Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Turvallinen ja riittävä määrä D-vitamiinia yksilötasolla selviää varmasti vain kokeilemalla ja mittaamalla suurista yksilöllisistä eroista johtuen.

Syö kolmesta kuuteen kuukautta 100 mcg (mikrogrammaa) D-vitamiinia päivässä. Käy sen jälkeen mittauttamassa D-vitamiinitasosi verikokeessa. Jos tulos on alle 80 nmol/l nosta annostusta jonkun verran, jos tulos on 80 - 125 nmol/l jatka samalla annostuksella, jos tulos on yli 125 nmol/l - 160 laske annostusta puoleen, jos tulos on yli 160 - 250 nmol/l jatka noin 25 mcg/vrk annoksella ja jos tulos on paljon yli 250 nmol/l lopeta D-vitamiinin annostelu kokonaan ja selvitä lääkärin kanssa, miksi D-vitamiinitaso on poikkeuksellisen korkea. Huomaa, että toksisuuden raja on selvästi ennemmän kuin esim TYKS:n vielä turvallisena pitämä 375 nmol/l.

Jatka uudella annostuksella seuraava vastaava kolmesta kuuteen kuukauden ajanjakso ja käy sitten uudestaan mittauttamassa D-vitamiinitaso. Säädä annostelua tarpeen mukaan. Tavoitteena tulee olla terveyden kannalta optimaalinen 125 - 160 nmol/l D-vitamiinitaso. Käy tarvittaessa uudelleen mittauksessa.

Halutessasi voit toki aloittaa koko operaation D-vitamiinin mittauksella ja aloittaa annostelu sen mukaan.

Minä ainakin haluan käyttää vähät rahani sairastamisen ja haittavaikutuksisten lääkkeiden sijaan D-vitamiinitutkimukseen labrassa ja halpoihin D-vitamiinipillereihin. Moni lääketehtaan jatkokouluttama lääkäri tosin ei tätä hyväksyisi. Syön päivittäin D-vitamiinia 125 mcg/vrk kesän aurinkoisia ulkoilupäiviä lukuunottamatta ja olen optimialueella. Monet krooniset kivut ja vaivat ovat helpottaneet ja olen nyt lähes lääkkeetön. Kokeile sinäkin!

Vierailija

Ei D-vitamiini nyt niin halpa ole. Jostain hömppäkaupasta tai netistä aattaa saada edullisestikin tehottomia pillereitä, mutta laadukkaat apteekin valmisteet maksavat kyllä. Ja tämä omakohtaisesti koettu - ja verikokeilla todistettu!

Vierailija

Minä olen käyttänyt 2 vuotta 100 mikrogrammaa/vrk, ja mittauksessa arvoni on 130.
Mitään sairauksia ei minulla ole ollut, mutta aiemman 5 vuotta kestäneen verenpainetauti-lääkityksen olen tällä saanut lopetettua ja verenpaine on sopiva. Syön mieluummin D-vitamiinia kuin verenpainelääkkeitä.

Vierailija

Tuollaista ei kannata kysyä täällä persupalstalla, vaan lääkärillä tai apteekisssa.Jos ottaa pillereitä, purkissa on annostus.

Vierailija

Jos D-vitamiinipitoisuutta tarkistettaisiin ihmisiltä ajoissa, niin varmaan moni välttyisi vanhemmalla iällä osteoporoosilta ja monilta muilta sairauksilta. Terveyskeskuslääkärit ovat kyllä nihkeitä antamaan lähetettä noihin labrakokeisiin, liekö sitten kyse rahasta. Ainakin tähän saakka nuo D-vitamiisuositukset ovat olleet liian alhaiset, koska eihän me saada sateisella ja lyhyellä kesäkaudella auringosta tarvittavaa määrää. Mutta ehkä suuntaus on parempaan menossa, koska nykyään on alettu tutkia enemmän hyötyjä ja haittoja.

Vierailija

Jos D-vitamiinipitoisuutta tarkistettaisiin ihmisiltä ajoissa, niin varmaan moni välttyisi vanhemmalla iällä osteoporoosilta ja monilta muilta sairauksilta. Terveyskeskuslääkärit ovat kyllä nihkeitä antamaan lähetettä noihin labrakokeisiin, liekö sitten kyse rahasta. Ainakin tähän saakka nuo D-vitamiisuositukset ovat olleet liian alhaiset, koska eihän me saada sateisella ja lyhyellä kesäkaudella auringosta tarvittavaa määrää. Mutta ehkä suuntaus on parempaan menossa, koska nykyään on alettu tutkia enemmän hyötyjä ja haittoja.

Vierailija

Lainaus:

Aika harva lääkäri on perehtynyt ruoan vaikutuksiin ihmisten terveyteen!

Tällä keskustelupalstallako on luotettavampaa tietoa. Kuka kantaa vastuun täällä esitettyjen tieyojen terveysvaikutuksista?

Vierailija

Ei välttämättä, ruoan vaikutuksiin perehtyneitä ihmisiä löytyy kyllä, ei lääkärit ole kaikkitietäviä, eikä niiltä kannata esim. kysellä rakennusohjeita......

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Tällä keskustelupalstallako on luotettavampaa tietoa. Kuka kantaa vastuun täällä esitettyjen tieyojen terveysvaikutuksista?

Täällä puhutaan yksilötasolla, eli joku käyttää yliannoksina vitamiineja ja kokee sen terveydelleen hyväksi tällä hetkellä. Jotkut kirjoittajista markkinoivat ravintolisiä, jotkut linkkejä laittavat tahot niitä valmistavatkin, jotkut periaatteesta tai henkilökohtaisesta kaunasta kansanterveydestä vastaavia kohtaan antavat omalaatuisia ravintosuosituksiaan.

Kun puhutaan väestötasolla vitamiineista, ei yht´äkkiä ja asiaa tutkimatta satakertaisteta suosituksia.
Liika D-vitamiinin saanti saattaa pitkän ajan kuluessa vaikuttaa luuston terveyteen samaan tapaan kuin liian vähäinenkin. Tutkimuksissa ei ole saatu pätevää näyttöä suurien D-vitamiiniannosten sairauksia ennalta ehkäisevästä vaikutuksesta, kuten markkinoijien taholta on annettu ymmärtää.

Vierailija

Olin juuri D-vitamiini mittauksessa. Terveyskeskuksessa sitä pitää pyytää
lääkäriltä, ei ne siitä muuten lähetettä kirjoita.
Labrassa sitten kysyin syytä asiaan, sain vastauksen, että se on
kallis n. 20 euroa.

Että silleen.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Täällä puhutaan yksilötasolla, eli joku käyttää yliannoksina vitamiineja ja kokee sen terveydelleen hyväksi tällä hetkellä. Jotkut kirjoittajista markkinoivat ravintolisiä, jotkut linkkejä laittavat tahot niitä valmistavatkin, jotkut periaatteesta tai henkilökohtaisesta kaunasta kansanterveydestä vastaavia kohtaan antavat omalaatuisia ravintosuosituksiaan.

Kun puhutaan väestötasolla vitamiineista, ei yht´äkkiä ja asiaa tutkimatta satakertaisteta suosituksia.
Liika D-vitamiinin saanti saattaa pitkän ajan kuluessa vaikuttaa luuston terveyteen samaan tapaan kuin liian vähäinenkin. Tutkimuksissa ei ole saatu pätevää näyttöä suurien D-vitamiiniannosten sairauksia ennalta ehkäisevästä vaikutuksesta, kuten markkinoijien taholta on annettu ymmärtää.

Jos D-vitamiinimäärä tarkistettaisiin pyydettäessä niin ei tulisi niitä yliannostuksia ja pysyttäisiin terveinä.

Vierailija

En koskaan osta muualta kuin apteekista. Olen karvaasti kokenut ns. luontaistuotekaupan D-vitamiinivalmisteen. Söin suurella annoksella ilman että veriarvo hetkahti piiruakaan. Siirryttyäni vastaavaan annokseen apteekissa myytävää valmistetta tilanne korjaantui nopeasti.
Eli älkää ihmiset koskaan sortuko humpuukikauppojen "karkkihyllyille". Ostakaa laatua - ostaka apteekista! Tutkittua ja turvallista ja saa rahoilleen vastinetta.

Vierailija

Minä luotan mieluummin apteekkituotteisiin ja eihän nuo D-vitamiinit niin kalliita ole apteekissakaan. Muistaakseni 200kpl maksoi noin parikymmentä euroa. Mutta jokaisellahan on valinnanvapaus mistä vitamiinit hankkii.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat