Töissä eläkeläisenä

Vierailija

Mitä mieltä olette siitä, että yhä enemmän nautitaan eläkkeestä ja samalla käydään töissä? Lähipiiristäni moni on jäänyt eläkkeelle ja jatkanut sitten joko saman työnantajan kanssa verokirjalla tai perustanut oman yrityksen. Keskustelua on herättänyt se, kun tällöin eläkeläisten tarjoamien palvelujen hinnat ovatkin yllättäen olleet alempia kuin aikaisemmin varsinaisessa työsuhteessa ollessa. Moni nuori valittelee, kun pitää maksaa eläkettä ja saada katetta tuotteilleen, kun samoille markkinoille ilmestyy eläkeläinen, jolla osa toimeentulosta on turvattu eläkkeen ansiosta.

Hyvä asia kaiketi on, että ollaan yhteiskunnassa kiinni, mutta hintojen alentamista voisi pitää eräänlaisena kilpailun vääristämisenä. Miten nuoret, etenkin yrittäjät pärjäävät, jos vanhat konkarit polkevat hintoja kannattamattomuuden alarajan alle?
Millaisia kokemuksia teillä asiasta on?

Sivut

Kommentit (67)

Vierailija

Mitäpä mieltä; Bussikuski jää työkyvyttömyyseläkkeelle koska ei pysty tekemään päivätyötään ja muutaman vuoden päästä eläkeläisenä ajelee taas bussia ja nauttii työkyvyttömyyseläkettä.

Vierailija

Ettekös te ole kuulleet ihmeparantumisesta.

Kun kaiken maailman sairaat ja vaivaiset saavatmyönteisen työkyvyttömyyseläkepäätöksen,
ovat he heti tarpeeksi terveitä tekemään virapelia.
Yleensä se suoritetaan "pimeästi" ja saadut ansiot verottajalta pimittäen.

Selkäsairaat könyävät pitkin metsiä marjassa, mikä muutenkin on verotonta, mutta
ennen he olivat niin sairaita, etteivät liikkeelle päässeet.
Jumppakerhoa vetää entinen vammainen, jonka polvisairaus pakotti eläkkeelle jne.

Meilläpäin näitä tapauksia on paljon ja saa olla kiitollinen niin monesta ihmeestä!!!

Vierailija

Pari isoa firmaa ohjasi porukkaa pihalle eläkkeen kautta ja osti sen jälkeen samat palvelut heiltä puolella hintaa verokirjalla.

Vierailija

No hei!
Siitä eläkeläisten tekemästä työstä.Onhan se keino monellekkin pysyä rytmissä ja tavallaan elämän syrjässä kiinni, mutta se hintojen polkeminen on jo ahneutta. Luulisi olevan meillä varttuneilla jo vähän kaukokatseisuutta ja se ahneus takanapäin. Luotammeko vain siihen, että olen jo silloin turpeen alla, kun koko yritteliäisyys ja on kaatunut. Toinen vaihtoehto on, että jostakin idästä tai etelästä tulee yrittäjä, joka kyllä polkee hinnat ja sen työntekijät saavat vain pienen korvauksen tekemästään työstä.
Jos eläkkeellä perustaa yrityksen, niin mielestäni pitäisi pysyä tavallaan ruodussa, tai antaa omaa tietämystään ja kokemustaan nuorampien käyttöön ja jättäytyä iha oikeasti sille eläkkeelle.Kyllä sitä siinäkin hommassa pystyy pätemään ja saa tuntea olevansa vielä tärkeä.
Hyviä pyhiä kaikille!

Vierailija

Valelääkärit oli hiljattain otsikoissa, mutta luulen että valepotilaat on paljon yleisempi
mutta kylläkin vaiettu ongelma.
Työpaikallani oli eräs ihminen joka lääkärikirjasta etsi sopivat oireet ja pääsi sairaslomalle
aina kun halusi ja luultavasti samalla tavalla myös työkyvyttömyyseläkkeelle.
Patologinen valehtelu on kai sairaus!

Vierailija

Miksi ne ihmiset vain ihmettelevät ja tavallaan hyväksyvät nämä työssä käyvät työkyvyttömyys jutut.
Jos sellaisen tietää, niin se pitää "polttaa". Ei nämä julkiset ihmettelyt näissä tilanteissa mitään auta.
"Tarttee tehrä jotakin".Vai onko se vain niin jännää katsella sivusta ja toivoa, että joku hermostuu ja tekee sen tavallaan minun puolestani.Ja jos joku sinultakin kysyy, tiedätkö ketään, joka tässä asiassa rikkoo "lakia", niin et ole koskaan kuullutkaan. VAI?

Vierailija

Enemmän on tullut vastaan töissä käyviä aiemmin oikeasti eläkkeelle ( ei siis työkyvyttömyyseläkkeelle) päässeitä. On nuohoojaa, kirjanpitäjää, valokuvaajaa, lakimiestä. Eläkkeelle kun on "ohjattu" 60v ja sitä vanhemmat, jotta on saatu YT- neuvottelut kunnialla käydyksi. Olette kai kuulleet sanonnan:Irtisanomiset pyritään hoitamaan eläkejärjestelyin?

Vierailija

Juu. Haastateltu kaupan kassa oli ollut 10v eläkkeellä. Työnteko ilmeisesti harrastuksena.

Toisaalta väärin ja toisaalta taas ihan hyvä!!??

Vierailija

Kyllähän työkyvyttömyyseläkkeelläkin voi ja saa tehdä töitä (verokirjalla) ja määrä on kaiketi luokkaa 40% eläkkeen pohjana olevasta palkasta jos alkaa menemään paljon yli niin eläkettä tarkistetaan eli harkitaan osatyökyvyttömyyseläkettä ja tulojen mukaan loppukädessä koko eläkkeen lopettamista.
Tossa bussikuskin tapauksessa se kyllä vaikuttaa olleellisesti kyllä matkustajien turvallisuuden vaarantamiseen.
Itse olisin kyllä taipuvaisempi antamaan nuorille mahdollisuuden jos tuossa tilanteessa olisin.

Vierailija

Huomenta!

Kuten aikaisempi kirjoittaja totesi, työkyvyttömyyseläkkeellä, siis pysyvällä, voi tehdä jonkin
verran töitä ilman, että se vaikuttaa eläkkeeseen. Kaikilla ei ole kyse ahneudesta etc. vaan
yksinkertaisesesti siitä, että on saatava jostakin muutama satanen lisää, jotta eläisi. Ainakin
täällä pääkaupunkiseudulla on niin kalliit asumiskustannukset ettei työkyvyttömyyseläke tai
eläke riitä elämiseen.

En ota en kummemmin kantaa noihin järjestelmää väärinkäyttäviin, kyllähän niitä löytyy.

Jos on todellisesta syystä työkyvyttömyyseläkkeellä, tuskinpa silloin pitäisi pystyä täyttä
päivää entistä työtä tekemään...mutta voi tehdä mahd.jotain muuta silloin tällöin ja
omaan tahtiinsa. Itse olen todennut, että ei siihen työkyvyttömyyselääkkeelle niin vain
pääse vaikka toimintakyky on jo lähes mennyt. Määräaikaisella työkyv.eläkkeellähän ei
voi tehdä yhtään mitään, vaikka joku parempi jakso voisi ja haluaisi, koska silloin on sairauslomalla.

On helppo sanoa 'teoreettisesti' mitä k.o. tilanteessa tekisi, jos siinä tilanteessa ei oikesti ole.

Vierailija

Olen ko tilanteessa mutta täytyy ikäväkseni todeta että en pysty tekemään ansiotyötä vaikkakin rahantarve on huutava.No se hyvä puoli tässä on että olen joutunut työkyvyttömyyseläkkeelle todellisesta sairaudesta joka estää työntekoni.

Vierailija

Onko niin, että joukossamme ei ole ketään joka olisi oikeasti jäänyt vanhuuseläkkeelle ja sitten samalla jatkanut töissä käyntiä?

Vierailija

Minun edesmennyt isäni oli tällainen teräskanto teki palkkatyötä verokirjalle ja maksoi roimaa veroa kunnes noin puolivuotta sairastettuaan kuoli reippaasti yli seitsemänkymppisenä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat