Kommentit (5)

Vierailija

Hei!
Äitini sairastaa otsalohkodementiaa. Tauti voi puhjeta jo aika nuorenakin (45-..).

Hänestä on tullut pikkuhiljaa erittäin vaikea ihminen. Tuttavat ja ysävät eivät jaksa enää pitää yhteyttä tai käydä katsomassa. Häntä ei ole saanut ulos edes käymään neljään vuoteen. Hän vain katsoo TV:tä tai syö.

Yhteikunnalta ei saa mitään apua, terveyskeskuksessa kehoittivat kääntymään YKSITYISEN hoitolaitoksen puoleen.

Dementiaa sairastavia ihmisiä on omaisten vaikea hoitaa, omaiset väsyvät ja sairastuvat itse. Yhteiskunta ei ole varautunut mitenkään kyseisen taudin "hoitamiseen". Hoitoa ei ole ja dementiaa sairastavia on tulevaisuudessa moninkertainen määrä.

Vierailija

Aina on ikävää kun läheiset sairastuvat. Monien sairauksien myötä voi tulla myös se ilmiö, että läheiset väsyvät ja sairastuvat myös itsekin, kuka mitenkin. On erittäin vaikeaa ja raskasta katsoa läheisenä katsoa muistimenetyksistä kärsiviä. Usein siihen liittyy vielä vainoharhaisuus, agressiivisuus ym.
Ihminen joka "jumittuu" sisälle on täysin ulkopuolisen avun tarpeessa.
Yhteiskunta on jättänyt liian monessa asiassa liikaa vastuuta lähiomaisille.
Itse olen saanut "taistella" oman läheiseni hoito- ym. asioista. Luulenpa, että jos kenellä ei ole sellaista lähiomaista joka kykenee ja jaksaa pitää sairastuneiden puolia, jäävät nykypäivänä heitteille.
Näin meidän yhteiskunta huolehtii niistä, jotka ovat ikänsä veroja ym. maksuja maksaneet.
Koettakaa jaksaa kaikki ne, jotka joudutte näiden asioiden parissa elämään.
(itse toivon että saisin elää sillä tavalla terveenä, että ei tarvitsi kenenkään huolehtia elämän lopputaipaleella)

Vierailija

Onhan mahdollisuus ihan terveyskeskuslääkärin kautta päästä geriatrian erikoislääkärin vastaanotolle, missä tehdään kaikki muistitestit ja sitä kautta on mahdollisuus päästä magneettikuvaukseen. Mikäli muistihäiriö todetaan Alzheimerin taudiksi, siihen on olemassa lääkitys, mikä hidastaa dementoitumista. Ellei yhtään omaista ole, voi naapurikin ottaa yhteyttä kotiavun vastaavaan ja sieltä käydään tarkistamassa tilaanne. Yksin ei dementoitunutta pitäisi jättää, koska hänelle voi sattua monenlaisia vahinkoja. Jo pelkkä masennus, mikä vie elämisen halun ja henkilö haluaa sulkeutua omiin oloihinsa on sairaus, mikä pitää hoitaa. Kyllä julkinen sairaanhoito kuuluu jokaiselle, ei voida ketään pakottaa yksityistä lääkäriä käyttämään.

Olen päivittäin mieheni hoitopaikassa käydessäni tekemisissä täysin dementoituneiden mummojen ja pappojen kanssa. Oma mieheni, jota hoidin kotona 15 vuotta on myös dementoitunut, tosin vielä sentään tuntee omaisensa. Hänellä on monta muuta vaikeaa sairautta eikä ole pystynyt liikkumaan ilman pyörätuolia enää 8 vuoteen. Pitkäaikaishoitopaikka tuli eteen kun oma selkäni petti, vaikka meillä oli nostolaitteet ja kaikenlaiset apuvälineet. Mieheni sairastaa aivoverenvuodosta johtuvaa dementiaa, mikä etenee kaiken aikaa. Samaa tekee reuma, mistä mieheni joutui eläkkeelle jo yli 30 vuotta sitten, 49 vuotiaana.

Olen saanut alusta saakka apua ja nytkin hän on oikein hyvässä hoidossa. Ei asiat kokonaan sentään niin ole, ettei apua saa, mikäli sitä vain haetaan. Sairastunut itse ei siihen hakuun kykene, mutta omaisilla on mahdollisuus saada tarpeellinen hoito hankituksi, kunhan vain halua on. Yksinäisyys, pelkästään kotona oleminen ja syöminen ovat syitä, mitkä johtavat dementoitumiseen nopeassa tahdissa. Siinä samalla katkeroituu ja siksi muuttuu vaikeaksi läheisiään ja tuttaviaan kohtaan.

Vierailija

Dementiaa muistuttavat oireet voivat myös johtua lääkityksestä, vaikka niitä ei otettaisikaan liikaa. Tämä kannattaa muistaa. Monilla vanhuksilla on sitä paitsi mielettömät määrät lääkkeitä, ja ehkä ei lääkäriä, joka on tietoinen kaikista sairauksista ja lääkityksestä. Itselleni tuli keski-ikäisenä kilpirauhasen vajaatoiminta, joka aiheutti dementian kaltaisia oireita. Lääkityksen avulla olen nyt taas (melkein) oma itseni, ja olen palannut työelämään. 

Vierailija

Ei omainen välttämättä ole se paras muistisairaan hoitaja omaisen "Hoitoon" vaikuttaa hyvin monet asiat perimis suhde hoidettavaan, Esmerkiksi toive vanhuksen asunnon saamisesta omaan käyttöön. Kiirehtiminen vanhuksen saamisesta ns "pois jaloista" jonkin hoitokodin suljetulle osastolle

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat