Pullamössö sukupolvi

Vierailija

Ketkä mielestäsi muodostavat pullamössö sukupolven? Onko se haukkuma-sana?
Oletko syönyt pullamössöä?

Kommentit (9)

Vierailija

On aika stereotypiaa jos koko sukupolvi nimetään pullamössöksi. Pullamössöä en koskaan ole syönyt, koska pullan tai leivän kasteleminen pilaa sen maun. Makutottumukset on varmaan peräisin lapsuudesta ja koska ei ole syötetty pullamössöä ei se maistu nytkään. Sama juttu kun voita syönyt sukupolvi vannoo voin nimiin, margariini on kissanrasvaa. Jos pullamössöllä tarkoitetaan uusavuttomuutta, on sitä aina vähän ollut. On aina joku, joka ei nouse omille siivilleen ja jää peräkamarin pojaksi tai tytöksi, liekö sitten syötetty liikaa ja passattu ettei itse ole ajoissa tarvinnut ottaa vastuuta.
Olen kyllä sitä mieltä, että liika lasten passaaminen ja kuskaaminen ja se,ettei vaadita tekemään mitään kotona passivoi lasta/nuorta, joka luulee aikuiseksi asti olevansa toisten vastuulla tässä elämässä. Itse on tarvinnut noin 10-vuotiaasta tehdä kesäisin puutinkejä, tiskausta, siivousta, leipomista ja kukat piti viedä mummun puolesta hautausmaalle. Elämän karikoissa se on kyllä auttanut, ei ole tullut mieleen, että joku voisi tehdä puolesta vaan itse on ollut yritettävä. Toivon ja uskon, että nykyäänkään ei kaikki tietyn ikäiset ole pullamössöä, vaan suurin osa ottaa vastuun itsestä ja yhteiskunnasta. Jos pojat, nuoret miehet ei enää pärjää armeijassa, on se seurausta (pullamössön lisäksi) myös siitä, että se koetaan tänä päivänä turhaksi ajan haaskaukseksi ja nykyään nuoret kyseenalaistaa asiota paljon enemmän kuin oma sukupolveni teki.

Vierailija

Pullamössösukupolvi nimitys voi olla harhaanjohtavakin.
Itse olen nimenomaan syönyt pienenä kahvi-pullamössöä ja en pidä itseäni enkä sukupolveani pullamössösukupolvena.
Pullamössösukupolven toinen nimitys on mielestäni paljonkin käytetty sana uusavuttomat. Ne ihmiset jotka ovat passattu niin piloille, etteivät osaa edes kananmunia tai perunoita keittää. Perustetaan kyllä perheitä ym. mutta yhteiskunnan tulisi kuitenkin kaikesta huolehtia. Vaikka olisi aikaa niin ei tehdä itse ruokia, leipomisesta puhumattakaan. Odotetaan vain valmista. Sitten valitetaan kun ne vähät rahat eivät tunnu riittävän,kun ostetaan kalliita valmiseineksiä kaupasta. Samalla yhteiskunta passivoittaa vaan entistä enemmän kun jälleen passataan heille kaikki.
Olenkin sitä mieltä, että lapsiaan ei pidä opettaa siihen, ettei mitään tarvitse tehdä ja, että kaikkea saa vaikkei mitään sen/niiden eteen tarvitse tehdä.
Tällä tavalla toimien teemme karhunpalveluksen lapsillemme ja myöskin heidän lapsilleen.
Nykyaikana näitä uusavuttomia on aika paljonkin. Onneksi suurin osa kuitenkin on normaalisti töihin oppineita yritteliäitä lapsia ja nuoria.

Vierailija

Olen sitä mieltä, ettei ole ihan poikien syy, etteivät pärjää armeijassa. Varsinkin maaseudulla on pitkät koulumatkat, jotka taittuvat nyt autossa istumalla. Lähikoulut on lopetettu. Kun istutaan autossa jopa kaksi tuntia päivässä ei oikein jaksa lähteä illalla liikkeelle ja harrastuksetkin on kaukana. Oli eri asia meillä vanhoilla, kun hiihdimme kouluun niinkuin kenialaiset juoksevat. Siitä sitä tuli menenestyneitä urheilijoita.
Liisa-Mummu maaseudulta

Vierailija

Löysin tällaisenkin jutteluringin Minua niin harmittaa kun nuorisoa moititaan "pullamössösukupolveksi".Eivät he sitä ole, minäkään en osaisi käyttää tätä konetta ilman heitä.He osaavat tehdä ruokaa, sehän on niin helppoa nykyään kun ei tarvitse ensin kaivaa maasta perunoita ja teurastaa sikaa kuten minun nuoruudessa. (melkein tosi)
He osaavat pitää huoneensa kunnossa ja auttaa vanhempiaan kodin askareissa.He ovat rohkeita keskustelijoita ja heillä on lupa sanoa mielipiteensä, eivät he ole mitään " jees, jees" porukkaa. Kyllähän he joskus käyttävät kovin värikästä kieltä, mutta kyllä he suunsa siivoavat kun vuosia karttuu.
Älkäämme siis moittiko nuorisoamme.
rinna

Vierailija

-- Lainaus tuolta alusta:
"On aina joku, joka ei nouse omille siivilleen ja jää peräkamarin pojaksi tai tytöksi,
liekö sitten syötetty liikaa ja passattu ettei itse ole ajoissa tarvinnut ottaa vastuuta."

- NIINPÄ, - olen sitä mieltä, että RIIPPUU PALJOLTI KASVATUKSESTA ja opastuksesta,
kuinka nuoret pärjää ja mitä osaavat !

- Perheissä on hyvin erilaisia kasvatustapoja. JOS lapset pienestä alkaen ottavat osaa kodin askareisiin
JA HEILTÄ VAADITAAN pieniä tehtäviä, - niin he tottuvat siihen, että jokaisen on tehtävä oma osuutensa !

- Sattumoisin on verailukohtia: - ihan omassa suvussamme.
Meitä on monta sisarusta ja kaikilla on lapsia.
- Vanhimmalla vain yksi; pilalle passattu ja lellitty. Vasta 30 vuotiaana oikeestaan muutti omilleen.
Eikä vieläkään 45 v. tiedä mikä hänestä tulee.... ?

-Jollakin kaksi lasta; - kannustettu tekemään oma osuutensa ja ovat sopivasti itsenäistyneet ja pärjäävät
ammateissaan.

- - Meillä on kolme lasta; jo alle kouluikäisinä ovat olleet esim. talomme rakennustyömaalla mukana. Ei silloin ollut hoitopaikkoja ! ( Nuorimmainen oli 2,5 vuotias kun "valttasi "seinalautoja; vain vaippa päällä ja tutti suussa.)
+ Kaikki osallitui kodin tekoon ! Eikä ehtineet pahantekoon ollenkaan .

* * KÖYHYYS ONKIN HYVÄ KANNUSTIN; - lapset tekivät pieniä hommia avuksi kotona. Ja naapureille;
niin tienasivat omat rahat, esim. mopojen hankintaan ! - Heistä on tullut vastuullisia yhteiskunnan jäseniä !

- ja nuorimmalla veljellä on neljä jälkeläistä. - Viimeiset vuodet hän oli jopa yksinhuoltajana,
kun lasten äiti kuoli syöpään aivan liian nuorena. Kaksi on päässyt ylioppilaaksi ja kaksi ammattikoulun kautta
ja menestyvät elämässä nyt nuorina aikuisina !

- No sitten on: "MEIDÄN SUVUN SURULLINEN TAPAUS" !
Kaksi komiaa tytärtä ; nyt 28 v. ja 25 v. TODELLA NIITÄ PERÄKAMARILAISIA. - Isossa maalaistalossa.
- Eivät ole edes työssä, jotain lyhyitä koulutusjaksoja välillä käyvät . . Toinen luki hyvillä papereilla ylioppilaaksi,
mutta sittemmin on "lapionut paskaa kotiläävässä"... ? Eikä ensimmäistäkään poikaystävää ole vielä kulmilla
näkyny ja vanhemmat on aivan sairauksien takia "kaatumassa". * * * * Heitä ei ole ajossa vaadittu mitään askaretta tekemään, niin nyt vain inhimilisyys on saanut toisen tyttären auttamaan. Kun molemmat vanhemmat kulkee keppien varassa. Moni asia on mennyt pieleen, mutta tässä piti kertoa VAIN kasvatustavoista.

- Se on ns. "karhunpalvelus" lapselle, jos ei kotona opeteta työn tekoon. Koskee myös aivan tavallisia huusholli
hommia

Minun poikani osaavat; - siivota , leipoa, tehdä vaativiakin ruokia. Silittää paitansa, pestä niin pyykit kuin astiat.
KOSKA he ovat siihen kasvaneet !

Nimim. Ylpeä Äiti

Vierailija

On aivan tosi että nuorisomme "osaamiset" riippuu kasvatuksesta. Minun kohdalleni on vain sattunut reippaita ja fiksuja nuoria. Lehdistä voi kyllä lukea ihan päivittäin toisenlaisista nuorista, jotka ovat kasvaneet ja kasvatettu aivan väärään suuntaan. Luin juuri tänään lehdestä kuinka vanhempia omat lapset terrorisoivat, vaativat jatkuvasti rahaa ja ruokaa. Siinä kerrottiin kuinka monet vanhemmat häpeävät asiaa kun homma menee tähän pisteeseen, eivätkä oikein tiedä mistä saisi apua kun uhkaillaan.
Olen joskus katsonut Sillä Siisti- ohjelmaa ja ajatellut ettei tuo voi olla totta, nehän ovat aikuisten ihmisten koteja.Minkälaisen mallin lapset saavat syödessään koiran kanssa samasta kupista, russakoiden ryömiessä ympärillä, ja minkälaisesta kodista nuo aikuiset ovat.

Luin muuten tosi hyvän kirja jokin aika sitten. sen nimi on Minä,äitisi.kirjoittanut Christane Collange. Äiti kertoo juuri nuoristaan joita yrittää kasvattaa itsenäiseen elämään ja irti hänestä. Kun hän pyytää poikaansa muuttamaan jo omilleen vastaa poika, että kyllähän se sopii kun maksat hänen vuokran, ruuat ja auton kulut, ja saanhan tuoda pyykit pestäväksi.Tämä on toisaalta aika raakaakin luettavaa kun äiti yrittää päästä jo vähän niinkuin omilleen ja nauttimaan vapaudesta kohta kahdenkymmenen vuoden passaamisen jälkeen. Lukekaa, se kannattaa aina sanoi joku viisas.

Terv rinna

Vierailija

Lainaus:

On aivan tosi että nuorisomme "osaamiset" riippuu kasvatuksesta. Minun kohdalleni on vain sattunut reippaita ja fiksuja nuoria. Lehdistä voi kyllä lukea ihan päivittäin toisenlaisista nuorista, jotka ovat kasvaneet ja kasvatettu aivan väärään suuntaan. Luin juuri tänään lehdestä kuinka vanhempia omat lapset terrorisoivat, vaativat jatkuvasti rahaa ja ruokaa. Siinä kerrottiin kuinka monet vanhemmat häpeävät asiaa kun homma menee tähän pisteeseen, eivätkä oikein tiedä mistä saisi apua kun uhkaillaan.
Olen joskus katsonut Sillä Siisti- ohjelmaa ja ajatellut ettei tuo voi olla totta, nehän ovat aikuisten ihmisten koteja.Minkälaisen mallin lapset saavat syödessään koiran kanssa samasta kupista, russakoiden ryömiessä ympärillä, ja minkälaisesta kodista nuo aikuiset ovat.

Luin muuten tosi hyvän kirja jokin aika sitten. sen nimi on Minä,äitisi.kirjoittanut Christane Collange. Äiti kertoo juuri nuoristaan joita yrittää kasvattaa itsenäiseen elämään ja irti hänestä. Kun hän pyytää poikaansa muuttamaan jo omilleen vastaa poika, että kyllähän se sopii kun maksat hänen vuokran, ruuat ja auton kulut, ja saanhan tuoda pyykit pestäväksi.Tämä on toisaalta aika raakaakin luettavaa kun äiti yrittää päästä jo vähän niinkuin omilleen ja nauttimaan vapaudesta kohta kahdenkymmenen vuoden passaamisen jälkeen. Lukekaa, se kannattaa aina sanoi joku viisas.

Terv rinna

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat