Kommentit (10)

Vierailija

Hei ! Kerrot, että päkiät ja jalkapohjasi aristavat. En ole asiantuntija, mutta omalla kohdallani fibromyalgia eli sidekudosreuma alkoi juuri tuolla tavalla. Ihmettelin, mikä kumma se on, kunnes kipuja alkoi ilmaantua lähes ihan joka paikkaan kehoa. Vihdoin lääkäri teki diagnoosin fibromyalgia ja ärhäkkä sellainen. Sehän on sairaus, josta ei vieläkään oikeastaan tiedetä paljon mitään, mistä aiheutuu ja ainoa apu siinä on kipulääkkeet. Toivottavasti se ei kumminkaan sinulla ole, en soisi sitä kenellekään. Diagnoosin tekeminen on lääkärille helppoa, on olemassa ns. trigger-pisteet keholla, niitä painelemalla se selvisi minultakin ja kaikki 18 triggeriä löytyi.

Vierailija

Hei Eerika!
Sairastan myös fibramyalgiaa ja tiedän miten hankala tauti se on,minullakaan ei ole muita lääkkeitä kuin särkylääkkeet.Viime viikolla sain oikein särky kohtauksen oikea puoli meni kokonaan jalkapohjat,käsi,silmän munuainen oli kolme päivää kipeänä etten nähnyt edes telkkarin tekstiä,mutta nyt on palautunut.Toivottavasti keksisivät lääkkeen pian,mun säryt on kestäneet toista vuotta ilman taukoa.Että silleen.....hyvää jatkoa sinulle ja yritä kestää tämä ei ole niitä helpoinpia sairausia.Terveisin Raili
Kaikille fibraa sairastaville paljon voimia!!!!!!!

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olisiko tästä lohtua päkiäkipuisille, sillä minulle tuli myös päkiät kipeiksi ja tuntui, että jalkapohjiin kasvoi ikäänkuin tyynyt. Menin jalkaterapeutille ja sainkin kuulla oikein topakan luennon jaloista ja kengistä. Luento oli niin havoinnollinen, että minäkin ymmärsin kenkien merkityksen jalkaparoille.
Pidin töissä ohutpohjaisia korkokenkiä ja yritin olla huomaamatta lisääntyvää päkiäkipua. Nyt eläkkeellä olen pikkuhiljaa saanut jalat parempaan kuntoon.
Olen kiitollinen kun ei ollut pahempaa kuin oma tyhmyys kipujen aiheuttajana.

Vierailija

Ihan aluksi, fibromyalgia ei ole sidekudosreuma, vaan reumatauteihin kuuluva krooninen kipu- ja uupumusoireyhtymä. Reumalääkärit tosin sitä hoitavat ja fysiatrit on toinen siihen erikoistunut ammattiryhmä.
Päkiäkipu voi olla tietysti johtuvaa monestakin syystä, eikä mitään voi jyrkästi sulkea pois, mutta itselläni jalkapohjat, erityisesti päkiät kipuilivat pari vuotta ennen kuin fibro-diagnoosi tehtiin ja ennen kuin kivut ja oireet levisivät laajemmalle. Varsinkin helteellä ja jos oli paljon jaloillaan päkiöiden alle muodostuivat tyynyt, jotka olivat toooosi kipeät. Eikä siihen tarvittu hellettäkään. Oli aikoja, jolloin ei voinut laittaa edes muita jalkineita kuin löpsyt tupatossut. Sittemmin oire on hävinnyt.
Suosittelen aloittajalle että menisit fbiromyalgia-ketjuun, sieltä saat paljon tietoa muistakin oireista ja voit pähkäillä itseksesi, olisiko fibroa. Siellä on mainittu myös pähkäilyn avuksi sellainen kirja kuin Minä ja herra fibro, mukavaa luettavaa ja tietoa.

Vierailija

Tuttua on tuo päkiöiden aristus ja reumalääkäri sanoi sen liittyvän fibromyalgiaan. Se on ajoittaista, joskus poissa pitkiä aikoja, erityisesti kesäisin se on pahempana samoin kuin kivutkin. Toivon taas kylmää kesää, jotta jaksaa paremmin olla.

Vierailija
eerica

Hei ! Kerrot, että päkiät ja jalkapohjasi aristavat. En ole asiantuntija, mutta omalla kohdallani fibromyalgia eli sidekudosreuma alkoi juuri tuolla tavalla. Ihmettelin, mikä kumma se on, kunnes kipuja alkoi ilmaantua lähes ihan joka paikkaan kehoa. Vihdoin lääkäri teki diagnoosin fibromyalgia ja ärhäkkä sellainen. Sehän on sairaus, josta ei vieläkään oikeastaan tiedetä paljon mitään, mistä aiheutuu ja ainoa apu siinä on kipulääkkeet. Toivottavasti se ei kumminkaan sinulla ole, en soisi sitä kenellekään. Diagnoosin tekeminen on lääkärille helppoa, on olemassa ns. trigger-pisteet keholla, niitä painelemalla se selvisi minultakin ja kaikki 18 triggeriä löytyi.

Ei päkiöiden aristaminen kuulu fibromyalgiaan. Viittaa paremminkin johonkin tulehdukseen.
Fibropisteet ovat määärtyissä taitekohdissa eli nivelten läehllä, ei jalkapohjissa. Fibrossa ei ole myöskään ärhäkkää ja "laimeaa" sorttia mutta ärhäkkähän se on silloin kun tauti on putkahtanut päälle eikä sitä ole alettu hoitamaan.
Itselläni löydettiin fibro yli 15 vuotta sitten, olen ollut oireeton todella kauan. Täytyy pukeutua lämpimästi, vetoa se vaiva ei siedä. Lääkkeitä en ole käyttänyt, alussa kokeiltiin, mutta ne eivät sopineet.
Diagnoosin minulle teki Suomen ensimmäinen sen alan todellinen asiantuntija (fysiatri Helsingissä).
Olen käynyt muutaman kerran vuodessa Välimeren seudulla lämpölomalla, uin siellä meressä ja rentoudun. Se auttoi todella.

Vierailija

Lainaus:

Ihan aluksi, fibromyalgia ei ole sidekudosreuma, vaan reumatauteihin kuuluva krooninen kipu- ja uupumusoireyhtymä. Reumalääkärit tosin sitä hoitavat ja fysiatrit on toinen siihen erikoistunut ammattiryhmä.
Päkiäkipu voi olla tietysti johtuvaa monestakin syystä, eikä mitään voi jyrkästi sulkea pois, mutta itselläni jalkapohjat, erityisesti päkiät kipuilivat pari vuotta ennen kuin fibro-diagnoosi tehtiin ja ennen kuin kivut ja oireet levisivät laajemmalle. Varsinkin helteellä ja jos oli paljon jaloillaan päkiöiden alle muodostuivat tyynyt, jotka olivat toooosi kipeät. Eikä siihen tarvittu hellettäkään. Oli aikoja, jolloin ei voinut laittaa edes muita jalkineita kuin löpsyt tupatossut. Sittemmin oire on hävinnyt.
Suosittelen aloittajalle että menisit fbiromyalgia-ketjuun, sieltä saat paljon tietoa muistakin oireista ja voit pähkäillä itseksesi, olisiko fibroa. Siellä on mainittu myös pähkäilyn avuksi sellainen kirja kuin Minä ja herra fibro, mukavaa luettavaa ja tietoa.

Korjasit oikein. Fibromyalgia on fibromyalgia, ei sidekudosreuma.

Vierailija

Lainaus:

Tuttua on tuo päkiöiden aristus ja reumalääkäri sanoi sen liittyvän fibromyalgiaan. Se on ajoittaista, joskus poissa pitkiä aikoja, erityisesti kesäisin se on pahempana samoin kuin kivutkin. Toivon taas kylmää kesää, jotta jaksaa paremmin olla.

Reumalääkäriä paremmin fibrosta tietää fysiatri. Kehossa voi olla myös erilaisia tulehduksia, eikä ole siis kyse fibrosta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat