Kommentit (12)

Vierailija

Miten toimia oikein ja järkevästi?

Setä on testamentannut kaiken omaisuutensa minulle. Hän on sairas ja huonokuntoinen, eikä pysty huolehtimaan itsestään tai omaisuudestaan. Olen hoitanut hänen asioitaan. Hän on hoidossa hoivakodissa. Hänellä ei ole virallista "edunvalvojaa". Voinko minä toimia sellaisena. Mitä asioita sen suhteen olisi tehtävä?

Myös omaisuudesta olisi huolehdittava! Miten sen kanssa tulisi menetellä?
Olen huolehtinut esim. hänen tyhjillään olevasta asunnostaan. Se vaatii minulta sekä paljon aikaa että tulee myös kustannuksia. Miten lain mukaan on meneteltävä. Voinko esim. käyttää hänen varojaan kiinteistön korjaus- ja huoltotöihin, entä matkakorvauksiin? Setäni ei itse enää ole kykenevä päätöksentekoon. Luvan häneltä kyllä siihen saisin. Minkälaisia valtakirjoja tai muita asiakirjoja olisi tehtävä?

Jos esim. korjaan kiinteistöä ja "kohennan" sen arvoa, miten se voidaan määritellä aikanaan perukirjassa kun määritellään omaisuuden arvoa? Tarkoitan siis sitä, että omalla kustannuksellani ja tehtäviin käyttämällä ajallani omaisuuden arvo nousisi, mistä aikanaan joutuisin maksamaan perintöveron (myös arvonnousun osuudesta)?

Miten on - Onko näin?

Vierailija

Kaikenlaisia kysymyksiä, Lakimiehet ovat sitä varten koulunsa käyneet että osaavat vastata näihin asioihin. Luulisin ettet voi hänen varojaan käyttää ennen kun hän on kuollut, koska sitten
vasta oot oikeutettu testementin perusteella siihen.

Vierailija

Ajattelin, että täällä joku osaisi vinkkiä antaa, mistä kysellä ja miten toimia.
Maalaisjärjellä ajatellen (?) arvelin, että sedän varoja voisi käyttää sedän asuntoon ja omaisuuden hoitoon.
Miksi minun esim. pitäisi maksaa omista varoistani sedän omaisuuden hoidon kustannuksia kun en lain mukaan mitään vielä omista.
Ymmärrän kyllä, että omaisuus siirtyy minun omistukseen ja hallintaan vasta setäni kuoltua (jos hän kuolee ennen minua). Kyse olikin setäni omaisuuden hoidosta. Eikö hänen omaisuudestaan kuuluisi huolehtia hänen omilla varoillaan.
Jos esim. korjaan hänen kiinteistönsä vuotavaa kattoa voinko ostaa tarvikkeet hänen varoillaan.
Kaikenlaisia asioita olen joutunut hoitamaan, kun otin setäni asiat vastuulleni.

Lainaus:

Kaikenlaisia kysymyksiä, Lakimiehet ovat sitä varten koulunsa käyneet että osaavat vastata näihin asioihin. Luulisin ettet voi hänen varojaan käyttää ennen kun hän on kuollut, koska sitten

Vierailija

Lainaus:

Setä on testamentannut kaiken omaisuutensa minulle. Hän on sairas ja huonokuntoinen, eikä pysty huolehtimaan itsestään tai omaisuudestaan. Olen hoitanut hänen asioitaan. Hän on hoidossa hoivakodissa. Hänellä ei ole virallista "edunvalvojaa". Voinko minä toimia sellaisena. Mitä asioita sen suhteen olisi tehtävä?

Olen huolehtinut esim. hänen tyhjillään olevasta asunnostaan. Se vaatii minulta sekä paljon aikaa että tulee myös kustannuksia. Miten lain mukaan on meneteltävä. Voinko esim. käyttää hänen varojaan kiinteistön korjaus- ja huoltotöihin, entä matkakorvauksiin? Setäni ei itse enää ole kykenevä päätöksentekoon. Luvan häneltä kyllä siihen saisin. Minkälaisia valtakirjoja tai muita asiakirjoja olisi tehtävä?

Jos esim. korjaan kiinteistöä ja "kohennan" sen arvoa, miten se voidaan määritellä aikanaan perukirjassa kun määritellään omaisuuden arvoa? Tarkoitan siis sitä, että omalla kustannuksellani ja tehtäviin käyttämällä ajallani omaisuuden arvo nousisi, mistä aikanaan joutuisin maksamaan perintöveron (myös arvonnousun osuudesta)?

Miten on - Onko näin?

paras sysyö juristtilta, ei täällä aleta neuvomaan lakiasioissa.
Et voi olla setäsi virallinen asioiden hoitaja, sellainen täytyy määrätä ihan virallisesti eli tuomioistuimessa.
Mistä arvosta puhut? Ei sinun kuulu tehdä mitään setäsi oamisuudelle, se ei ole sinun nyt.
Tetsmanetti tulee voimaan setäsi jälkeen, ei eläessä.
vaikutat aika laskelmoivalta.

Vierailija

Lainaus:

Ajattelin, että täällä joku osaisi vinkkiä antaa, mistä kysellä ja miten toimia.
Maalaisjärjellä ajatellen (?) arvelin, että sedän varoja voisi käyttää sedän asuntoon ja omaisuuden hoitoon.
Miksi minun esim. pitäisi maksaa omista varoistani sedän omaisuuden hoidon kustannuksia kun en lain mukaan mitään vielä omista.
Ymmärrän kyllä, että omaisuus siirtyy minun omistukseen ja hallintaan vasta setäni kuoltua (jos hän kuolee ennen minua). Kyse olikin setäni omaisuuden hoidosta. Eikö hänen omaisuudestaan kuuluisi huolehtia hänen omilla varoillaan.
Jos esim. korjaan hänen kiinteistönsä vuotavaa kattoa voinko ostaa tarvikkeet hänen varoillaan.
Kaikenlaisia asioita olen joutunut hoitamaan, kun otin setäni asiat vastuulleni.

Lainaus:

Et voi koskea setäsi varo
ihin. Se nyt on selvää. Käytä omia varojasi ja säilytä kuitit, niin sanoo järki.

Vierailija

Lainaus:

Olet oikeassa, näin on asia. Parasta olisi että vanhuksella olisi ulkopuolinen asioiden hoitaja. Testamentti ei ole voimassa kun omistaja elää, se nyt on selvä.
Pankeissa on juristeja jotka auttavat tuollaisissa asioissa.

Vierailija

Kuoleman jälkeen on toimitettava perunkirjoitus eli ennen sitä ei kuolinpesästä varoja eikä omaisuutta hävittää.

Vierailija

Voit kääntyä asiassa kotikuntasi maistraatin puoleen ja anoa sedällesi ulkopuolista edunvalvojaa.
Vaihtoehtoisesti voit olla myös itse setäsi edunvalvoja mutta sekin vaatii maistraatin hyväksymisen.
Edunvalvoja on aina tilivelvollinen maistraatille.
Kiinteistön kulut ja tarvittavat huoltotoimenpiteet menevät setäsi varoista, sinun ei tarvitse niitä omista varoistasi kustantaa, mutta kuitit ja tositteet joudut maistraattiin esittämään ja remonteista selvityksen tekemään.
Tämä tietenkin edellyttäen että olet itse se edunvalvoja.
Tsemppiä, homma ei ole niitä kaikista antoisempia.

Vierailija
mökinmuori

Voit kääntyä asiassa kotikuntasi maistraatin puoleen ja anoa sedällesi ulkopuolista edunvalvojaa.
Vaihtoehtoisesti voit olla myös itse setäsi edunvalvoja mutta sekin vaatii maistraatin hyväksymisen.
Kiinteistön kulut ja tarvittavat huoltotoimenpiteet menevät setäsi varoista, sinun ei tarvitse niitä omista varoistasi kustantaa, mutta kuitit ja tositteet joudut maistraattiin esittämään ja remonteista selvityksen tekemään.

Rupea itse. Toimenpide pitää vahvistaa ja kulut tositteen perusteella. Maistraatti ohjeistaa tarvittaisa.
Unohda lakimiehet ja pankkien neuvojat. Kyllä ne lypsää osaa. Unohda myös nuo huonolla käsialla heitetyt äkeät kommentit oliko niitä jopa 4.

Vierailija
Vierailija
mökinmuori

Rupea itse. Toimenpide pitää vahvistaa ja kulut tositteen perusteella. Maistraatti ohjeistaa tarvittaisa.
Unohda lakimiehet ja pankkien neuvojat. Kyllä ne lypsää osaa. Unohda myös nuo huonolla käsialla heitetyt äkeät kommentit oliko niitä jopa 4.

Kiitos "mökinmuorille" ja sinulle "vierailija" joka kommentoit asiaani asiallisesti! Olen samoilla linjoilla kanssanne!

Vaikuttaa jotenkin kateellisilta nämä muut  tietyt kommentoijat!

Kuka on sanonut, että setäni olisi vanhus? Voi nuorempikin sairastua ja menettää terveytensä!

Olisi pitänyt tehdä asiat selviksi jo siinä vaiheessa kun setäni kertoi tehneensä testamentin minun edukseni - jo vuosia sitten! Kuoleman jälkeen testamentin noudattaminen on helppoa... Mutta mitä tehdä nyt, että setäni oikeus ja tahto toteutuisi, tässä tilanteessa, sitäkin mietin!! Siitä setä ei etukäteen ole ohjeistanut minua! Ja koska omaisuus on sedän, myös sen hoitamisesta koituvat kulut mielestäni kuuluu kustantaa hänen omaisuudestaan.

Suvussa on kokemusta myös ulkopuolisista edunvalvojista, ja maistraatin toiminnasta... Hankalaa, ja päämiehen oma tahto ei toteudu...

Vierailija

Edunvalvojaksi hakeutuminen maistraatissa on järkevä toimenpide. Omaisuuden hoito kuuluu tehtävään. Toimenpiteistäsi saat silloin myös korvauksen. 

Vierailija
Vierailija

Miten on - Onko näin?

paras sysyö juristtilta, ei täällä aleta neuvomaan lakiasioissa.
Et voi olla setäsi virallinen asioiden hoitaja, sellainen täytyy määrätä ihan virallisesti eli tuomioistuimessa.
Mistä arvosta puhut? Ei sinun kuulu tehdä mitään setäsi oamisuudelle, se ei ole sinun nyt.
Tetsmanetti tulee voimaan setäsi jälkeen, ei eläessä.
vaikutat aika laskelmoivalta.

Et sitten malttanut olla mollaamatta, vaikka kysymys oli asiallinen. Oikeusaputoimiston puoleen itse kääntyisin vastaavassa tapauksessa, kun olen vähävarainen. Onko täällä nettisivuillakin neuvontaa lakiasioissa, voisi vaikka laittaa lehdelle palautetta ja tiedustella sitä kautta. Täältä näkyy tulevan tölväisyjäkin, eikä ole välttämättä oikeaa tietoa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat