On opittava nauttimaan elämästä

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Viimeistään varttuneena ihmisen on opittava nauttimaan elämästä. Ei kannata mennä hautaan asti ikuisena raatajana, huolien kantajana, vaivojen valittajana tai tyytymättömänä ruikuttajana. Jokaisen elämässä on kyllä jotain myönteistä, olipa rikas tai köyhä, terve tai sairas, olipa yksin tai vielä perheen keskellä. Oma asenne ratkaisee aika paljon elämän nautittavuudessa. Vielä elämän iltapuolellakin voi löytää uutta iloa elämäänsä. Kumppanikin voi löytyä, niin ettei tarvitse olla yksin. Itsekin olen löytänyt uuden rakkauden sen jälkeen kun olin eronnut yli 30 vuotta kestäneestä aviolitosta. Uusia harrastuksiakin voi aloittaa tai aloittaa uudelleen jonkun entisen. Nykymaailmassa on paljon harrastusmahdollisuuksia. Osaltaan negatiivisia vireitä voi purkaa siten, että luopuu vääristä ikeistä ja paineista. Ehkä ei sittenkään enää tarvitse kantaa kaikkea sitä taakkaa, mitä on vuosikymmenien ajan kantanut. Hellittäminen voi vapauttaa energiaa johonkin uuteen ja elämää virkistävään toimintaan. Elämästä oikealla tavalla nauttiva ihminen on myös lähimmäisilleen miellyttävämpi kuin kireä ja tyytymätön ihminen. Ei siis hukata loppuaikaamme kielteisesti vaan annetaan itsemme sekä toisten nauttia elämästä täysin siemauksin.

Kommentit (7)

Vierailija

Ennenkuin oppii nauttimaan elämän pienistä iloista on opittava luopumaan hyvin monesta asiasta, näin ainakin omalla kohdallani.
Kun terveys alkaa pettää. on kova prosessi sopeutua siihen ettei mikään yhtäkkiä olekkaan kuin ennen.
Elämään ilmaantuu rajoitteita, ei enää jaksa eikä pysty siihen mikä ennen sujui lonkalta ja leikiten.

Ystävien kuolemat kuuluvat myös tähän ikään, vaikka se on luonnollista ja kuuluu kiertokulkuun niin silti se satuttaa.

Läheisten huolien kantamisesta en pääse eroon koskaan enkä sitä edes haluakkaan.
Vaikka tiedän kokemuksesta että elämä kantaa heitäkin niin silti jokainen heidän kokemansa suru ja vastoinkäyminen kouraisee syvältä ja kovaa.

Jottei menisi aivan synkistelyksi niin sanoisin että jäljelle jäävät asiat tuntuvat sitäkin paremmilta ja noin yleisesti ottaen elämä on ihanaa!

Ilmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Elämä on elämisen arvoista.
Jos Mökinmuori ja Ikänalle olisivat kirjoittaneet nyymeinä, olisi silti ollut helppo tietää kumpi kirjoittajista on mies.
Miehen ja naisen näkökulmat tulivat hyvin esiin, kiitos.
Nainen huolehtii, murehtii, iloitsee, rakastaa, omaa perhekuntaansa, se on vain naisen tapa. Siitäkin huolimatta, että oma mies voi olla kiukkuinen, hoidettavakin. Nainen näkee kaikki työnsä elämän tehtävänään ja kiittää Luojaansa, että jaksaa kaiken hoitaa. Läheisten hoitamisesta tulee elämän ilo ja elämän kiitollinen nautinto. Sellainen on nainen.

Itse en päässyt kokemaan puolison kanssa yhteistä vanhuutta. Hän kuoli 51 vuotiaana.
Olen seurannut ystävieni seniorielämää ja usein miettinyt, millainen lie olisi elämäni, jos puoliso eläisi.

Pitemmittä kehuitta sanon, että nainen ja naisen luonne kantaa, vaalii ja yhdistää perhe-elämää.
Vanhetessaan miehet vetäytyvät vähän itseensä, näkevät elämän ankeana ja vaimonkin harmaana väsyneenä työmyyränä. On helppo kävellä ulos raittiiseen ilmaan. Ja elämää ja iloa on kodin ulkopuolella.
Luulen, että miehet suorastaan ihmettelevät, kuinka ihanaa elämä onkaan uuden samanikäisen kanssa.
Miten oma vaimo olikaan ankea. Niin, niin. Kyllä miehet hehkuttavat, nyt elämä on helppoa, nautinnollista. He unohtavat, etteihän tämän uuden ihanan kanssa ei voi ollakaan muuta kuin hauskaa ja helppoa. Elämän ruuhkavuodet, suuret velat ja vaikeudet, on koettu ex-vaimon kanssa. Sellaista ankeaa aikaa ei enää eläkkeellä tule, on vain nautinnollinen elämä...
Siinä vaiheessa toivon, että ex-vaimokin katsoisi ympärilleen ja soisi itselleen virkistävän vaihtelun. Kyllä kärttyisä vaimokin muuttuu, kun hänet huomioidaan ja hemmotellaan. Näin elämä virtaa.
Oli elämämme miten oli, niin antoisimmat vuodet ovat olleet elämän ruuhkavuodet ja silloin sentään naisen ja miehen yhdisti ihanat yhteiset omat lapset.
Näillä ajatuksillani haluan vain tuoda esiin, että nainen ja mies saavat eri asioista nautinnollisen elämän. Kumpikin voivat sanoa olevansa onnellisia. Sen pituinen se.

La mer
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Oli jälleen aika uusia ajokortti. Lääkäriin, mutta sieltä määrättiinkin
silmälääkäriin. Siellä todettiin silmänpohjarappeuma toisessa silmässä
ja näkökyky niin huono, että korttia ei saa uusittua.
Se oli katastrofaalinen tunne, elämältä pohja putosi ja V-käyrä
kohosi pilviin. Yli 50 vuotta autoilua ja nyt finito.
Nyt on yli kuukausi oltu ilman korttia ja vielä olen hengissä. Eli yli
on päästy ajatuksella: Yksi tie on kuljettu loppuun, kiitos sen tien
mukavista hetkistä. Nyt opetellaan kulkemaan toista tietä, hapuilua
vielä, mutta ehkä senkin varrella on jotain kivaa...
Moposkootteri on ostettuna, lämpöisiä päiviä odotellaan, kyllä se
siitä...

Eeropoika
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kun on oppinut nauttimaan elämän pienistä iloista, pienet kiukun aiheet askarruttavat. Miksi naurettavat runokommentit tarjotaan keskusteluvalikosta. Eihän siellä mitään keskustella.

Kiusa se on pienikin kiusa?

Vierailija

Ihanasti ja positiivisesti kirjoitettu ja uskon sinun elävän juuri siten kuin kerroit.
Olen sitä mieltä, että toisten ei tarvitse aina ymmärtää sinua sillä jokaisella on oikeus kokea elämä haluamallaan tavalla. Jos sinua ei olisi, jotain puuttuisi.

isomummo
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minullakin on silmänpohjarappeuma.Kyllä se kai rajoittaa elämää ,mutta olen saanut äänikirjat Celiasta ja ei siinä juuri muita kavereita kaipaa.
Olen suurimman osan elämästäni ollut pienituloinen, mutta eihän se juuri haittaa.Riittää kun on ruokaa ja vuokrakatto pään päällä.
Olen huomannut että sellaiset ihmiset joilla on paljon kaikkea eivät ole valmiita luopumaan mistään.
Ja onhan se kai niinkin, että kun ei ole juuri mitään niin ei tarvitse enää paljon mistään luopua.
Olen jo sitä ikäluokkaa että ystävät ja muut tuttavat ovat jo pilven päällä.Kuten osa omaisistakin.
Mutta kaikesta huolimatta olen melko onnellinen ihminen.
Tämä netti tarjoaa monenlaista viihdykettä,aurinko paistaa ja kesä on tulossa jos sinne asti jaksaa.
Mukavaa kesän odotusta kaikille!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat