Saumasukat ja polero

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kuka muistaa millä vuosikymmenellä oli muotia saumasukat, entäs polero (jakku) tai taftileninki?
Huopahame taisi olla myöhempää muotia.
Hansikkaita kai pidettiin myös sisällä hienomman leningin kanssa.
Millaiset juhlavaatteet olivat 30, - 40, - 50, - luvulla naistenasuina?
Olisi kyllä kiva nähdä, jos jollakulla olisi liittää oikein kuva omasta aikakaudestaan.

Kommentit (15)

Vierailija

Ainakin 50-60-luvulla niitä saumasukkia muistelen olleen. 70-luvulla kun alkoi sukkahousut yleistyä, niin jopa oli helpotus luopua niistä kammottavista korseteista. Juhlapuvuista en osaa sanoa mitään kun ei juuri juhlia elämääni kuulunut.

Vierailija

Muistatteko kun tarina kertoi, että naisilla "paloi" nailonit kiinni jalkoihin kovilla pakkasilla, liekö ollut totta?

Vierailija

Oli se totta! Ei niitä sen ajan oikeita nyloneita oltu tarkoitettu 20-30 asteen
pakkaseen, Silloinhan ei ollut naisellista käyttää pitkiä housuja ja tansseihin
mennessä olivat usein pelkästään nuo nylonit jalkojen suojana.
Paljon tapahtui vakavia paleltumistapauksia.

Vierailija

Olin lapsena hautajaisissa ja ne olivat talven kylmimpään aikaan.Haudalla laskettiin kukkia ja kyseessä oli joku kylän silmäätekevä, koska se siunaustilaisuus ja kukkienlasku kesti niin kauan. Muistan jälkeenpäin äitini sanoneen, että Liisalla olivat nailonit jäätyneet kinttuihin mutta sitä en tiedä, millä ne siitä saatiin irti. Ilmeisesti ihovauriot olivat melkoiset. Onneksi olin silloin vielä siinä iässä, että ei tarvinnut hienostella oman terveytensä kustannuksella.
Nuo saumasukat olivat vielä 60 luvun alkupuolellakin ja jos ei saumasukkia saanut, niin piirrettiin saumat jollakin kynällä ja hyvät tuli. 60 luvun loppupuolella olivat sitten värilliset nerkkosukat. Olen aina ollut ihastunut lilaan värinä ja silloin löysin sen väriset verkot. Musta jakkupuku, valkoinen kauluspaita ja lilat verkkosukat. Että oli "makeeta".
Tafti mekon muistan lapsuudestani äidin päällä.Se oli joskus 50 luvulla. Samoihin aikoihin, tai vähän myöhemmin olivat ruudulliset tärkätyt puolihameet ja sen jälkeen niiden alushameissa oli vanteet.
Oletteko samaa mieltä tästä aikajanasta?
Muistelija Tulilatva.

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei, nyt muistankin vannehameet, olivat varmaankin aika harmittavat käyttäjälle, mutta mites pojat syutautuivat niihin?
Isosiskollani oli tahfimekko jota kovasti ihailin ja huopahattu jossa sulka.
Minin ekaluokalle kouluun ja kun en löytänyt hattuani, niin panin siskoni huopahatun päähäni.
Kateellisia olivat kaverit.

Vierailija

Heippa tänne!
On saatukin uusi juttu. Kiva!
Muistan vanhemmilla siskoillani saumasukat ja tahfimekot, Mitä ihailin kovasti kankaan kiillon ja
värin vuoksi. Itse kun tulin ikään, että voi lähteä tanssimaan luvan kanssa ilman karkaamista, Tulivat sukka-
housut ja vielä meni aikaa, kun tuli pitkäthousut kuvioihin. Kävin yhden kerran jollakin kauneuden asiantuntijan
luennolla. Hän oli silloin vielä sitä mieltä, ettei naisen kuulu pukeutua pitkiinhousuihin. Mitähän hän sanoisi nykyisestä farkkupukeutumisesta, joka on minun mielestäni vaatetuksista parhaat! I

Vierailija

Edellisen jutun kirjoitti Solopel.
Jotain häiriöö on, ei jostain syystä pääse kirjautumaan sisään, mutta kuitenkin voi jättää mielipiteensa.
Jatkoja kaikille!!

Matleena
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kyllä muistissa on ainakin ne leveät hameet ja vannealushameet ! Hame piti saada näyttämään oikein leveältä alaosastaan, vyötärö oli tiukka. Muistan kun nuorena tyttönä 60-luvulla olin äidin kanssa serkkupoikien häissä ja olin saanut sellaisen leveähelmaisen juhlamekon. Halusin sen näyttävän hyvältä ja olisin laittanut seitsemän (!) alushametta, koska muuten ei helma olisi näyttänyt mielestäni tarpeeksi 'pönäkältä'. (Muistaakseni minulla ei vielä silloin ollut rottinkivanteista alushametta). Äidin kanssa käytiin melkoista kinastelua ja lopuksi päädyttiin kompromissiin, sain laittaa kolme alushametta.
Siihen aikaan vanhemmat paljon enemmän pystyivät vaikuttamaan lasten asiohin, kuin nykyisin, olen huomannut kokemuksesta :)

60- luvun loppupuolella tulivat muotiin minihameet, kai silloin olivat jo sukkahousut käytössä. Pikiä housuja käytettiin yleensä vain urheillessa.

Kengänkärjet ovat vuosien saatossa vaihdelleet piikkikärjestä aivan leveään kärkeen, samoin kengän pohjien paksuus. Mistelen, että 70- luvun alkupuolella olivat muodissa pakupohjaisetja pyöreäkärkiset kengät.

Vierailija

Minulla oli huopahame ja piikkikärkikengät joilla hankin itselleni vaivaisenluut.
Tafti oli oikein hienojuttu isosiskolla ja polero, vai oliko se bolero. Kuka tietää kumpi on oikein?
Silkkisukat olivat tarkoin varjeltu juttu, sillä silmäpako oli katastrofi.

Vierailija

Miun mielestä se on bolero :)
Silkkisukathan olivat aika arvokkaita ja meidän paikkakunnalla
oli yksi kutoja, joka päätyönä kutoi neulekoneella damaskeja ym.
ja hänellä oli myös sellainen kone, jolla voi silmukoida sukkia.

Jos oli yhden tai kahden silmukan pako, kannatti ehdottomasti
viedä korjattavaksi. Sukistahan tuli siten kuin uudet :)
Tämä oli siis 50-lukua ja äitini kyllä käytti tuota palvelua.

Vierailija

Tekosilkkisukka ja permanenttitukka.... muistaakseni joku laulu kertoi näin.
Tätini permanettitukka paloi, mutta tukka oli säkkärällä.
t: fanny

Vierailija

Kyllä minullekin nuorena pari kertaa kävi niin, että permanentin laiton jälkeen tukka irtosi muutaman papiljotin kohdalta.
Oli varmaan kampaaja rullannut liian tiukalle, ja aineethan olivat paljon vahvempia kuin nykyisin.
Nyt olen päättänyt olla ottamatta permanenttia ollenkaan, muotoiluraudalla saa kampauksen kestämään, eikä tukka kärsi.

Vierailija

Tähän samaan ketjuun voi lisätä varmaankin vielä tupeerauksen.
Muistatteko kun lehtijuttu kertoi, että joku neitonen ei pessyt tukkaansa aikoihin tupeerauksen takia ja tukkaan oli tullut toukkia.
Lieneeköhän juttu totta?

Vierailija

Saumasukkia käytettiin ennen sukkahousujen yleistymistä aina sieltä 1900-luvun alkupuolelta asti. Saumat piirrettiin sääriin sotien aikaan, koska silloin ei ollut varaa ostaa saumasukkia tai niitä ei tarvikepulan takia valmistettu.

Bolero ja taftileninki kuuluvat lähinnä 50-luvulle ja 60-luvun alkuun, samoin bolerot.

1930-luvun juhlaleninkejä: http://www.costumes.org/history/20thcent/1930s/lafamilia/1938evegowns.JPG

1940-l: http://4.bp.blogspot.com/_RkdN7kEoRcE/SYbls9Y8UxI/AAAAAAAACRE/-pkunsW8BZ...

1950-l: http://sensibility.com/vintageimages/1950s/images/1950seveningdresspatte...

Nettilinkkien mallit ovat vain yksi esimerkki kulloisenkin vuosikymmenen vaatteista, sillä silloinkin muoti muuttui. Kuitenkin hitaammin kuin nykyään. Esimerkiksi 40-luvun alun ja jo 40-luvun puolivälin vaatteet eroavat melkoisesti toisistaan.

T: JJ -88

Vierailija

Kiitos JJ-88!
Mukava vertailla eri vuosikymmenien muotia. Nykyisin ei taida olla enää niin yksiselitteistä muotia vaatetuksessa.

terveisin, madan XL

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat