Vierailija

Minulta poistettiin sappirakko 18.2.2014 patologin lausunto oli krooninen sappirakontulehdus. Viikko meni hyvin sitten alkoi todella kovat vatsakivut ja ns sappihapporipuli. en pysty syömään koska vatsassa on kokoajan tunne että se repeää ja on täynnä. Olen käynyt päivystyksessa ja on tehty myös vatsalaukun tähystys. Mielestäni minun ruoansulatus ei toi laisinkaan. Mistä apua, olen todella epätoivoinen, koska kivut ovat kovat ja tunne että vatsa repeää vaikka en söisikään.

Sivut

Kommentit (69)

Pitänee vaan kääntyä lääkärin puoleen asiassa. Itseltäni on poistettu sappirakko jo vuosia sitten, eikä ole ollut mitään harmia. Joskus joku ruoka voi närästää, mutta kaikenkaikkiaan ei ole ollut ongelmia
uskis♥

eli minulle on tehty tähystys ja magneettitutkimus leikkauksen jälkeen. Vaiva liittyy selkeästi siihen että en voi syödä koska ruoansulatus ei jostain syystä toimi ja sappiripulia vain tulee. Kysyinkin jos jollakin olisi ollut samanmoista vaivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poistettu on. Sen jälkeen on muutamia ruoka-aineita jotka eivät sovi kuin omena, punainen liha, kaikki paistetut ruuat, eläinarasvat varsinkin antaa oireita. Tuore pulla, yksi kaikkein pahin, kaasua ja turvotusta, närästystä.
Kokeilun kautta löytää mikä sopii, niin minä tein ja voin hyvin.

kiitos. Minulla on vain ongelma etten voi syödä oikein mitään. Vatsa on turvonnut tai tunne että se repeää vaikkakin olisin syönyt todella pieniä määriä, eri ruoka-aineita kokeillen mutta aika liemi/keittolinjoilla. Kävin ostamassa ruoansulatusentsyymeejä jotka hiukan auttavat. Luin muilta palstoilta että sappiripulista voi tulla pysyvä vaiva. Leikkauksesta on nyt kuukausi ja edelleen vain ripuloin. Olen myös kokeillut cuplatonia, mutta ilmaa ei näyttäisi olevan.
Mutta kiitokset kaikille jotka jaksavat vastata ja on ollut samanmoista ongelmaa, kaikki neuvot ja ohjeet tarpeen.
Lisään vielä, että sappirakon poiston jälkeen vatsa on tähystetty.

gluteeniton

tämä on vanha viestiketju, mutta   ONKO KELIAKIA JO tutkittu.  Minulla sappirakon poiston jälkeen alkoi jatkuva ripulointi.  Onneksi oli fiksu lääkäri, joka ymmärsi tutkia veriarvot, joista paljastui KELIAKIA.   

Vierailija

Minulla on aivan samat oireet ja tähystys on tehty ja keliakia tutkittu, mutta sappiripuli on päivittäinen ongelma. Olen yrittänyt kokeilla mikä tai mitkä ruoka-aineet vaikuttavat, mutta mitään ei oikein voi osoittaa aiheuttajaksi. Alan olla jo epätoivoinen.

Kipuilija

Itselläni sappirakko poistettu maanantaina, kotiin tiistaina. Osastolla ollessa jo kerroin vatsakivuista myös vasemmalla puolella. Eivät olleet huolissaan, uskoivat johtuvan hiilidioksidi kaasusta jota leikkauksen yhteydessä sisään laitettu. Pian kuitenkin viikko leikkauksesta, edelleen vatsakipuja vasemmalla puolella. Turvotus laskenut huomattavasti ja hartiakivut myös hälvenneet kaasusta johtuen mutta silti kipuja. Nähtävästi syytä käydä jo päivystyksessä sillä osaa ajoittain olla todella tukala olo. Voi toki olla suolistoperäistä kaasun muodostusta mutta silti vatsa on toiminut. Eikä ole helpotusta tuonut. Kipulääkkeet ei vain tahdo tähän kunnolla tehota..

Uskomatonta

Minulta poistettiin sappirakko ultrassa näkyneen (virhediagnoosi?)  11 mm kiven perusteella, siihen sopineita oireitakin oli ollut, jotka tosin vasta jälkeenpäin tunnistin ilmeisesti sapesta johtuviksi. Leikattiin 1.11.2016 ja tulos: sappirakossa ei mainitun kokoista kiveä ollut, ainoastaan muutama hippu ja soraa! Ultran ja leikkauksen välissä vain 2 kk. Turha leikkaus? ja nyt on turvotusta ja vatsaa koskee kauttaaltaan. Olen melko järkyttynyt tilanteesta. Nyt vasta sairas olenkin.

Seikku

Hei!

Minulta poistettu SAPPIRAKKO ja nyt kärsin jatkuvista kivuista suolistossa ja ripulointi jatkuvaa. Olin yhteydessä leikkaavaan lääkäriin joka määräsi sappihappojen imeytymistutkimuksiin minne menen Maanantaina sekä uudelleen Kolonoskopiaan. 

Epäily SAPPIHAPPOJEN IMEYTYMIS häiriö ainakin.

Voimia ja kestämistä kaikille jotka olette samassa veneessä.

Vierailija

Toipilas

Sappirakko poistettu reilu viikko sitten. Vatsan turvottelua, kipua ja usein vesiripulilla..

Lri suositteli serrapeptaasiensyymi joka auttaa ruoansulatuksessa tasaamalla ph:ta. Hapankaalilla sama vaikutus, jos sopii ja maistuu. jos vaivat jatkuu niin jatkotutkimuksiin.

Aiemmin poissuljettu keliakia ja laktoosi ok

Vierailija

Kokeile visiplin valmistetta apteekista.kärsin itse kovista vatsa vaivoista sappi poistettu ja kivut vatsassa kovat .olen syönyt nyt 2 viikkoa niin vatsa hiukan parempi.

Vierailija

Toivottavasti olette saaneet lääkäriltä reseptin lääkkeeseen nimeltä Questran. Ainoa toimiva lääke. Kärsin itse kaksi vuotta sappiripulista ja kaikki tutkimukset sekä lääkkeet kokeiltiin kunnes lääkärini ymmärsi kärsiväni sappiripulista. Jo seuraavana päivänä vatsa oli normaali. Lääkärit eivät jostain syystä tunne vaivaa kovinkaan hyvin. Toivottavasti joku saa avun neuvostani.

epatoivoinen

Apua! Olen katsellut aihetta netista ja keskusteluja. Nyt kun nain sanan sappiripuli, tuli paniikki. Mulla on ollut sappiripulia jo 2,5kk ja leikkaus VASTA TULOSSA. Mun diagnoosi on kolekystiitti ja sappirakko ei toimi kuulema ollenkaan. Verikokeista lahtien kaikki tehty, heliko- gluteeni- jne, ultra ja HIDA skannaus jossa suoneen laitettiin varjoainetta. Sappikivi on kerran aiheuttanut kovan kivun 23 v sitten !!! Nyt se nakyy siella n puolen sentin kokoisena, muita pienia useampia. Mutta jos nyt jo on ripuli, mita sitten on leikkauksen jalkeen???? Kaikki valittaa kivuista ja vatsavaivoista. Talla hetkella mulla ei ole kuin se vessassa juokseminen, joka siis alkoi jo alkuvuodesta.

kiven vieriminen

Ne pienet kivet ja sora se vasta pystyykin todellisen sappikoliikin tekemään. Ne kun mahtuu siihen rööriin mistä menee suoleen, mutta terävinä saa krampin. 

miitäteen

Sappirakko poistettu 3 päivää sitten tähystyksellä. Viime yönä navasta tuli vähän verta yöpaitaan ja suihkuun jälkeen haavatyynyynkin. Onko vakavaa?

jussipussi

Kyllä sama itsellä.Sappikivien takia poistettu koko rakko joka oli paha virhe! En tiedä mitä söisi kun kaikki aiheuttaa sappiripulia..Visibil jonkun verran helpottaa.Questran tekee jo muutenkin turvonneeseen vatsaan turvotus tunteen.En antaisi poistaa rakkoa pois jos tänään olis tarvis.Enempi sappikivut kun ainainen sappiripulointi!!!

potilas

Ottakaa huomioon, että sapen suhteen vaikuttaa monta tekijää, mm siedettävä ravinto voi olla ihan erillainen toiselle kuin toisille ja jos on asiaan vaikuttava lääkitys, kuten esimerkiksi warevan käyttö niin ottaa vuosia ennen kuin tilanne on täysin hallinnassa JA silti on edelleen tilanne epävakaa ja ajoittaisia muutoksia joutuu tekemään yksilölliseti eikä useiden samaa sairautta potevien kera.

tasapainottunut

Onko suomessa olevaa pätevää ja hyvää teitoa antavaa netti sivustoa josta saa mm asiantuntija apua niin vaikean vaivasta kuin sappikivet?  Täydellistä jokaiselle sopivaa tuskin on, sillä melkein jokaisille potilaalle olisi oltava oma ruokavalio niin, valitettavan vaikea sappi ongelmat ovat....

Ärsyttää

Minäkin toivoisin tällaista sivustoa,josta sais tietoa.Itsellä kolme viikkoa sappirakon poistosta sekä uudelleen tähystyksestä sisäisen verenvuodon takia....sappiripulia ja ruokavalio jo muutoinkin kevyt ja usein ja pienillä annoksilla.
Visibliniä kokeilin ja turvotti entisestään,imodium plus ja vatsa jämähti,mutta tajuttomat suolistokivut,vaikka otin vain yhden pillerin,tuskan parahus.

Kolme kertaa housuihin...

Itseltä poistettiin sappirakko lokakuun alussa 2014. Sen jälkeen, nyt jo 3v. 7kk. epäsäännöllisen säännöllinen ripulointi, 1-5 pvn vkossa ja 3-7 kertaa pvssä vessaan, yleensä tulee kiire, todella kiire. Kaupungin markettien ja liikekeskuksien vessat tulleet tutuksi. Visiblinistä ei apua, questran aiheuttaa turvotusta, tulee liika jäykkää jne. lisäksi kun diabetes ei ole suotavaa käyttää questrania, koska 4g pussissa on 3,3g sokeria, noita pussukoita kun pitääs ottaa 4kpl pvssä, huh huh. Huolettaa myös se, kun leikkauksen piti kestää vain n. tunnin, mutta se kestikin neljä tuntia. Näitä samoja kokemuksia kokeneiden juttuja kun lukee, tulee tunne, että taitaa olla elinikäinen paskavaiva 😪

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat