Mitä tarkoittaa ajatella MAALAISJÄRJELLÄ?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Tuon tuostakin kuulee sanottavan, että asiaa voisi ajatella maalaisjärjellä!
Uskon ET-raatilaisilta löytyvän hyviä ajatuksia tähän hiukan outoonkin lausahdukseen.
Ajatustani perustelen ja pohjaan täällä palstoilla käytyihin keskusteluihin.
Mielipiteitähän löytyy............
Aurinkoista päivää kaikille maalaisjärjellä ajattelevat.

Sivut

Kommentit (42)

Vierailija

Maalaisjärjellä ajatellaan-mielestäni-silloin kun pystyy itsenäisesti ratkomaan käytännössä eteen tulevia asioita ja selviää pikkupulmistaan.

Vierailija

"Maalaisjärki"-sanana on vanha ja se on tullut puhekäyttöön luullakseni aikana jolloin opiskeltiin yleisesti vain kaupungeissa. Maalla tehtiin käytännön työtä, maanviljelyä yms. Käytännössä saatu oppi ja tehty työ, oli arkipäivässä monesti tehokkaampaa, kuin kirjoista opittu teoria. Maalaisjärki muodostuu kokemuksen ja siitä saadun opin kautta ja se siirtyy esim. vanhempien neuvoina lapsilleen.

Vierailija

Tuotahan tuo "maalaisjärki" on,mutta kun tuossa joku mainitsi että on kasvattanut lapsensa ilman kasvatusoppaita ja varmaan myös vanhemmiltaan saamansa opin mukaan, niin olen itse tässä nyt jälkeenpäin (lapset jo maailmalla) ajatellut että kyllä olisi ollut ihan hyvä, jos olisin lukenut joitain kasvatusoppaitakin silloin 80-luvun alussa.

Meidän sukupolvi kun oli kasvatettu niin ettei meitä kehuttu ja kiitetty mistään, ettemme tulisi ylpeäski! Samaa kaavaa sitten tuli pitkälti noudatettua, vaikka silloin jo noissa oppaissa olisi neuvottu aivan muuta!
Kyllä olisi ainakin tuossa asiassa ollut syytä opiskella, eikä vain käyttää tuota "maalaisjärkeä"

Vierailija

Lainaus:

Tuotahan tuo "maalaisjärki" on,mutta kun tuossa joku mainitsi että on kasvattanut lapsensa ilman kasvatusoppaita ja varmaan myös vanhemmiltaan saamansa opin mukaan, niin olen itse tässä nyt jälkeenpäin (lapset jo maailmalla) ajatellut että kyllä olisi ollut ihan hyvä, jos olisin lukenut joitain kasvatusoppaitakin silloin 80-luvun alussa.

Meidän sukupolvi kun oli kasvatettu niin ettei meitä kehuttu ja kiitetty mistään, ettemme tulisi ylpeäski! Samaa kaavaa sitten tuli pitkälti noudatettua, vaikka silloin jo noissa oppaissa olisi neuvottu aivan muuta!
Kyllä olisi ainakin tuossa asiassa ollut syytä opiskella, eikä vain käyttää tuota "maalaisjärkeä"

Olen samaa mieltä, tuon lasten kasvatusten osalta. Maailma muuttuu koko ajan, ja ei voi vain pysähtyä vanhoihin oppeihin. Lasta täytyy kannustaa ja itsekin pysyä asioissa mukana, maalaisjärki ei siihen pelkästään riitä. Kotoa annettu oppi on osa rakkautta, jota lapsi tarvitsee.

Vierailija

Jaahas, toki maalaisjärjellä tarkoitankin just niitä oppeja joita olen saanut lapsuuskodissa.
Olen lähtöisin maalaistalosta ja varmaan samaa ikäluokkaa, mutta en voi olla samaa mieltä
tuosta kasvatustavasta..
Meitä ainakin opastettiin, kannustettiin ja kehuttiin, niin että saimme terveen itsetunnon.
Eikä meistä kukaan ole ylpiä ??? Vain elämässä pärjänneitä - kohta eläkeläisiä.
- Maailmassa pärjää oikeen hyvin ilman "kirjanoppeja". Vanhat hyvät sanonnat - "TYÖ TEKUJÄÄNSÄ NEUVOO"
ja muut tuontapaiset on aina voimassa..
Esim. eihän mulle ole sanottu, ettei kissaa saa kuivata mikrossa - mutta tiedän sen silti !!!

Nyt menenkin paistamaan vaahtokarkkeja sähkölevyllä............. ?

Vierailija

[quote]

Jaahas, toki maalaisjärjellä tarkoitankin just niitä oppeja joita olen saanut lapsuuskodissa.
Olen lähtöisin maalaistalosta ja varmaan samaa ikäluokkaa, mutta en voi olla samaa mieltä
tuosta kasvatustavasta..
Meitä ainakin opastettiin, kannustettiin ja kehuttiin, niin että saimme terveen itsetunnon.
Eikä meistä kukaan ole ylpiä ??? Vain elämässä pärjänneitä - kohta eläkeläisiä.

Sinulle onkin käynyt hyvä säkä eli vanhempasi eivät ole käyttäneet pelkkää "maalaisjärkeä" vaan opiskelleet kasvatusoppaista miten lasta on kehuttava! :)

Vierailija

Mielestäni maalaisjärjen käyttö ilmeni erityisesti arjen pyörittämisessä.

Kaikki työt ja asioiden yms. toimittamiset pyrittiin rationalisoimaan siten että niihin
kuluisi mahdollisimman vähän aikaa, rahaa, työtä ja askelia.
"Vie mennessäs ja tuo tullessas ja tee levätessäs sitä ja sitä mutta älä viivy kauan"-periaate.

Turhuuksia vältettiin esim. iltakahvin jälkeen kahvikupit saatettiin jättää pesemättä
pöydälle valmiiksi aamukahvia varten.

Ei se ollut laiskuutta. Kun kaikki tehtiin käsin niin työtä riitti vaikka kellon ympäri.

Jotkut töiden järjestelyissä suorastaan nerokkaita!

t. metsänpoika

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Maalaisjärjellä ajattelu on oivaltavaa arkipäivän realismia.Esimerkkinä voisin mainita vaikka naapurini.
Kun hänellä oli ongelmia nurmikkonsa kanssa,eli se oli liian tiivis ja sammaloitui,niin hän keksi huvin ja hyödyn.
Innokkaana sauvakävelijänä hän lähti pihalleen sauvakävelylenkille ja samalla ilmastoi nurmikkoaan.
Kun hän lenkkeili päivittäin nurmikollaan,niin nurmikko ilmastoitui ja naapuri sai lenkkinsä tehtyä.
Fiksuna naapurina hän ilmoitti lähinaapureilleen,mitä hän on tekemässä,ettemme luulleet hänen vinksahtaneen.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Anonyymille,joka kirjoitit klo 21.01 tiedoksi.
Piikkarit ja piikkinen jyrä nurmikon ilmastointiin on jo olemassa ja ne on esitelty muutama vuosi sitten puutarhamesssuilla.

Vierailija

Mielestäni maalaisjärki on jokaisessa elämänvaiheessa tehdyt ratkaisut ja päätökset sen hetkisen sekä menneen elämän kokemuksien, tietämyksen ja oppien mukaan. Maalaisjärki näin ollen vaihtelee ja muuttuu ihmisen mukana. Maalaisjärki on siis ihmisen oma tapa, ei muiden tai ns. yleisten sääntöjen mukainen. Elämässä on niin paljon tilanteita, joissa on ymmällään, osaamaton, tunteiden vallassa, tietämätön tai ylipäänsä ns. huuli pyöreänä. Juuri silloin maalaisjärjen käyttöönotto luottaen sisäiseen ääneensä on hyvä ratkaisu, useimmiten. Tavallisissa arkitilanteissahan sitä tekee maalaisjärjen mukaan ajattelematta että niin tekee. Kun tekee vääriä ratkaisuja tai virheitä, niin ei kun opiksi, niilläkin on merkityksensä maalaisjärjen kehittymisessä.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Eikös se ole myös suhteellisuuden tajua, sitä, että osaa laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin, ja loogista ajattelukykyä.
Näin naisen logiikalla ajateltuna vaikka sitä, että ei lähde ostamaan kallista työkalua pikkuhomman takia. Ei tarvitse hankkia "lentävää" jos homman voi hoitaa rautasahalla muutamassa minuutissa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat