Käheä ääni voi johtua vatsasta

klo 5:14 | 11.8.2016
Jos vatsa on löysällä, voi äänikin käheytyä – kysymys on nestehukasta. Pahimmillaan pihinän syy on kasvain.Lue koko juttu
Jos vatsa on löysällä, voi äänikin käheytyä – kysymys on nestehukasta. Pahimmillaan pihinän syy on kasvain.Lue koko juttu
Ladataan...
Minulle laulaminen on tärkeä ja rakas harrastus. Sairastan refluksitautia ja ääneni on joskus tosi käheä jo aamusta.
Lisäksi olen hyvin seurallinen ja tulee puhuttua paljon, joka selvästi rasittaa kurkkua ja näin lauluääntäni. Olen miettinyt monesti, että pitäisi kahvin juonti lopettaa, koska se aiheuttaa liikahappoisuutta. Minulla on muuten yliterveelliset elämäntavat. Nyt olen alkanut seuraamaan omaa puhettani, että puhun liian kovasti ja näin kurkkuni joutuu kovalle rasitukselle. Niinpä olen päättänyt, että yritän puhua hiljempaa enkä huuda huoneesta toiseen. Kaikki voi olla hyvin pienestä kiinni, kun alkaa itseään kuuntelemaan. Ainakin kaikkeni alan tekemään, että voin edelleen harrastaa rakasta laulamistani, kun olen saanut vielä niin kauniiin lauluäänen.
Kilpirauhasen tulehdus vei ääneni, puhun vain pakon edessä enkä enää voi toimia opettajan työssäni tai ihanien harrastusteni parissa, matkailuoppaana ja kuorolaulajana. Eläkkeellekään tämän vuoksi ei pääse.
Oletko mahdollisesti altistunut homeiselle sisäilmalle? Se on ainakin yksi varma syy äänen käheyteen. Se on vaan valitettavasti ongelma, jolla suurin osa lääkäreistä pyyhkii pehvaansa. Vasta jos itse on sairastunut sairassa rakennuksessa sen ymmärtää. Lukekaa ketju "Sisäilmamyrkkyjen uhrit".
Samaa mieltä vierailijan 9.5.14 kanssa. Melko tavallinen äänen käheyttäjä on juuri tuo sairaalle tai ainakin epäpuhtaalle sisäilmalle altistuminen. Koko asiasta näyttää taas vaietun! Keskustelu pitäisi pöyhäistä taas framille. Eivät ongelmat ole poistuneet, vaikka pahiten sairastuneet eivät enää jaksa taistella, kohta alkaa oireilla tuore sukupolvi, mitä sitten tapahtuu?
Sekä homealtistus että kilpirauhasen vajaatoiminta vie ääneni.Home melko heti, kun homeiseen tilaan astun, vajaatoiminta, jatkuva yli 3kk kestänyt äänenkäheys,ennenkuin sain lääkityksen.Lääkitys auttoi vaivaan lähes heti.Kokonaan ääni palautui, kun nostin kilpirauhaslääkitysannosta.Kumpikaan syy ei löytynyt yllä olevasta artikkelista.
Ainiin, edellisestä unohtui vielä allergia- ja astmaoireilun aiheuttama äänenkäheys.