Valtakunnallinen lukuviikko

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

7-13.4 vietetään valtakunnallista lukuviikkoa.
Asiantuntijat ovat huolissaan siitä miten Internet syö lukuaikaa perinteiseltä kirjalta, onhan niin helppoa sukeltaa netin virtuaaliseen maailmaan.
Lasten ja nuorten lukuinto on hiipumaan päin, sellaista perinteistä kirjojen ahmimisikää kuin meidän nuoruudessamme ei enää ole.
Paras kannustus kirjallisuuden maailmaan ovatkin lukevat vanhemmat, myöskin me isovanhemmat voimme siinä esimerkkiä näyttää.

Minun on ikäväkseni tunnustettava että minun kohdallani, vaikka lukeminen tuottaa yhäti nautintoa, on netissä vietetty aika kuitenkin pois juuri lukemiselta.
Ja vaikka tuo aika ei olisi kuin tunti päivässä niin viikon mittaan siitä kertyy jo melkoinen tovi.
Myöskin lukemista hankaloittava seikka on heikentyvä näkö.
Ennen luettiin salaa äidiltä piilossa peiton alla himmeän taskulampun valossa iltayöstä aina aamupuolelle asti, niin kauan kuin patterissa virtaa riitti.
Nyt lukemiseen tarvitaan hyvä ja tehokas kohdevalo ja siltikin silmät väsyvät.

Minun lukuviikon kirjani on vanha kirja, Jaakko Paavolaisen Lapsuus Kanneljärvellä, muistelmissa välittyy elävä kuva porvariskodin elämänmuodosta 30-luvun Karjalan kannakselta.

Kommentit (4)

Vierailija

En tyrmää aloittajaa mutta poikkean yleisestä käytännöstä. Nyt ei työkuviot häiritse niin epätavallisia kirjoja lainaston kautta jopa 6 kirjaa viikossa. Hyllystäni löytyy toki lisää mutta aihepiiri on paljolti seikkailupohjaista. Tietosanakirjat aukeaa tarvittaissa että myös historia, ihmisistä, elämistä, maapallon rakenteista.
En aijo luopua lukemisesta, toki välillä vaihtelun vuoksi katselen vanhoja kaitafilmejä että videotallenteita, käyn jopa lisää kuvaamassa.
Arkistoissa on iso kasettimäärä häistä, kastejuhlista, hautajaisista, suvun kokoontumisista. Niitä olen hopeakiekoille siirtänyt.

Vierailija

Ennustivat kurjia ilmoja. Kipaisin muutaman kirjan hyllynkulmalle. Juhlaviikosta en välitä, turhakkeiden karnevaalit.

Vierailija

Tämä aloitus liittyy aiheeseen eli kultuuriin, nostin siksi ylös.
Tuo mainittu Paavolaisen kirja kiinnostaa, ei taida saada mistään helposti ainakaan.

Vierailija

Lainaus:

Tämä aloitus liittyy aiheeseen eli kultuuriin, nostin siksi ylös.
Tuo mainittu Paavolaisen kirja kiinnostaa, ei taida saada mistään helposti ainakaan.

Tuskin tuota Paavolaisen kirjaa kirjastoista saa, minäkin löysin sen divarista.
Jos kirja sinua kiinnostaa niin voisin laittaa sen kiertoon, jos lähetät osoitteesi niin voisin lähettää sen sinulle postitse.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat