Sotesoppaa ja energiantuontia.

Vierailija

Sote tulee, ei tule, varmasti tulee, ei tuukkaan...
Tällaista sanailua on ministeri Virkkusen kuntaliitossekoilukin.
Asiantuntijaryhmiä on istunut vuosikaupalla ja rahaa on palanut.
Mitään hallitusohjelman päälinjoista ei ole saatu ratkaistua.

Oliskohan nyt kuitenkin jo aika panna peli poikki, vaikka nimittää
alkuun virkamieshallitus ja perään uudet vaalit... Joko olisi
niskalenkkiporukan aika myöntää epäonnistumisensa.

Toinen asia joka ihmetyttää ja keljuttaa. Miksi meille tuodaan
saastuttavaa kivihiiltä ulkomailta?
Meillä on suojeltua suoaluetta 1.2 miljoonaa hehtaaria. Turvesoita
on 60.000 hehtaaria. Hallitus veropäätöksillään on tehnyt turpeesta
kannattamatonta.
Asiantuntijoiden mukaan saisimme turpeestamme satojen miljardien
enegiatuoton, jos osaisimme ja saisimme sen käyttää.
Samoin metsiimme mätänee vuosittain satojen miljoonien hakkuujätteet,
kun puujätteen poltto voimalaitoksillamme on tahallisesti tehty
kannattamattomaksi.
Enegiaa tuodaan ulkomailta 8,5 miljardin edestä vuodessa, eli 23 miljoonaa
euroa päiväss. Jos edes osan saisimme siitä korvattua kotimaisella enegialla
niin se toisi tuhansia työpaikkoja ja säästäisi eurojamme.

Kommentit (8)

Vierailija

Kokoomus on hermostunut. Pääministeripuolue pelkää. Suurkuntahanke ajautui karille jo silloin, kun Henna Virkkunen julkisti tasan kaksi vuotta sitten uuden kuntakartan. Hölmöilyllä Kokoomus tuhosi politiikkansa ja hallituksensa yhden keskeisimmistä tavoitteista.

Nyt Kokoomus on pannut sote-uudistuksen roskakoriin. Hallitusohjelmassa luvataan kuntapohjainen uudistus sekä perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja vaativien sosiaalipalveluiden integraatio.

Kokoomus haluaakin nyt keskittää erikoissairaanhoidon viidelle erva-alueelle. Kuntapohjaisuus ei tällä mallilla toteudu. Miten voitaisiin kunnista käsin hallita valtavia ervoja? Esimerkiksi Kuopion erva muodostuisi noin 70 erikokoisesta kunnasta. Perustettaisiinko sinne noin 200-jäseninen valtuusto, jonka jäsenet edustaisivat kotikuntiaan, suurimmista noin 10, pienimmistä yksi jäsen? Sellainen ei ole toimiva, vaan kallis, byrokraattinen ja epäonnistunut.

Kokoomuksen malli jättää perusterveydenhuollon näivettymään. Juuri se on nykyisten ongelmien lähde. Se pitää uudistaa. Mutta Kokoomus unohtaa sen. Valtava määrä tarpeettomia hallintohimmeleitä jää toimimaan. Yhteys kuntien perusterveydenhuollon ja erva-alueen erikoissairaanhoidon välillä heikkenisi paljon pahemmaksi kuin nyt on perusterveydenhuollon järjestäjien ja sairaanhoitopiirien välillä. Synergiaedut vähenisivät, kustannukset kasvaisivat ja palvelut heikkenisivät.

Edelleenkään ei Kokoomus eikä mikään muukaan taho ole esittänyt minkäänlaisia laskelmia mallien kustannuksista. Edesvastuutonta touhua.

Perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito sekä laajaa väestöpohjaa vaativat sosiaalipalvelut tulee integroida noin 20 piirikunnan pohjalta. Erityisen vaativat hoidot tulee järjestää 1-5 keskussairaalassa. Sosiaali- ja terveysministeriön tulee valvoa, että piirikuntien välillä ei sallita kilpavarustelua.

Näin saadaan integroitu, kuntapohjainen järjestelmä, joka tuottaa hyvät palvelut kustannustehokkaasti.

Ainoa valopilkku on se, että Kataisen hallituksen päivät ovat luetut. Seuraava hallitus toteuttaa järkevän peruskunta-piirikunta-mallin mukaisen uudistuksen, joka vastaa kansainvälisesti ja asiantuntijoiden näkemysten mukaisesti parhaaksi koettuja malleja. Uudistuksella on kiire, mutta ei niin kiire, että kannattaisi tehdä Kokoomuksen paniikkiratkaisua.

Vierailija

Kokoomus on hermostunut. Pääministeripuolue pelkää. Suurkuntahanke ajautui karille jo silloin, kun Henna Virkkunen julkisti tasan kaksi vuotta sitten uuden kuntakartan. Hölmöilyllä Kokoomus tuhosi politiikkansa ja hallituksensa yhden keskeisimmistä tavoitteista.

Nyt Kokoomus on pannut sote-uudistuksen roskakoriin. Hallitusohjelmassa luvataan kuntapohjainen uudistus sekä perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja vaativien sosiaalipalveluiden integraatio.

Kokoomus haluaakin nyt keskittää erikoissairaanhoidon viidelle erva-alueelle. Kuntapohjaisuus ei tällä mallilla toteudu. Miten voitaisiin kunnista käsin hallita valtavia ervoja? Esimerkiksi Kuopion erva muodostuisi noin 70 erikokoisesta kunnasta. Perustettaisiinko sinne noin 200-jäseninen valtuusto, jonka jäsenet edustaisivat kotikuntiaan, suurimmista noin 10, pienimmistä yksi jäsen? Sellainen ei ole toimiva, vaan kallis, byrokraattinen ja epäonnistunut.

Kokoomuksen malli jättää perusterveydenhuollon näivettymään. Juuri se on nykyisten ongelmien lähde. Se pitää uudistaa. Mutta Kokoomus unohtaa sen. Valtava määrä tarpeettomia hallintohimmeleitä jää toimimaan. Yhteys kuntien perusterveydenhuollon ja erva-alueen erikoissairaanhoidon välillä heikkenisi paljon pahemmaksi kuin nyt on perusterveydenhuollon järjestäjien ja sairaanhoitopiirien välillä. Synergiaedut vähenisivät, kustannukset kasvaisivat ja palvelut heikkenisivät.

Edelleenkään ei Kokoomus eikä mikään muukaan taho ole esittänyt minkäänlaisia laskelmia mallien kustannuksista. Edesvastuutonta touhua.

Perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito sekä laajaa väestöpohjaa vaativat sosiaalipalvelut tulee integroida noin 20 piirikunnan pohjalta. Erityisen vaativat hoidot tulee järjestää 1-5 keskussairaalassa. Sosiaali- ja terveysministeriön tulee valvoa, että piirikuntien välillä ei sallita kilpavarustelua.

Näin saadaan integroitu, kuntapohjainen järjestelmä, joka tuottaa hyvät palvelut kustannustehokkaasti.

Ainoa valopilkku on se, että Kataisen hallituksen päivät ovat luetut. Seuraava hallitus toteuttaa järkevän peruskunta-piirikunta-mallin mukaisen uudistuksen, joka vastaa kansainvälisesti ja asiantuntijoiden näkemysten mukaisesti parhaaksi koettuja malleja. Uudistuksella on kiire, mutta ei niin kiire, että kannattaisi tehdä Kokoomuksen paniikkiratkaisua.

Vierailija

Lainaukset tuossa mittakaavassa on epäasiallisia. Tosin nimettömä jaettu, eli ei pisteitä itselle. Myöskin kirjoittaja voi olla kyseinen henkilö itse, eli Kankaanniemi.

Suositan nykyhallinnolle nopeita potkuja. Sitten virkamieskunta selvittämään sekoilut ja irti EU.
Kun jonkinmoinen tasapaino löytyy niin uudet vaalit.

Vierailija

Lainaus:

Lainaukset tuossa mittakaavassa on epäasiallisia. Tosin nimettömä jaettu, eli ei pisteitä itselle. Myöskin kirjoittaja voi olla kyseinen henkilö itse, eli Kankaanniemi.

Suositan nykyhallinnolle nopeita potkuja. Sitten virkamieskunta selvittämään sekoilut ja irti EU.
Kun jonkinmoinen tasapaino löytyy niin uudet vaalit.

Piteitä kerätäänkin persuille näillä kirjoituksilla...
Kankaanniemellä itsellään luulisi olevan rotia allekirjoittaa omat juttunsa. Jos ei, niin huonompi homma hänelle.

Tosissaan EU:sta irti ei tahdo yksikään nykyinen eduskuntapuolue (yhden ja kahden miehen puolueista en tiedä). Jotta se siitä unelmasta.

Virkamieshallitus oli saattanut olla paikallaan viime eduskuntavaalien jälkeen, mutta sellaisia ei ole tapana nimittää silloin kun puolueilla riittää tahtoa muodostaa hallitus. Muistatko, milloin meillä oli viimeksi virkamieshallitus?
Virkamieshallitus ei ole poliittisessa vastuussa kenellekään. Silloin leikkaukset ja korotukset kuten sote- ja kuntauudistuskin olisivat sujuneet vauhdilla.

Vaalit on ensi vuonna. Jos nykyinen oppositio on laatimassa hallitusohjelmaa, palataan takaisin lähtöruutuun uudistusten suhteen.

Vierailija

Eiköhän tässä palata lähtöruutuun jo nykyisellä porukalla. Näkyy tuo rakenneuudistus purkautuvan hapen puutteeseen.
En aja pisteitä PS ryhmälle. Kyllä hallitus sen hoitaa ilman apuani.

Vierailija

Mielestäni tuo SOTE olisi heti alussa pitänyt hoitaa koko eduskunnan voimin.
Hallituspuolueet ja oppositio yhdessä. Nyt lähdettiin itsevarmasti soitellen
sotaan ja tulos on nolla. Aikaa ja rahaa kului, mutta tuloksia ei syntynyt.

Jos katsoo nykyisen hallituksen koulusivistystä niin enemmistö on eri alojen maistereita.
Puuttuu käytännön taidot ja lopputulos on kaikkien tiedossa.
Arvosana 4½

Vierailija

Sinänsä luonnollista mutta paha asialle. Jyrki ja Jutta peittivät epävarmuutensa ylimielisyyteen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat