Mihin katoaa kokoliha ???

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Olen seurannut kauhunsekaisin mielin lehdistä lihateollisuuden tavoista tehdä ruokaa meille. Yhdessä lehdessä oli testattu makkaroita, kolme tuotetta : lihan osuus nolla %. Ei muissakaan ollut kehuttavaa lihan kokonaismäärissä. Mainoksissa kerrotaan: lihaa säästämättä ja oikeaa lihaa ei glugamaattia. Tuoteseloisteista näkyy: lihan kaltaisia aineita. Tarkoittaa koneellisesti luista irroitettua möhnää ja jänteitä sekä kalvoja. Lisäksi on sisäelimiä, siannahkaa, perunaa ja kaikenmoisia lisäaineita. Joidenki makkaroiden suosion salaisuus on runsas sokeripitoisuus sekä suolaisuus. Diapeetikko joka haluaa olla tarkkana omien sokeriarvojensa kanssa, ei voisi syödä näitä makkaroita laisinkaan. Sama koskee myös leipiä joissa on perunaa, nostaa veren sokeriarvoja.
Siis kysyn missä myydään se kaikki oikea liha???? Ei sitä meille kuluttajille ainakaan ole tarjolla missään valmisteissa. Lihatiskin tuotteitakin jo tuijotin kauhulla , mitähän ne mahtaa sisältää nyt kun selvisi ,että paloja liimaillaan pihveiksi. Uusia ongelmia tulee jos eduskunta päättää lisäveroin myös rasvaisia ruokia kurittaa.

Kommentit (4)

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hyvästä aiheesta kirjoitit!
Itse olen kasvis-syöjä, mutta mieheni pitää myös liharuuasta joten meillä tehdään yleensä kahdenlaista ruokaa.
Satuin kerran näkemään ohjelman, jossa kerrottiin miten suuri osuus esim. kamaraa on makkarassa. Sen jälkeen aloin lukemaan kaupassa tosi tarkkaan tuoteselostukset ja ainakin pyrin ostamaan sellaista missä ei lue, kamaraa, sisäelimiä, ym. puppua.
Kuitenkaan nämä tuotteet eivät ole hinnoiltaan edullisempia kuin täyslihatuotteet.
Toinen mikä tympii on leikkeleiden pakkaaminen suojakaasuun. Kun paketin avaa, niin jopa lemahtaa kummat hajut ilmoille.
Minusta elintarviketeollisuus on mennyt liian pitkälle voitontavoittelussaan. Ihmisten olisi hyvä entistä valppaammin seurata elinterviketeollisuuden uusia tuulia ja vaatia puhdasta ruokaa.
Kyllä sirkkis olet aivan oikeassa, että vaikeaa on enää kaupassa varmistaa mitä ostat ja mitä lisäaineita ruokasi sisältää ja kuinka paljon.
Ei paljon lohduta jos pakkauksen kyljessä lukee "sisältää sallittuja lisäaineita"

Vierailija

Tuoteselosteiden sisältö on VAJAA. Suomen lainsäädäntö ei edellytä ilmoittamaan sisällössä tiettyjä aineita jos niiden prosentuaalinen osuus on erittäin pieni ja "merkityksetön"???? Jos on allergioita tai jonkinlaisia yliherkkyyksiä joita ei sanota allergiaksi mutta aiheuttaa uskomattomia vaivoja . Minulle on kurjaa jos tuoteissa on aineita jotka aiheuttaa ilmavaivoja, oksentelua ja turvotusta. Turha sanoa juo "Atimelia" tai muita vastaavia, ne hän ovat maitoa ja piimää. Olen maidolle ylikorostuneesti herkistynyt jo lapsesta asti ja osaan varoa. Vaan tuotteita jotka ovat lisäaineita ja valmistettu maidosta . Mitä ne ovat ja minkä nimisiä ???

Vierailija

Lihatuotteet kannattaisi ostaa kauppahalleista, niissä tuottajien suoramyyntipisteitäkin.
Se olisi ympäristöteko pakkausmenetelmänkin kannalta.

Yliherkkyyksistä tulee mieleen luomutuotteet, olisiko niistä apua?

Vierailija

Käytän luomua kun sitä vain saa täällä peräkylillä. Muutenki pyrin valmistamaan kaiken itse , jolloin tiedän mitä syödään. Vaan on minullakin laiskan sukkeita päiviä ja haluaisin edes joskus puolivalmisteita ja eli nopeasti syötäväksi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat