Mikä on turvallinen määrä D-vitamiinia?

Uusissa ravitsemussuosituksissa yli 75-vuotialle suositellaan 20 mikrogrammaa D-vitamiinia vuorokaudessa. Joidenkin lääkärien mielestä tämä on liian vähän: ikääntyvien luuston terveys edellyttäisi jopa 100 mikrogramman annosta.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (18)

Ei D-vitamiini nyt niin halpa ole. Jostain hömppäkaupasta tai netistä aattaa saada edullisestikin tehottomia pillereitä, mutta laadukkaat apteekin valmisteet maksavat kyllä. Ja tämä omakohtaisesti koettu - ja verikokeilla todistettu!

Tuollaista ei kannata kysyä täällä persupalstalla, vaan lääkärillä tai apteekisssa.Jos ottaa pillereitä, purkissa on annostus.

Jos D-vitamiinipitoisuutta tarkistettaisiin ihmisiltä ajoissa, niin varmaan moni välttyisi vanhemmalla iällä osteoporoosilta ja monilta muilta sairauksilta. Terveyskeskuslääkärit ovat kyllä nihkeitä antamaan lähetettä noihin labrakokeisiin, liekö sitten kyse rahasta. Ainakin tähän saakka nuo D-vitamiisuositukset ovat olleet liian alhaiset, koska eihän me saada sateisella ja lyhyellä kesäkaudella auringosta tarvittavaa määrää. Mutta ehkä suuntaus on parempaan menossa, koska nykyään on alettu tutkia enemmän hyötyjä ja haittoja.

Lainaus:

Aika harva lääkäri on perehtynyt ruoan vaikutuksiin ihmisten terveyteen!

Tällä keskustelupalstallako on luotettavampaa tietoa. Kuka kantaa vastuun täällä esitettyjen tieyojen terveysvaikutuksista?

Ei välttämättä, ruoan vaikutuksiin perehtyneitä ihmisiä löytyy kyllä, ei lääkärit ole kaikkitietäviä, eikä niiltä kannata esim. kysellä rakennusohjeita......

Lainaus:

Lainaus:

Aika harva lääkäri on perehtynyt ruoan vaikutuksiin ihmisten terveyteen!

Tällä keskustelupalstallako on luotettavampaa tietoa. Kuka kantaa vastuun täällä esitettyjen tieyojen terveysvaikutuksista?

Täällä puhutaan yksilötasolla, eli joku käyttää yliannoksina vitamiineja ja kokee sen terveydelleen hyväksi tällä hetkellä. Jotkut kirjoittajista markkinoivat ravintolisiä, jotkut linkkejä laittavat tahot niitä valmistavatkin, jotkut periaatteesta tai henkilökohtaisesta kaunasta kansanterveydestä vastaavia kohtaan antavat omalaatuisia ravintosuosituksiaan.

Kun puhutaan väestötasolla vitamiineista, ei yht´äkkiä ja asiaa tutkimatta satakertaisteta suosituksia.
Liika D-vitamiinin saanti saattaa pitkän ajan kuluessa vaikuttaa luuston terveyteen samaan tapaan kuin liian vähäinenkin. Tutkimuksissa ei ole saatu pätevää näyttöä suurien D-vitamiiniannosten sairauksia ennalta ehkäisevästä vaikutuksesta, kuten markkinoijien taholta on annettu ymmärtää.

Olin juuri D-vitamiini mittauksessa. Terveyskeskuksessa sitä pitää pyytää
lääkäriltä, ei ne siitä muuten lähetettä kirjoita.
Labrassa sitten kysyin syytä asiaan, sain vastauksen, että se on
kallis n. 20 euroa.

Että silleen.

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Aika harva lääkäri on perehtynyt ruoan vaikutuksiin ihmisten terveyteen!

Tällä keskustelupalstallako on luotettavampaa tietoa. Kuka kantaa vastuun täällä esitettyjen tieyojen terveysvaikutuksista?

Täällä puhutaan yksilötasolla, eli joku käyttää yliannoksina vitamiineja ja kokee sen terveydelleen hyväksi tällä hetkellä. Jotkut kirjoittajista markkinoivat ravintolisiä, jotkut linkkejä laittavat tahot niitä valmistavatkin, jotkut periaatteesta tai henkilökohtaisesta kaunasta kansanterveydestä vastaavia kohtaan antavat omalaatuisia ravintosuosituksiaan.

Kun puhutaan väestötasolla vitamiineista, ei yht´äkkiä ja asiaa tutkimatta satakertaisteta suosituksia.
Liika D-vitamiinin saanti saattaa pitkän ajan kuluessa vaikuttaa luuston terveyteen samaan tapaan kuin liian vähäinenkin. Tutkimuksissa ei ole saatu pätevää näyttöä suurien D-vitamiiniannosten sairauksia ennalta ehkäisevästä vaikutuksesta, kuten markkinoijien taholta on annettu ymmärtää.


Jos D-vitamiinimäärä tarkistettaisiin pyydettäessä niin ei tulisi niitä yliannostuksia ja pysyttäisiin terveinä.

En koskaan osta muualta kuin apteekista. Olen karvaasti kokenut ns. luontaistuotekaupan D-vitamiinivalmisteen. Söin suurella annoksella ilman että veriarvo hetkahti piiruakaan. Siirryttyäni vastaavaan annokseen apteekissa myytävää valmistetta tilanne korjaantui nopeasti.
Eli älkää ihmiset koskaan sortuko humpuukikauppojen "karkkihyllyille". Ostakaa laatua - ostaka apteekista! Tutkittua ja turvallista ja saa rahoilleen vastinetta.

Minä luotan mieluummin apteekkituotteisiin ja eihän nuo D-vitamiinit niin kalliita ole apteekissakaan. Muistaakseni 200kpl maksoi noin parikymmentä euroa. Mutta jokaisellahan on valinnanvapaus mistä vitamiinit hankkii.

Lainaus:

Ostakaa laatua - ostaka apteekista! Tutkittua ja turvallista ja saa rahoilleen vastinetta.

Ei apteekin vitamiineja ole mitenkään tutkittu.

oliskosenäin

Pohjoissa tarvitseen enemmän D-vitamiinia talvisin kuin etelässä. Ylianostus jää kehoon ja pahimmista tappauksissa aiheuttaa sairauksia. Kaikilla rasvakiukoisilla vitamiineillä on sama ominaisuus, ne ovat A, D, E ja K.

Joissakin tuotteissa, maitopurkkeissa on tietoa prosenteissa, kuinka paljon vuorokauden vitamiini jne tarpeista 100 100 gr / 1decilitra tarpeesta täyttää. Vesiliukoiset vitamiineja keho ei varastoi.

Vitamiinit ovat täkeitä mutta keholle on tärkeitä myös hivenäineen. Kannattee googlata tietoa ja keskustella lääkärin kanssa jos on huolissaan niiden suhteen...

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat