan aihetta.

Kyllä koski. Kirjoittajan halusivat lapset hoitoon.
Erinomainen, 10 + kirjoitus.

Juuli
.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat