OLENKO VANHA?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Mistä tietää, että on vanha? Ikäkö sen määrittelee vai ympäristö?
Olen juuri täyttänyt 63 vuotta ja päässyt työeläkkeelle. Olenko siis vanha?

HÖPÖ HÖPÖ
Jos olen vanha, silloin on iskenyt dementia von alzheimer,
ja kohdalle sattunut äkillinen rupsahtaminen.

Olen mielestäni sama vanha tytönhupakko, leikinlaskija ja kujeilija kuin ennenkin.
Pää pelaa milloin mitenkin, samaten muu kroppa.
Olen kuin auton vilkku: nyt toimii, ei toimi, nyt toimii... ;)
Peilistä katsoo sama vanha vekkulisilmä, eikä tukkakaan ole enää harmaa,
- kun laitatin vauhtiraidat.
Näkö on hiukan huono, mikä onneksi ei ole vaikuttanut ulkonäköön.
Nahka on tosin joistain kohdin vähän venynyt, mutta se on maan vetovoiman syytä,
sanovat viisaammat.
Vastavuoroisesti olen kasvattanut elopainoani, sillä eihän kumipallossakaan ole ryppyjä.
Ennen oli vekkihame ja siloset posket, nykyään on toisinpäin, sanoi mummo ;o)

Siis kertokaa rakkaat kanssaeläjät: milloin sitä ihminen oikeastaan on vanha?
Ja miten sitä silloin pitäisi käyttäytyä?

Sivut

Kommentit (27)

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen ihan samaa mieltä,että HÖPÖ HÖPÖ!
Täällä perässä tullaan.Joskus sitä toden totta unohtaa tämän maallisen kuorensa,sillä sisällä tuntuu monasti,kuin nuorella likalla ikään.Yhteiskunta tosin vetää tietynlaisia normeja eri-ikäisille ja niiden normien mukaan eletään.
Mutta ei sitä tarvitse tuntua sille,ainoat rajat ovat ne,jotka itse itsellesi pystytät.Olet juuri sen ikäinen,kun tunnet olevasi.Tosin esimerkiksi pukeutumisessa on varottava,ettei tule mitään ylilyöntejä.Nuorekkaasti voi pukeutua,muttei ihan nuorten muotiin sentään.
Onhan noita kaikenlaisia määritelmiä iästä kuullut.Esimerkiksi keski-iästä (mikä se sitten lieneekään),keski-ikä on silloin,kun avara mieli ja kapea vyötärö vaihtavat paikkaa.
Joten eiköhän eletä niin kauan kuin eletään kangistumatta mihinkään kaavoihin.

Vierailija

Itse ainakin vakuutan itselleni, että olen nuori mieleltäni, kun olen saanut lapset suht. korkeassa iässä. Kun olen ollut paljon tekemisissä nuorten ihmisten kanssa, niin toivon että se vaikuttaa ajattelutapaani. Tai ehkä olen jotenkin lapsellinen ollut aina, ainakin lapsenkasvoinen olen ja helposti huijattava. Ei kannata miettiä ikäänsä, vaan säilytetään lapsenmieli tallella ja huijataan siten Luontoäitiä: eletään pitkä elämä!

Vierailija

vanhako ? olen 72 vuotias ja elämästä nauttiva isoäiti.tukassani ei harmaita,mutta muutama ryppy koristaa ikälisänä. aikanaan kun tein vanhustyötä niin usein asiakkaat kertoivat minulle ,että en minä ole vanha.asia oli minulle vieras joten olin vain myötätunnossa mukana.nyt uskon ,että he olivat todellakin mieleltään viriilejä ja aikaansa seuraavia ihmisiä.vanha sana joutaisi jo romukoppaan,ja keksitään tilalle ihan uusi nimitys.nuorempana kun olin työelämässä,niin eihän sitä tiennyt mitään vanhemman ihmisen elämästä,eikä tullut seurattua.enää en kylläkään välitä liioin muotia seurata,mutta kaikkea muuta mukavaa olen keksinyt,esim karaoke käsityökerho ja mökkeily.ei me olla vanhoja eikös niin. hyvää kevättä. t.tuuliainen

Vierailija

vanhako ? olen 72 vuotias ja elämästä nauttiva isoäiti.tukassani ei harmaita,mutta muutama ryppy koristaa ikälisänä. aikanaan kun tein vanhustyötä niin usein asiakkaat kertoivat minulle ,että en minä ole vanha.asia oli minulle vieras joten olin vain myötätunnossa mukana.nyt uskon ,että he olivat todellakin mieleltään viriilejä ja aikaansa seuraavia ihmisiä.vanha sana joutaisi jo romukoppaan,ja keksitään tilalle ihan uusi nimitys.nuorempana kun olin työelämässä,niin eihän sitä tiennyt mitään vanhemman ihmisen elämästä,eikä tullut seurattua.enää en kylläkään välitä liioin muotia seurata,mutta kaikkea muuta mukavaa olen keksinyt,esim karaoke käsityökerho ja mökkeily.ei me olla vanhoja eikös niin. hyvää kevättä. t.tuuliainen

Vierailija

Totta kait olen vanha,koska olen jo täyttänyt 85 v,mutta ei se tarkoita sitä etten voisi elää täysin niin paljon kuin voimani ja älyni riittävät.MUMMU

Vierailija

Ihminen on juuri niin vanha kun itsestä tuntuu, vaikka mummon mussukka sanoi "ootko sie mummo vanha kun siun kädet on ryppyset" sanoin siihen, enhän minä ole vanha vaan minun iho.

Vierailija

Nuori on nuori, vanha on vanha jne, kaikki me olemme jonkin ikäisiä. Ei sana "vanha" ole mikään synonyymi sanalle "rupsahtanut".

Vierailija

Vanhuudesta puheenollen, täytän kohta 64 vuotta ja olin perjantai-iltana tapaamassa äitiäni joka täyttää kohta 96 vuotta, hänellä olivat pullapitkot uunissa ja siinä sitten niiden kypsymistä odotellessa tuli puheeksi ihmisten ikä. Hänellä ei ole enää ikätovereita joiden kanssa voisi jutella. Iso joukko lapsia ja lapsenlapsen lapsia jotka valitettavasti käyvät harvoin. Mutta meitä lapsiaan hän vaan vieläkin pitää "mukuloina" vaikka olemme kaikki jo eläkkeellä. Ei voinut tuntea itseään vanhaksi siinä mutusteltuani äitini leipomaa pullapitkoa !

Vierailija

Vanhoja ollaan vasta silloin, kun on vanhainkodin seinät ympärillä, keinutuoli alla eikä tiedetä mitä nyt tehtäisiin. Älkää hyvät ihmiset antako vanhuudelle periksi. Täytän kohta 61, mutta mieleltäni olen huomattavasti nuorempi. Paras kiitos kuului tästä asiasta tyttäreltäni: ihanaa kun saan antaa tyttöni mummun hoitoon kun äitini ei ole mikään mummoihminen.
Olen minesti miettinyt 60:sen arvokasta elämää, mitähän se on, en tiedä. Olen karavaanari ja vietän paljon aikaa ystävien kanssa. Siellä ei kerkiä vanheneen. Porukkaa käy "kahveelle" talvisin vaunussa kesäisin etuteltassa. Mieli pysyy virkeenä.

Vierailija

Pitää mieli virkeänä ja olla positiivisella mielellä.Ei kaikella tarvitse aina ollakkaan tarkoitusta,eikä kaikkea tarvitse niin pikkutarkasti analysoida.

Vierailija

Lainaus:

Mitä vikaa vanhana olemisessa? Mikä on tämän keskustelun tarkoitus?

Muistin oman mummoni, jota lapset, me lastenlapset ja muut sukulaiset pitivät vanhana joskus 60-luvulla, kun hän täytti 60 vuotta.
Ei kai vanhana olemisessa ole mitään vikaa, olkoon jokainen ihan vapaasti vanha, jos siltä tuntuu.

Mutta kun ei tunnu! Siksi halusin udella muidenkin mielipiteitä, kaikella ystävällisyydellä Pipsan ;))

Vierailija

Lainaus:

Eihän vanhana olemisessa mitään vikaa ole!
Keskustelu on antoisaa ja vivahteikasta, kun saa lukea monenlaisia mielipiteitä vanhuudenkokemuksista.
Niin tai pikemminkin, kun ei tunne oloaan vanhaksi.
Itse en misään nimessä mumminakaan tunne itseäni vähääkään vanhaksi, ikää yli viisikymmentä, mutta alle kuusikymmentä.

Muistan vuosikymmenten takaa, kun mummoni täytti 80 vuotta, niin eihän hän edes istualtaan malttanut syödä.
Työpöytään nojasi ja siinä söi vauhdissa ja seurusteli vieraiden kanssa.
Nauroi ja kujeili väliin. Ikää elon mittariin kertyi 90 vuotta.

Nyt oma äitini on 82 vuotias ja elkeet on samanlaiset kuin mummollani aikoinaan. Näin jatkukoon sukupolvesta toiseen.

Tänään mylläsin ja touhusin tyttärentyttären kanssa ja siinä touhussa ei tuntunut olo ollenkaan vanhalle.
Mummi oli kuin lapsi konsanaan vähän kömpelö, mutta hassun hauska.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Muistin oman mummoni, jota lapset, me lastenlapset ja muut sukulaiset pitivät vanhana joskus 60-luvulla, kun hän täytti 60 vuotta.
Ei kai vanhana olemisessa ole mitään vikaa, olkoon jokainen ihan vapaasti vanha, jos siltä tuntuu.

Mutta kun ei tunnu! Siksi halusin udella muidenkin mielipiteitä, kaikella ystävällisyydellä Pipsan ;))

Samalla tavallahan se on nykyisinkin, että 60 vuotias on vanha, jos kysyt asiaa lapselta ja nuorelta!

Mutta kun itse vanhenet niin sinusta tuntuu että olet paljon nuorempi kuin oma mummo tai pappa saman ikäisenä! Näin se on!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat