Ulkolaiset marjanpoimijat

Vierailija

Katselin jokin aika sitten tv:stä tositarinaa thaimaalaisista marjanpoimijoista kaikella kunnioituksella itse en sellaisella koiranilmalla metsään lähtisi mutta mutta...
Mihin tarkoitukseen nuo "marjat" menevät?
Astioissa oli etupäässä roskia lehtiä oksia käpyjä raakoja marjoja puolukkaa ja mustikkaa muutama kypsäkin mustikka sentään oli joukkoon eksynyt mutta eittämättä suurin osuus oli muulla ryönällä.
Mielestäni ei tämä ihan marjastukselta vaikuttanut sikäli kuin minä sen miellän.
Tuleeko tämä kerätty tuote ihmisravinnoksi?

Kommentit (8)

Vierailija

Satuin kerran läheltä näkemään heidän työskentelyään ja ihmettelin sitä ahkeruutta.
Puutteellisen tekniikan takia jälki oli niinkuin kerroit. Vain puutteellinen kielitaitoni
esti minua kysymästä että kerääkö he roskia vai marjoja.
Ei ole tietoa marjojen päämäärästä.

Vierailija

Hei
Suomalaiset firmat käyttävät surutta hyväkseen ulkomaalaiset poimijat. Säällä kuin säällä he lähtevät metsään keräämään marjoja. Opastus on varmaankin puutteellista, ja ehkä lyhyt aika kerätä "rikkaudet" saattaa houkutella keräämään astiat täyteen nopsasti vaikka roskien avulla.
Sehän on taasen sitten vastaanottavien firmojen asia, mitä he kelpuuttavat.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jos Suomesta ei löydy metsiemme rikkauksien poiskerääjiä niin toki voi ulkomaalaiset tähän työhön osallistua. Mutta tulee siitä, että opastus tulee olla asianmukaista ja oikeanlaista.
(vrt. mene itse thaimaalaiseen metsään ja kerää sieltä syötäväksi kelpaava talteen.... ilman asianmukaista opastusta)

Vierailija

No en mene ja pikkupuutarhuri on nyt ymmärtänyt avaukseni ihan väärin sillä keskustelun aloittaessani mainitsin "kaikella kunnioituksella jne." Edelleen ihmettelen minne keräystuotteet menee ja meneekö sellainen moska todellakin ihmisravinnoksi?
Kovi ahkeria olivat poimijat satoi tahi paistoi.
Tiedän toki itsekin marjanpoiminnasta jotain ja joskus ihan joppareille asti ja saanut kiitosta erittäin hyvästä tuotteesta mutta milloinkaan ei tuollainen moska olisi heille kelvannut en liioin olisi kehdannut edes myyntii tarjota.

Vierailija

Suomen metsiin mätänee vuosittain valtavat määrät sieniä ja marjoja. Siitä huolimatta
jonkinlaista kilpailua ja jopa kateuttakin on esiintynyt suomalaistenkin poimijoden
keskuudessa.

Vierailija

Niinpä niinpä. Ehkä lienee kilpailu/kateus jollakin tavalla mukana myös keskustelun aloittajalla...
Minulle ainaskin on ihan se ja sama kuka niitä sieltä kerää. Edellytetään tietty, että jokainen tietää mitä ja minkälaista ja mistä kerätään. Ja jos ei kerääjillä riitä tolkku niin sitten täytyy vastaanottajilla olla se tolkku.
Jos ei suomalaiset viitti kerätä niin miksei hommaa voi tehdä joku muukin.

Vierailija

Lainaus:

Niinpä niinpä. Ehkä lienee kilpailu/kateus jollakin tavalla mukana myös keskustelun aloittajalla...
Minulle ainaskin on ihan se ja sama kuka niitä sieltä kerää. Edellytetään tietty, että jokainen tietää mitä ja minkälaista ja mistä kerätään. Ja jos ei kerääjillä riitä tolkku niin sitten täytyy vastaanottajilla olla se tolkku.
Jos ei suomalaiset viitti kerätä niin miksei hommaa voi tehdä joku muukin.

Metsään menit ei todellakaan kilpailua eikä kateutta ei kaikkeen sisälly aina kielteistä ja ilkeää vaikka joku asiat näin mieltääkin asioista voi näet keskustella ihan positiivisessa mielessäkin.
Ei tässä ole kyse kuka kerää ja mistä kerää etkö osaa tulkita tekstiä oikein?
Kyse oli minne tuo tuote markkinoidaan ja meneekö ihmisravinnoksi?
Ole itsekkin samaa mieltä että metsiimme jää marjoja keräämättä.
Katselin siis ihan jokin aika sitten tv ohjelmaa thaimaalaisista marjanpoimijoista ja tämä kirvoitti kirjoittelemaan.
kannattaisi ensin lukea kirjoitettu teksi hötkyilemättä ja innostumatta liikaa niin ehkäpä tulisi vastattua esitettyihin kysymyksiin ettei kävisi niinkuin tässäkin että toinen puhuu aidoista ja toinen aidanseipäistä:)

Vierailija

Kyse oli minne tuo tuote markkinoidaan ja meneekö ihmisravinnoksi?
Ole itsekkin samaa mieltä että metsiimme jää marjoja keräämättä.
Katselin siis ihan jokin aika sitten tv ohjelmaa thaimaalaisista marjanpoimijoista ja tämä kirvoitti kirjoittelemaan.
kannattaisi ensin lukea kirjoitettu teksi hötkyilemättä ja innostumatta liikaa niin ehkäpä tulisi vastattua esitettyihin kysymyksiin ettei kävisi niinkuin tässäkin että toinen puhuu aidoista ja toinen aidanseipäistä:)
[/quote]

Tulit keskustelun aloittaja kyllä väärinymmärretyksi.
Ehkä marjojen vastaanottaja maksaa niistä puhdistettuina litrahinnan,
ei kai kukaan kävyistä maksa?
Käpyjen kerääminen on sitten taas ihan eri juttu...

"Pikku Prinssi" sanoo: "Väärinkäsitykset johtuvat aina sanoista",
mutta eihän keskustelua synny, jos ei käytä sanoja :)

Vierailija

Anonyymi 20.03.2010 10:59
Tulit keskustelun aloittaja kyllä väärinymmärretyksi.
Ehkä marjojen vastaanottaja maksaa niistä puhdistettuina litrahinnan,
ei kai kukaan kävyistä maksa?
Käpyjen kerääminen on sitten taas ihan eri juttu...

"Pikku Prinssi" sanoo: "Väärinkäsitykset johtuvat aina sanoista",
mutta eihän keskustelua synny, jos ei käytä sanoja :)[/quote]

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat