Sivut

Kommentit (41)

Vierailija

Voi teitä narisijat kun mikään ei tunnu riittävän. Oma eläkkeeni on alle 1000 euroa ja sillä pärjätään,tai siis on pärjättävä. Ensin maksan vuokran ja kaikki laskut ja sitten loput menevätkin ruokaan ja lääkkeisiin. Enkä todellakaan pilaa elämääni surkuttelemalla pientä eläkettäni. Matkustan junalla ,joka on edullista , sukuloimaan ja rupesin tuossa säästämään ensi syksyn etelän matkalle. Pienemmällä budjetilla pärjää jos on haluja ja sehän on enimmäkseen ihan asenne kysymys. En käy ulkona syömässä kuin ihan suuren juhlan kyseessä ollessa ja käsiveska ei ole "Vitton" ja toppatakkikin halpa hallista. Mutta uskokaa pois,ei ole tahtia haitannut. Mieli on iloinen kun terveys on kohtuullinen ja jalat kantaa. Ollaan siis iloisia ja onnellisia siitä mitä meillä on eikä haikailla kaikkea sitä mitä pitäisi olla. Elämä on lyhyt kuin lapsella paita.

Vierailija

Aloittaja ei siis hyväksy eriäviä mielipiteitä? Miksi ei saisi "narista", jos aihetta siihen on?
Kait on sallittua purkaa omia negatiivisiakin kokemuksia/asenteita näillä palstoilla?
Miten se Sinun olotilaasi vaikuttaa? -ahdistutko moisista kommenteista?
Pitäisikö siis mahdollisille purnaajille perustaa oma keskustelupalsta kyseisetä aiheesta!

Olen kyllä huomannut, että näillä palstoilla kirjoittelevat enimmäkseen hyvin toimeentulevat, elämässään onnistuneet, paljon matkustelevat, suhteellisen terveet ja hyvissä pari/ihmis-suhteissa elävät, hyvin aktiivista kodin ulkoista harrastustoimintaa harrastavat ihmiset. Näin päättelen siitä, ettei kyseisiä ihmisiä kiinnosta huonompi-osaisten kommentit lainkaan eli heidän aloituksiinsa ei juurikaan keskustelua synny.

Minä elän minimi-eläkkeellä, koska sairaus katkaisi työelämän liian varhain. Kyllä tuollainen masentaa, kun moni muukin asia elämässä ei ole mennyt suunnitelmien mukaan. Kaikki tuollainen masentaa, vaikka katkeruudelle en ole sijaa elämässäni sallinut. Elämä on tosiaan lyhyt ja onneksi sitä ei taida enää pitkälti olla edessäpäin. Mielelläni voisin jo siirtyä ajasta ikuisuuteen tai ehkä seuraavassa elämässä toisenlaiset lähtökohdat!
Pääasia, että olen yrittänyt olla hyvä ja rehellinen lähimmäisiäni kohtaan nyt , siitä saan eniten voimaa ja lohtua silloin, kun elämähalu on miinuksen puolella.
Mielenrauhaa ja onnen muruja vaan meille huonompi-osaisille eläkeläisille!

Vierailija

Siirryin juuri työeläkkeelle. Kotimainen eläkepäätös on siis olemassa, ulkomainen tulossa.
Tämänhetkinenn tilanne on se että saan puhtaana käteen 37 e vähemmän kun palkkaa ollessa työssä. Toki palkka vaihtelee työssäolon aikana kuukausittain riippuen siitä montako työpäivää kuukaudessa on. Palkka oli kuitenkin ns.
säännöllinen päivätyön palkka.
Eli valittamista, mutta olen kaiken ansainnut eli pitkä ammatillinen työsarka takana. Työnteko kannattaa ja opiskelua työn ohessa plus muuta eli yhteiskunnallista vaikuttamaista.
Kaikki ei toki kykene samaan.

Vierailija

Käsitinkö tai luinko oikein, että joku saa eläkettä 37e vähemmän kuin säännöllinen päivätyönpalkka? Voisitko kertoa summat. Täällähän ollaan nimettömiä niin se ei ketään haittaa.
Minua ei haittaa vaikka joku saisi miljoonan eläkettä, ihan sama, ei se tuo onnea, eikä tuo onnettomuutta pieni eläke, vain se mitä ihminen tekee ja touhuaa päivän aikana tuo onnen tai murheen.
Saan minimi-eläkettä, koska jouduin työttömäksi ja sitten sairastuin vakavasti ja eläkkeelle jouduin koska en voinut enää töitä tehdä. Mutta en ole ollut toimettomana enkä alkuvaikeuksien jälkeen haikaillut turhia. Alussa oli tosi vaikeaa sopeutua siihen etten enää tee töitä ja rahatilanteeni on heikko. Mutta kun löysin hengellisen suunnan elämääni niin helpottui muukin. En minäkään tarvitse rikkauksia koska saan elämäniloa aivan muusta kuin siitä mikä pitää rahalla ostaa.
Mutta on tosi hyvä että on ihmisiä jotka voivat hyvällä eläkkeellä matkustella ja ostella ja kuluttaa, että on sitä työtä sitten joillekin. En kadehdi heitä, ei sekään ole ihan helppoa kun pitää aina lähteä jonnekin ja yrittää olla onnellinen ja saada jostain sitä nautintoa. Minun lähellä on ihmisiä jotka sitä tekevät ja hehkuttelevat siitä minulle, kuinka ovat milloin missäkin kekkereissä ja konserteissa, minua naurattaa, tietäisivätpä kuinka on ihanaa olla kotona, tehdä mitä haluaa ja olla miten haluaa, vapaana moisesta. Tämä on sitä vapautta! Ja onnea ja rauhaa.

Vierailija

Kyllä se tonnin eläke riittää kun täytyy riittää!
Joku kirjoitteli, että jopa pystyy säästämään etelänmatkarahat.
Elämä on sellaista, että kaikkea ei saa mitä tekisi mieli, mutta positiivinen iloinen mieli ei maksa mitään, se on hyväksi jokaiselle valittajalle.
Minä olen aikuisikäni matkustellut ympäri maaimaa eikä enää tee mieli lähteä, koska vanha jo vähästä väsyy eikä jaksa nauttia siinä määrin kuin nuorempana, olen kyllä kokeillut. Ainahan sitä joutuu elämässä valintoja tekemään.
Kohdallani tuo raha menee itsen hyvinvointiin, hoitamiseen ja liikuntamaksuihin. Kirpputorit ovat erittäin mielenkiintoisia ostospaikkoja, kannattaa käyttää hyväksi.

Vierailija

Minä saan tuota minimieläkettä niinkuin eilen 12.24 kirjoittanut anonyymikin. Se on siis 734,36 e kk. Johtuu siitä kun jäin työttömäksi noin 50-vuotiaana ja sairauksien vuoksi ei kaikkiin töihin pystynyt eikä saanut muutakaan paikkaa kuin kuntouttavaa työtoimintaa josta ei eläkettä kartu. En ole silti nälkää nähnyt. Hyvin olen pärjännyt kun en käy juuri missään mikä maksaa. Teattereissa en käy enkä matkoilla. Joskus kirkkokonsertissa tulee käytyä jos ei liikaa maksa ja kesällä ilmaisissa puistokonserteissa. Missään eläkeläisyhdistyksessä en ole koska heillä on jäsenmaksut ja tekevät reissuja milloin mihinkin. En kuitenkaan niihin voisi osallistua ja olisi noloa sanoa aina etten lähde mukaan.

Olen kuitenkin suht koht tyytyväinen elämääni näinkin. Olen tottunut jo siihen eikä tee oikein mielikään mihinkään. Silti minulla on sosiaalista kanssakäymistä ihan tarpeeksi päivittäin. En ole siis mököttämässä neljän seinän sisällä. Toisten ihmisten kanssa voi seurustella paikoissa joissa ei tarvitse paljonkaan tai ei ollenkaan rahaa. Lisäksi on tämä tietokone,telkkari ja käsityöt.

Ei siis suurta vaikerointia ole ja kieriskelyä itsesäälissä. Köyhyys ei ole mikään ilo vaikka se välillä naurattaakin sanotaan.

Vierailija

Lainaus:

Aloittaja ei siis hyväksy eriäviä mielipiteitä? Miksi ei saisi "narista", jos aihetta siihen on?
Kait on sallittua purkaa omia negatiivisiakin kokemuksia/asenteita näillä palstoilla?
Miten se Sinun olotilaasi vaikuttaa? -ahdistutko moisista kommenteista?
Pitäisikö siis mahdollisille purnaajille perustaa oma keskustelupalsta kyseisetä aiheesta!

Olen kyllä huomannut, että näillä palstoilla kirjoittelevat enimmäkseen hyvin toimeentulevat, elämässään onnistuneet, paljon matkustelevat, suhteellisen terveet ja hyvissä pari/ihmis-suhteissa elävät, hyvin aktiivista kodin ulkoista harrastustoimintaa harrastavat ihmiset. Näin päättelen siitä, ettei kyseisiä ihmisiä kiinnosta huonompi-osaisten kommentit lainkaan eli heidän aloituksiinsa ei juurikaan keskustelua synny.

Minä elän minimi-eläkkeellä, koska sairaus katkaisi työelämän liian varhain. Kyllä tuollainen masentaa, kun moni muukin asia elämässä ei ole mennyt suunnitelmien mukaan. Kaikki tuollainen masentaa, vaikka katkeruudelle en ole sijaa elämässäni sallinut. Elämä on tosiaan lyhyt ja onneksi sitä ei taida enää pitkälti olla edessäpäin. Mielelläni voisin jo siirtyä ajasta ikuisuuteen tai ehkä seuraavassa elämässä toisenlaiset lähtökohdat!
Pääasia, että olen yrittänyt olla hyvä ja rehellinen lähimmäisiäni kohtaan nyt , siitä saan eniten voimaa ja lohtua silloin, kun elämähalu on miinuksen puolella.
Mielenrauhaa ja onnen muruja vaan meille huonompi-osaisille eläkeläisille!

Asiat eivät kyllä valittamalla parane.
Meneekö jonkun elämä siten kun itse joskus "lapsena" ajatteli?
Ei varmaan mene.
Mutta ei kannata eikä saa syyttää ketään, eihän elämän korit mene kaikilla ihan tasan.
Meillä on vain yksi elämä, ei pilata sitä marisemalla. Suomi on sentään hyvä maa asua ja elää, kun vertaa moneen muuhun maahan maapallolla.

Vierailija

Lainaus:

Käsitinkö tai luinko oikein, että joku saa eläkettä 37e vähemmän kuin säännöllinen päivätyönpalkka? Voisitko kertoa summat. Täällähän ollaan nimettömiä niin se ei ketään haittaa.
Minua ei haittaa vaikka joku saisi miljoonan eläkettä, ihan sama, ei se tuo onnea, eikä tuo onnettomuutta pieni eläke, vain se mitä ihminen tekee ja touhuaa päivän aikana tuo onnen tai murheen.
Saan minimi-eläkettä, koska jouduin työttömäksi ja sitten sairastuin vakavasti ja eläkkeelle jouduin koska en voinut enää töitä tehdä. Mutta en ole ollut toimettomana enkä alkuvaikeuksien jälkeen haikaillut turhia. Alussa oli tosi vaikeaa sopeutua siihen etten enää tee töitä ja rahatilanteeni on heikko. Mutta kun löysin hengellisen suunnan elämääni niin helpottui muukin. En minäkään tarvitse rikkauksia koska saan elämäniloa aivan muusta kuin siitä mikä pitää rahalla ostaa.
Mutta on tosi hyvä että on ihmisiä jotka voivat hyvällä eläkkeellä matkustella ja ostella ja kuluttaa, että on sitä työtä sitten joillekin. En kadehdi heitä, ei sekään ole ihan helppoa kun pitää aina lähteä jonnekin ja yrittää olla onnellinen ja saada jostain sitä nautintoa. Minun lähellä on ihmisiä jotka sitä tekevät ja hehkuttelevat siitä minulle, kuinka ovat milloin missäkin kekkereissä ja konserteissa, minua naurattaa, tietäisivätpä kuinka on ihanaa olla kotona, tehdä mitä haluaa ja olla miten haluaa, vapaana moisesta. Tämä on sitä vapautta! Ja onnea ja rauhaa.

No en todellakaan kerro summia! Mutta olen suorittanut useita tutkintoja eli koulutus on kohdallaan, Ei ole ollut pitkiä katkoksia työhistoriassa. Olen opiskellut työni ohessa. Olen opiskellut ja työskennellyt (kesätöitä lukukausien lomien aikaan) muuallakin kuin Suomessa ja siinä maassa opinnot ja oleskelu maassa kartuttaa eläkettä.
Kirjoitin viestin siski että joku huomaisi sen että työnteko kannattaa. Nyt ei tarvitse itkeö sitä että on pieni eläke kun siihen on itse halunnut varautua.
Olen matkustanut koko elämäni ajan ja sitä teen jatkossakin. Kun palkka on tullut on nyt se eläke, laitan ihan ensimmäiseksi määrätyn summan säästötilille.
Ensimmäinen kuukausi eläkeellä (en tunne itseäsni eläkeläiseksi!),koska toimin eddleenn ja teen satunanisesti asintuntijana töitä edelleen.
Sohvalle en ole paikkaa itselleni varannut, toimin erinäisissä asioissa aktiivisena, niinkuin olen tehnyt kokopäivärtyössä ollessanikin.
Olen sosiaalinen ihminen, en halua jumittua kotiin, siinä käy kyllä aika hullusti.
Samanhenkisiä tuttavia on riittävä määrä. Jos ei kenellekään sovi ajankohat matkustamiseen, löhden yksin, niin olen tehnyt aiemminkin. Mieheni on työelämässä edelleen ja voimakkaasti.
Toki on ihana ettei joka aamu tarvitse lähetä määrätyyn kellonaikaan liikkeelle. Herään samaan aikaan kuin ennenkin, laitan aamiaisen jne.
Kaksi matkaa on nyt varattuna, pieni lähialuematka päättämättä vielä.

Vierailija

Edellinen jatkaa:
en yritä olla onnellinen, vaan olen sitä!! Kovin ikävältä kalskahti tuo kateellinen ilmaisu.
Olen ollut erittäin tyytyväinen elämääni, sehän itseni rakentama paketti. Toki ihmiset saavat jo syntynmässään erilaiset kortit eli perimän, ominaisuudet jne.
En ole halunnut tuhlata omaa saamaani lähtöalustaa vaan ollut kiitollinen siitä mitä lähtökohdaksi sain.
Matkustaminen on ollut osa elämääni koko ajan eli jo nuoresta lähtien. Miksi siitä luopuisin, ei todellakaan.
Mutta me ihmiset olemme erilaisia - onneksi näin.

Vierailija

Niinpä niin, kyllähän se työnteko tietysti kannattaakin, mutta kuten aiemmista viesteistäkin ilmenee, niin kaikilla ei ole sitä terveyttä riittänyt siihen työntekoon. Toisilla on taas ollut sellainen ammatti josta on työt loppuneet ja joutuneet työttömiksi, eikä uudelleen kouluttamallakaan ole työtä saanut, niin ei se eläke voi suureksi kertyä.

Vierailija

Lainaus:

Voi teitä narisijat kun mikään ei tunnu riittävän. Oma eläkkeeni on alle 1000 euroa ja sillä pärjätään,tai siis on pärjättävä. Ensin maksan vuokran ja kaikki laskut ja sitten loput menevätkin ruokaan ja lääkkeisiin. Enkä todellakaan pilaa elämääni surkuttelemalla pientä eläkettäni. Matkustan junalla ,joka on edullista , sukuloimaan ja rupesin tuossa säästämään ensi syksyn etelän matkalle. Pienemmällä budjetilla pärjää jos on haluja ja sehän on enimmäkseen ihan asenne kysymys. En käy ulkona syömässä kuin ihan suuren juhlan kyseessä ollessa ja käsiveska ei ole "Vitton" ja toppatakkikin halpa hallista. Mutta uskokaa pois,ei ole tahtia haitannut. Mieli on iloinen kun terveys on kohtuullinen ja jalat kantaa. Ollaan siis iloisia ja onnellisia siitä mitä meillä on eikä haikailla kaikkea sitä mitä pitäisi olla. Elämä on lyhyt kuin lapsella paita.

Eläkkeellä ja narsismilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. kirjastoissa on sivistyssanakirjoja, käy tarkistamassa mitä narsimi ihan oikeesti on.
Eläkkeet niinkuin ansiotulotkin ovat henkilökohtaisia asioita. Ei niistä kannata kiistellä.
Turha mariseminen on monen naisen helmasynti ja vaiva sen kun pahenee iän myötä. Hädissään sitten jopa persuilevat!!

Vierailija

Lainaus:

Eläkkeellä ja narsismilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. kirjastoissa on sivistyssanakirjoja, käy tarkistamassa mitä narsimi ihan oikeesti on.
Eläkkeet niinkuin ansiotulotkin ovat henkilökohtaisia asioita. Ei niistä kannata kiistellä.
Turha mariseminen on monen naisen helmasynti ja vaiva sen kun pahenee iän myötä. Hädissään sitten jopa persuilevat!!

Vierailija

Anonyymi 15.08

Mistä sinä narsismin tähän keskusteluun vetäisit?!?

Narisijoistahan tuossa lainaamassasi tekstissä oli kyse.

Eläkkeeni on pieni, mutta se riittää kaikkeen tarpeelliseen, ei ole aihetta valittaa, olen vähään tyytyväinen.

Vierailija

Tiedoksi että minimieläke ei ole takuueläke, sen alle elää tuhansia eläkeläisiä suomessa, jolta on evätty takuueläke. Miksi tästä ei puhuta, kun päättäjätkään ei sitä tiedä.

Vierailija

Lainaus:

Tiedoksi että minimieläke ei ole takuueläke, sen alle elää tuhansia eläkeläisiä suomessa, jolta on evätty takuueläke. Miksi tästä ei puhuta, kun päättäjätkään ei sitä tiedä.

Mikä kumman takuueläke?
Työeläke mudostuu ansioiden mukaan.
Se riittää ihan kaikkeen siihen mihin palkkakin eli säästöön määrätty summa, matkustamiseen, vaatteisiin, harrastuksiin jne. Mutta täytyy tehdä töitä jotta saa kunnon eläkkeen. Sossunluukku ei kasvata eläkesummaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat