muuttolintu ja muut luontohavainnot

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Joko olette minkälaisia kesään viittaavia luontohavaintoja tehneet?

Aihe tuli mieleeni, kun katselin harakan pesäntekopuuhia. Oli ottanut kantaakseen liian painavan oksan, jonka johdosta joutui monasti käymään maanpinnalla ennkuin pääsi metsän siimekseen. Eipä täällä itä-suomessa vielä muuttolintuja näkynyt. Talvisella lintulaudalla käynyt vain sini/talitiasia, viherpeippoja ja varpusia. Esim. punatulkkuja ei yhtään. Ehkäpä ne eivät ole täälläpäin niin yleisiä. Alunpitäen olen kotoisin Hämeestä ja siellä lintulajisto olikin monipuolisempi. Lunta on vielä niin paljon, ettei mitään kasvihavaintojakaan näkynyt. -etelä-suomessa varmaankin jo jotain? Nokkosperhosen nähnyt ja johan nuo kärpäsetkin herännyt. Olen noita luontohavaintoja aina kalenteriin merkannut. Voivat sitten jälkipolvet seurata, mitenkä tuo ilmaston muutos yms. asiat vaikuttaa luontoon.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Heippa hei täältä vielä niin lumisesta Satakunnasta!
Eipä muuta havaintoa kuin mustarastas noin viikko sitten,iltalaulu se pysäytti ja ajatukset liiteli etelänlämpöön.
Sunnuntai-iltana istui hiiripöllö aukealla paikalla puunoksalla ja tutkaili hangenpintaa ja liiteli välillä. Kun pöllö oli asettunut taas tarkastelemaan maastoa alkoi kova linnun kitinä tai säkätys ja mustarastas alkoi pyöriä pöllön ympärillä välillä yläoksalla ja taas alaoksalla häiriten pöllön rauhaa. pöllö istui vain rauhassa ei reakoinut mitenkään ja rastaskin luovutti tällainen hauska juttu. Iloitaan että olemme jo näin pitkällä ja kaikki on vielä edessäpäin linnut ja kukkaset.

valmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Mustarastaan olen kuullut laulavan. Ihanan hurmaava "huilu" !

- Poikani tiesi sanoa, että kyyhkynen, joka pesii tuossa meidän (kerrostalon) pihapuussa on pohjankyyhky.
Ne oli siinä jo viime vuonna ja aivan hiljaa. Parvekkeella istuen voin sitä seurata. Kesällä ne "huhuilee" katoilla.
- En ole nyt harjulla käynyt, mutta siellä saattaisi nähdä kevään enteitä enemmänkin. Paljon lunta vielä poluilla ja sitä LIUKKAUTTA ! - Tikkoja olen nähnyt oikeestaan kaiken talvea näissä pihapuissa.

" Pajunkissat " on ISOJA jo !!!

**Tämä kuva on viime keväältä, kun otimme venettä pois talvisuojasta. Teki akropaattitempuja, kun halusi tuosta lintujen ruokahäkistä herkkuja !

Vierailija

Kiva, kun täältä löytyi tällainenkin palsta! Tykkään seurata luontoa ja asun pohjanmaalla, länsirannikon läheisyydessä.
-Yhtään punatulkkua en tänä talvena ole nähnyt, paitsi viime viikolla yksi pariskunta oli lintulaudallani. Ne kävivät ikäänkuin tervehtimässä, kun niitä olin kaivannut...
-Ensinmäisen joutsenparin näin eilen 29.3., ne olivat sillan kupeessa joella. Lähellä on peltoaukea jossa joutsenet yleensäkin lepäilevät keväisin, matkallaan pohjoiseen. Odotan niitä lisää, varmaan piankin saapuvat.

Vierailija

Täällä Uudellamaalla mustarastaat on laulanut jo muutaman viikon.
Osa on talven jossain tässä lähistöllä, nyt niitä on jo runsaasti.
Lauantaina 27.3 lensi kolme joutsenta talomme yli.
Samaan aikaan lensi parvi isohkoja tummia lintuja ja oletan niiden olevan naakkoja.
Sunnuntaina 28.3 lenteli kaksi sepelkyyhkyä.
Tänään tiistaina lenteli ja huuteli lokki vaikkei vesistöä ihan lähellä ole. Niin outoa kuin onkin niin yksi yksinäinen kurki lensi ohitsemme.
Viherpeippo jo kovasti touhuaa pesäpaikassaan.

Onpahan jo narsisssit ja krookukset nupuillaan, seinävieruspenkissä.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Täälä suomenlahden rannikolla näkyi töyhtöhyyppiä iso parvi tänään. Lintuharrastaja lenkkikaverini tunnisti ne lennosta. lokkeja on ollut jo pari viikkoa ja mustarastaita koko talven, mutta nyt laulavat jo täysillä. Västäräkinkin oli joku jo nähnyt.

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Meidän pihassa oli koko talven 6 mustarastasta. Tein pahimpien pakkasten ajaksi niille lumilinnan jossa oli myös ruokintapaikka.
Eilen ilmestyi punarinta pihapiiriin ja näytti löytävän kovasti syötävää sekä hangen päältä, että nurmikolta.
Vihervarpusia pyrähtelee myös lintulaudan tuntumassa.
Muuten mustarastaat ovat pihan kingejä ja etenkin isoin hätistelee muita lintuja tiehensä. Miksiköhän en ole vielä kuullut niiden laulavan, olen odotellut kovasti niiden huilujaan.

Vierailija

Hei, tänään näin joutsenia lentämässä sekä 2 mustarastasta, 3 fasaania ja 4 peltopyytä (+ pikkulintuja) lintulaudan lähistöllä. Näimme myös 1 kyykäärmeen metsätiellä päivää paistattelemassa. Otin siitä kuvankin kännykkäkameralla.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Mitähän nuo tilhet tähän aikaan syövät kun ei ole marjojakaan. Tänään kun menin uimahallille oli valtava parvi niitä puissa helisyttämässä.

Vierailija

Iloinen aamuyllätys, PEIPPOSIAoli ensin muutama ja sitten niitä tuli ja tuli. Ihana näky ruokintapaikalla.

Vierailija

Etelä-Savon kuulumisia: joutsenpari kierteli sulaa vettä etsien. Töyhtöhyypän olen kuullut vaan en nähnyt. Punatulkkuja ja viherpeippoja on ilmestynyt lintulaudalle tiaisten, närhien ja tikkojen seuraan. Keltasirkku lauleli eilen metsänreunassa samoin peippo. Teeret pitävät teerenpeliään. Niiden pulputus on ihana kevätaamun ääni. Mustarastaan olen nähnyt mutten vielä kuullut. Palokärkikin kuului huutelevan "sillä" äänellä. Siivekkäillä ystävillämme alkaa olla kiireiset ajat käsillä. Västäräkkiä ja kiurua en ole vielä bongannut. Kyllä niiden pitäisi jo olla täällä.

valmatar
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen nähnyt nyt viikonloppuna; Peipon, Västäräkkejä, Keltasirkkuja, Vihervarpusia, Närhen, Mustarastaita, Hiiripöllön, Tikkoja, tinttejä, punatulkkuja, jotain hanhia parven . . . . .

Kasveja en vielä ole nähnyt, mutta ystäväni soitti ja kertoi heidän seinustalla. - tässä kylällä - on jo vihreitä alkuja ensimmäisistä kukista... helmililjaa ja krokuksia

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Noita tikkoja ihan vilisee, mutta niitähän on koko talven.
Tänään näin tuulihaukan variksen takaa-ajamana (en olisi tunnistanut, mutta minua valistettiin). Peukaloinen ja punarinta laulelivat ja tietenkin peipponen ja mustarastas. siellä metsikössä kävi jo sellainen viserrys, ettei oikein tolkkua saanut äänistä. Aikamisessa sohjossa tuli taas tarvottua.

Vierailija

Heippa ! Olimme pääsiäisen mökillä Rääkkylässä. Pitkänäperjantaina oli kova vilske lintujen syöttöpaikalla.
Ruokailemassa oli kevään ensimmäiset peipot ,vihervarpuset, mustarastas ja muut talven kävijät.
Minäkin pidän kirjaa muuttolintujen saapumisesta.Viimekevään ensimmäiset peipot tulivat 15.4
Mukavaa kevään jatkoa ja mielenkiintoisia luontohavaintoja.

Vierailija

Täällä etelässä kevät etenee hurjaa vauhtia.
Lumikasoista tietää, että lunta on ollut.
Lintujen konsertointi on jo niin iloista, että on vaikea tietää mikä lintu on äänessä.
Sinivuokon nuput on jo työntynyt esiin ja valkovuokot puskee jäisestä maasta ylös.
Jatkan tämän ihanan vuodenajan seurailua edelleen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat