Sairaanhoitajia hoitajapulaan ulkomailta

Vierailija

Mikä suomalaisia poliittisia päättäjiä vaivaa? Nyt ollaan tuomassa Etelä-Suomen hoitajapulaan sairaanhoitajia ulkomailta - oliko se nyt Thaimaasta! Siis ilmeisen kielitaidotonta väkeä, joka täytyy ennen työn aloittamista kurssittaa, jotta suomenkieli edes jotenkin taittuisi ja kommunikointi työpaikalla olisi mitenkään mahdollista. Millaiset kustannukset tästä valtiolle (siis veronmaksajille) koituu? Vai onko ehkä ajateltu, että kaikki hoitoa vailla olevat mummelit ja ukkelit pystyisivät kommunikoimaan hoitajan kanssa englanniksi?
Varmasti moni alaa vaihtanut tai kotona oleva sairaanhoitaja palaisi hoitotyöhön, jos työstä saatava korvaus olisi kohtuullinen ajatellen työn henkistä ja fyysistä kuormittavuutta sekä ikäviä työaikoja. Menneinä vuosikymmeninä hoitotyö oli kutsumusammatti, mutta nykyään raha ratkaisee!

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Kyllä noita ulkolaisia hoitajia on ollut jo vuosia suomessa.
Tietääkseni ESPERIllä työskentelee Filippiiniläisiä hoitajia.
Suomenkielen taito on aika heikkoa vielä.

Tietysti on myös virolaisia, venäläläisiä ja somaleita hoitajien joukossa.
Osalla heistä oa hyvä kielitaito ja osalla vaatimaton puhekieli saatikka kirjallinen osaaminen.
Toki monikansallisuus on etukin, koska osa potilaista/vanhuksista tarvitsee äidinkielen osaajia esim. venäläiset ja somalit.

Onhan se varsin harmillista, kun suomalaisia nuoria ei kiinnosta hoitotyö.
Tässä asiassa hallituksella olisi ollut paljon tehtävää jo vuosia sitten.
Nyt ollaan siinä tilanteessa, että suurten ikäluokkien työtä pelkäämätön hoitajakaarti siirtyy eläkkeelle.
Jostain on tilalle saatava väkeä.

No se hyvä asiassa on, että koulutuksen kustannukset jää sinne lähtevään maahan mistä hoitajat tulee.
Suomen osalle jää kielikoulutus ja pätevöittäminen.

Itse tein hoitotyötä yli kolmekymmetä vuotta ja siinä ajassa näki mihin tehokkusajattelu hoitotyössä meni.
Ihmisen selkänahasta viimeiset noin kymmenen vuotta.
Hoitotyön johtaminen ontuu vielä pahasti ja raskaan työn ohella tiputtaa hoitajia ennenaikaisesti eläkkeelle.
Itse oli 51 vuotias, kun työni oli pulkassa.
Siinä paloi yhteiskunnan rahaa osaltani paljon, kun työvuosia jäi tekemättä yli kymmenen vuotta ja lisäksi todella hyvä ammattitaito käyttämättä.
Työ jonka asasin tehdä suomenkielellä tuntien potilaiden menneisyyden historian.

Vierailija

Tuo sairaanhoitaja pulakin on osittain aivan pelkkää tarinointia!

Katsokaanhan avoimia työpaikkoja, ne ovat pitkälti pätkähommia.
Jos hoitajalle luvattaisiin vakituinen työmaa niin se olisi aivan eri asia kuin pätkä siellä pätkä täällä. Ei sellaisen varaan kaikki nuoret uskalla elämäänsä perustaa ja lähtevät sen vuoksi esim. Norjaan, jos saa sieltä pitempi kestoisen työn.

Ainoastaan Etelä-Suomessa saattaa ajoittain olla paikkoja joihin ei heti löydy kymmentä hakijaa, mutta muualla Suomessa näyttää olevan enemmän tekijöitä kuin paikkoja. Näin se vaan on.

Vierailija

Tämähän on taas ajankohtainen asia.Nyt niitä hoitajia tulee/tuotetaan sitten Espanjasta.
Ei meillä olekkaan,kuin venäläisiä ja puolalaisia ja filippiiniläsiä hoitajia.
Mihin ihmeeseen ne suomalaiset hoitajat ja lääkärit katoavat?
Onko uusia hoitopaikkoja avattu niin paljon,että hoitajia ei riitä,vai onko ne lähteneet ulkomaille,vai muihin hommiin.Minkähänlainen on kielitaito.Auta armias sitä sekamelskaa,sillä nyt on jo virheitä tapahtunut.
En kyllä haluaisi olla ainut suomenkielinen hoitaja työvuorossa.

Vierailija

Olen eläkkeellä oleva suomalainen sairaanhoitaja.
Oma urani loppui 52 vuotiaana! Minullakin yli kolmekymmentä vuotta hoitotyötä takana.
Paljon näihin vuosiin mahtui hyvää hoitotyön kehittämistä, mutta tulosvastuu ja rahan niukkuus muutti kaiken huonompaan.
Sairaanhoitajan alkukoulutus ja lisäkoulutus ei riitä taloudellisten asioiden hoitamiseen, kuten omalla työpaikallani oli.

Hoitohenkilökunnan johtaminen on avainsana ja siinä on äärimmäisen suuria puutteita.
Vanhakantainen hierarkia ja pärstäkerroin vaikuttaa edelleen.

Mitä tulee ulkolaisiin hoitajiin, niin niissä on hyviä ja huonoja, kuten suomalaisissakin.
Ei ihonväri tai kielitaito kerro koko totuutta.
Itse tein mielelläni töitä ulkolaisen tupakoimattoman työkaverin kanssa kuin tupakoivan suomalaisen kanssa!
Tupakkatauon aikana olin yksin ja vakavia ja uhkaavia tilanteita syntyi ja yksin ei pystynyt paljon tekemään.
Vaikka työpaikka olisi kuinka savuton niin aina näitä luistelijoita oli.
Suomalaisissa hoitajissa oli/on myös enemmän päihteiden ja alkon käyttäjiä kuin ulkomaalaisissa kuten somalihoitajissa.

Toivottavasti ennakkoluulot ulkolaisia kohtaan muuttuu, sillä on tosiasia että heitä on hoitotyössä ja lisää tulee.
Kirjoittelu ja luulottelu ei tee heidän sopeutumistaan helpommaksi.
Toivottavasti hyviä kokemuksia on enemmänkin ja nähtäisiin asioita hiukan laveammin.

Tuolla aiemmin oli mainintaa pätkähommistakin.
Jos minä nyt menisin töihin niin en vakinaiseen pysyvään työpaikkaan!
Nyt kannattaa tehdä keikkahommia, koska tienaa paremmin, voi itse määritellä kuinka paljon tekee töitä ja mikä tärkeintä käy vaan töissä eikä joudu ottamaan niin suurta vastuuta.
Tämä on nykypäivää ja erityisesti nuoret tekee näin ja tutustuu erilaisiin työpaikkoihin.
Moni ahertaa talvella enemmän ja pitää kesän vapaata!

Vierailija

Kielitaito pitäisi olla tosi hyvä jos mielii töihin hoitoalalle.
Monta kertaa töissä kun hoitajat kertoo mitä tehdä, toinen tekee päinvastoin. Eli ei kai ymmärrä.
On tosiasiassa myös erikoisen hyviä, ulkolaisia hoitajia.

Yksi esimerkki. Nytkin eräs laittoi potilaat nukkumaan hihattomilla vaatteilla ja ikkunat jäi yöksi raolleen. Afrikkalaisen jäljiltä. Siellä on kuumat yöt. Sitten kun kerrotaan, tulee vastaus: kyttäätkö sinä mitä minä teen.
Sitten moni potilaskin vierastaa huonostipuhuvaa täysin mustaa hoitajaa. Eivät anna hoitaa, varsinkin jos on mieshoitaja.

Lääkejutut on vaikeita normi Suomalaisellekin. Aina vaihtuu apteekista halvempi, eri tuote. Saa etsiä meikäläisetkin korvaavan lääkkeen, ottaa päähän. Monella halpistuotteella on myös melkein samanlainen nimi. Siksi lääkevirheetkin on lisääntyneet.
Tai sitten kun on huonosti koulutettu, ei saa koskea lääkkeisiin, niin vakkari hoitajalla vastuut lisääntyy liikaa.

Hoitajana on mukavaa tehdä töitä, jos kaikki on kunnolla koulutettuja. Tai edes kielen kanssa pärjää.

Vierailija

Osastolle tuli " tosi huono suomi " sairaanhoitaja iltavuoroon.Hätätilanteessa toisen hoitajan piti kutsua lisävoimia.
Uusi hoitaja ei ymmärtänyt potilaiden pyyntöjä ollenkaan,eikä lääkkeitä tuntenut jne...
Olisi pitänyt kouluttaa pidemmän aikaa.

Vierailija

Hoitajapula on pelkkää harhaa. Suomessa on suomalaisia koulutettuja hoitajia, mutta he eivät lähde henkisesti ja fyysisesti vaativaan työhön niin naurettavalla rahallisella korvauksella kuin heille maksetaan. Itse teen päivätyötä, olen alan erikoiskoulutettu henkilö ja saan käteen 36 työvuoden jälkeen n. 1900 euroa kuukaudessa. Miettikääpä hieman sitä. Luonnollisesti vuorotyötä tekevät ansaitsevat hieman enemmän. Ulkomailta tuodaan työvoimaa, koska he tulevat töihin nälkäpalkalla eivätkä vaadi arvostusta työssään.
Tästä seuraa se, että ne loputkin suomalaiset korkean ammattitaidon ja korkean työmoraalin omaavat vaihtavat alaa, koska eivät voi ottaa vastuuta oman työnsä lisäksi niistä lukuisista ulkomaalaisista, jotka eivät osaa kieltä, eivät ammattitermistöä eivät lääkkeitä ja joilla ei ole minkäänlaista vastuuntuntoa.

Vierailija

Lainaus:

Osastolle tuli " tosi huono suomi " sairaanhoitaja iltavuoroon.Hätätilanteessa toisen hoitajan piti kutsua lisävoimia.
Uusi hoitaja ei ymmärtänyt potilaiden pyyntöjä ollenkaan,eikä lääkkeitä tuntenut jne...
Olisi pitänyt kouluttaa pidemmän aikaa.

Hienoa että tänne saadaan kauniita ja palveluhenkisiä hoitajia ulkomailta. Töykeät ja pullalla itsensä paisuttaneet Suomalaiset hoitajat eivät edes kykene hoitamaan työtä yhtä hyvin.

Vierailija

Lainaus:

Hoitajapula on pelkkää harhaa. Suomessa on suomalaisia koulutettuja hoitajia, mutta he eivät lähde henkisesti ja fyysisesti vaativaan työhön niin naurettavalla rahallisella korvauksella kuin heille maksetaan. Itse teen päivätyötä, olen alan erikoiskoulutettu henkilö ja saan käteen 36 työvuoden jälkeen n. 1900 euroa kuukaudessa. Miettikääpä hieman sitä. Luonnollisesti vuorotyötä tekevät ansaitsevat hieman enemmän. Ulkomailta tuodaan työvoimaa, koska he tulevat töihin nälkäpalkalla eivätkä vaadi arvostusta työssään.
Tästä seuraa se, että ne loputkin suomalaiset korkean ammattitaidon ja korkean työmoraalin omaavat vaihtavat alaa, koska eivät voi ottaa vastuuta oman työnsä lisäksi niistä lukuisista ulkomaalaisista, jotka eivät osaa kieltä, eivät ammattitermistöä eivät lääkkeitä ja joilla ei ole minkäänlaista vastuuntuntoa.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Vierailija

Lainaus:

Olen eläkkeellä oleva suomalainen sairaanhoitaja.
Oma urani loppui 52 vuotiaana! Minullakin yli kolmekymmentä vuotta hoitotyötä takana.
Paljon näihin vuosiin mahtui hyvää hoitotyön kehittämistä, mutta tulosvastuu ja rahan niukkuus muutti kaiken huonompaan.
Sairaanhoitajan alkukoulutus ja lisäkoulutus ei riitä taloudellisten asioiden hoitamiseen, kuten omalla työpaikallani oli.

Hoitohenkilökunnan johtaminen on avainsana ja siinä on äärimmäisen suuria puutteita.
Vanhakantainen hierarkia ja pärstäkerroin vaikuttaa edelleen.

Mitä tulee ulkolaisiin hoitajiin, niin niissä on hyviä ja huonoja, kuten suomalaisissakin.
Ei ihonväri tai kielitaito kerro koko totuutta.
Itse tein mielelläni töitä ulkolaisen tupakoimattoman työkaverin kanssa kuin tupakoivan suomalaisen kanssa!
Tupakkatauon aikana olin yksin ja vakavia ja uhkaavia tilanteita syntyi ja yksin ei pystynyt paljon tekemään.
Vaikka työpaikka olisi kuinka savuton niin aina näitä luistelijoita oli.
Suomalaisissa hoitajissa oli/on myös enemmän päihteiden ja alkon käyttäjiä kuin ulkomaalaisissa kuten somalihoitajissa.

Toivottavasti ennakkoluulot ulkolaisia kohtaan muuttuu, sillä on tosiasia että heitä on hoitotyössä ja lisää tulee.
Kirjoittelu ja luulottelu ei tee heidän sopeutumistaan helpommaksi.
Toivottavasti hyviä kokemuksia on enemmänkin ja nähtäisiin asioita hiukan laveammin.

Tuolla aiemmin oli mainintaa pätkähommistakin.
Jos minä nyt menisin töihin niin en vakinaiseen pysyvään työpaikkaan!
Nyt kannattaa tehdä keikkahommia, koska tienaa paremmin, voi itse määritellä kuinka paljon tekee töitä ja mikä tärkeintä käy vaan töissä eikä joudu ottamaan niin suurta vastuuta.
Tämä on nykypäivää ja erityisesti nuoret tekee näin ja tutustuu erilaisiin työpaikkoihin.
Moni ahertaa talvella enemmän ja pitää kesän vapaata!

Olen monesti ihmetellyt noita sairaalan työaikoja. Onko jossakin sellainen pykälä että kaikkien hoitajien pitää istua kahvitauolla aina yhtä aikaa. Jos jollakin on sinä aikana hätä ja pitää soittaa kelloa niin sieltä tulee pitkän ajan perästä joku ja tiuskii että onkos täällä joku hätä.

Vierailija

Myös hoitajille kuuluvat lakisääteiset tauot. Se, että useampi hoitaja on yhtäaikaa tauolla, johtuu ainakin vuodeosastoilla osastojen päivärytmistä/-ohjelmasta. Toisaalta se saattaa olla päivän ainoa hetki virallisen raportin lisäksi, informoida yhteisistä asioista.
Ja jos hoitaja kysyy, onkos täällä joku hätä, se ei edes sanamuodoltaan ole tiuskimista. Kyse ilmeisesti tuolloin ollut potilaasta, joka soittaa jatkuvasti ja useimmiten ilman syytä.
Tietysti myös hoitajilla on huonoja päiviä, arkielämän huolia yms., eivätkä ne saisi vaikuttaa työhön, mutta eivät hoitajatkaan ole yli-ihmisiä. Usein kiire osastoilla, myös poliklinikoilla ja terveysneuvonnan vastaanotoilla, on sen verran kova, ettei lakisääteisiä taukoja useinkaan edes ehdi pitää eli jatkuvasti tehdään ilmaista työtä työnantajalle.

Jokaisen, jolla on kanttia kritisoida kovaan ääneen hoitajia ja heidän työtään, kannattaa kokeilla kouluttautua ensin ammattikorkeakoulussa 4 vuotta ja sitten tulla huonolla palkalla tähän työhön.

Vierailija

Lainaus:

Jokaisen, jolla on kanttia kritisoida kovaan ääneen hoitajia ja heidän työtään,
kannattaa kokeilla kouluttautua ensin ammattikorkeakoulussa 4 vuotta ja sitten tulla huonolla palkalla tähän työhön.

Siis millainen ammattipätevyys/ammattitutkinto on näillä
ulkomailta tuotavilla hoitajilla?

Vierailija

Näille ulkomailta tuleville hoitsuille ilmeisesti hoitajan työ on
kutsumusammatti,
kun suostuvat niin huonolla liksalla työtä tekemään?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat