Kommentit (15)

Vierailija

Tuntuu oudolta ajatukselta, että pelkkä ikä olisi määräävä. Meitä on niin "moneen junaan". En pelkää liikkua päivällä ruuhkassa tai ajaa pimeällä. Tykkään ajamisesta. Juuri tulin sunnuntaina mökiltä reilut 100 km motaria. Lähdin puoli kymmenen hujakoilla illalla ja olin perillä yli 23. Oli hyvä ja rauhallista ajaa ja kuunnella radiota. Olen ajanut 40 vuoden ajalla (n. 10 000 -12 000 km/v) ilman kolareita.
Tyhmä ajatus. Kortti uusitaan 70 v ja kunto tarkastetaan. Jos näkökyky ei ole enää hyvä, voi rajoituksia tehdäkin autolla ajoon (hämäränäkö), jos ei pääse esim. apteekkiin ja kauppaan muuten syrjäseudulla.

Vierailija

Minun mielestäni koko kortin uusimismahdollisuus on älytön. Pitäisi olla raja, 70 v. ja ajo-oikeus päättyy siihen ja piste. Liikenne muuttuisi turvallisemmaksi. Tuo uusiminen ja harkinta ajokunn osta sallii sen, että kaikenlaiset kuurot, sokeat ja tönköt ajelevat autoilla, vaikka jalka ei nouse, eikä ymmärrys ylety, reaktionopeuksista puhumattakaan.

Itse olen vakaasti päättänyt, että kun ajokortissa oleva voimassaoloaika umpeutuu täyttäessäni 70 v. se on siinä, auto myyntiin ja hellurei!

Vierailija

Hellurei! Piti oikein lukea kotijoukoille ääneen tuo viestisi. Täytän kohta 70v. Minä nauroin makeasti, kotijoukot ei, ei sanaakaan. Mistähän se johtui?

Vierailija

Luen aina tämän otsakkeen ikäihminen raittiina vain päivällä:) No on huolimaton vilkaisu vain näihin keskusteluihin.
Onko tämä nyt jokin Amerikanmalli että 16vuotiaana jo autoilemaan,en lukenut noita linkkejä,itse ajelin silloin mopolla.En ihan noin nuorille autoilua suosittelisi.Kerkiäävät myöhemminkin.

Ja vanhemmasta päästä kunnon mukaan rattiin,vaikka vanhempanakin,suvaitsevaisuutta liikenteeseen,itse ainakin yritän huomioida muutkin kulkijat, silti vahinkoja voi sattua nuorille sekä vanhoille.

Vierailija

Vappua ja samaa mieltä kuin ano 7.28, kunto ratkaisee ajokyvyn. Nuorempikin voi olla sairauksissa, joissa ajokyky häipyy , ei voi vetää mitään ikää, jonka jälkeen ei saisi autoa ajaa. Moottoripyörä onkin eri asia. Etenkin 60 v miehet ovat aloittaneet uuden nuoruuden pyörän kanssa ja alla on heti hurjan tuntuinen kone, vaikka tasapaino ym on jo heikompi kuin edellisellä kerralla, eli noin 40 vuotta sitten. Luin tässä joku vuosi sitten hesalaisesta rouvasta joka oli yli 90 vuotias ja ajeli kuin tyhjää vain Hesan liikenteessä, siihen pyritään!?!

Vierailija

Ikäihmisiä on reilu miljoona. Niiden osuus liikenneturmissa on hyvin pieni. Uudet korttilaiset, tai sitä varttuvat ja kännääjät on tuhoisin ryhmä.

Vierailija

Näillä ikääntyneillä kuljettajilla on mahdollisuus myös ostaa uusia autoja , jotka kulkevat kohta ihan itsekseen! Nuoret kuljettajat usein ajavat vanhemmilla, toki arvoautoilla, kuten Bmw ja Mercedes, mutta jotka ovat jo parhaat päivänsä nähneet. Kun kaasujalka on pohjassa näillä autoilla, mahdolliset väärinarviot myös tapahtuvat herkemmin.

Vierailija

Lukekaapa uutisia. Nuoret kyllä telovat itsensä ja autolastillisen kavereita, mutta vanhukset ajelee motarilla vastaantulevaa liikennettä kohti ja poukkoilevat kolmioiden takaa eteen jne. Se on tuhoisaa, jos mikä. Onhan näitä esimerkkejä. Ei ole kauaakaan kun vanha ukkeli tuli suoraan kohti taksia, jossa matkustanut potilas menehtyi ja oli juuri toipumassa vakavasta sairaudesta. Että sillälailla. ja näkeehän sen käytöksestä, jos vanha mies töpeksii,. heti mulkoilee muita kuin syyllinen olisi aina siellä, vanhat mummot nyt eivät edes älyä uunoilevansa.

Vierailija

Ano 12.36, laskepa montako vanhusta on ajanut motarilla väärinpäin ja montako nuorta on menehtynyt autonsa ja vauhtinsa kanssa. Mummoista sanoisin, että he lopettavatkin autolla ajon suorastaan liian aikaisin, papat tietenkin ajavat loppuun asti. Haluaisin myös määritelmän siitä, mikä on vanha mummo, koska kirjoittajan mielestä hän on enintään 50 vuotias.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat