Luovu häpeästä - voit säästää rahaa

klo 18:00 | 11.5.2014
Minä en ole köyhä. Sosiaalihuoltoa en ainakaan käytä. Alennuksia en tarvitse. Kun uskallat luopua häpeästä ja puhua rahavaikeuksista, voit saada vähätkin rahat riittämään.Lue koko juttu
Takuueläkkeen "nauttija" kun olen, siis tosi pienituloinen, niin hiukan veti suuta hymyyn tuo "luovu leivoksesta kahvilassa". Ei tulisi mieleenikään kahviloissa istuskella, vaan aikuisena ihmisenä jaksan kyllä odottaa, kunnes pääsen kotiin kahvinkeittoon. Joskus tuttava haluaa mennä kahvilaan, ja silloin kohteliaisuudesta menen mukaan. Usein saan silloin selitellä, miksi haluan ottaa vain kahvin ilman pullaa. Joskus ne pullakahvit minulle väen väkisin piffataan, ja sitten olen harmikseni tuttavalle velkaa saman lystin.
Aika moni takuueläkeläinen on oikeutettu Kelan asumistukeen ja Kelan toimeentulotukeen, jos vain viitsii hakea. Asumistuki voidaan myöntää joko eläkkeensaajan asumistukena tai yleisenä asumistukena. Osalle eläkeläisistä yleinen asumistuki tarjoaa paremman asumistuen. Moni vaan ei joko edes tiedä voivansa saada tukea, tai hae näitä tukia. Osasyy tähän voi olla siinä, että Kelan toimipisteistä on nykyään aika harvassa. Isoissa kaupungeissa Kelan toimipisteitä on hyvin ja laajoilla aukioloajoilla, mutta pienemmissä kunnissa ei ole yhtään Kelan toimistoa. Ja jos on huono liikkumaan, eikä nettihakemuksia osaa tehdä, niin hankalahan se tukea hakea on, jos lähin Kela on esim. 50 kilometrin päässä. Mutta silloin voi pyytää jotain muuta auttamaan tuen haussa.