Hammaslääkärin pelko

Vierailija

Onko kellään teillä kokemusta hammaslääkärin pelosta? Miten sellaisesta pääsisi eroon? Jos on tosi huonot hampaat, niin miten sitä uskaltaa mennä, jos vaikka se hammaslääkäri on vihainen.

Kommentit (6)

Vierailija

Ei hammaslääkäriä tarvitse pelätä, sillä tarvittaessa siellä annetaan vaikka rauhoittavia lääkkeitä. Hoitoja tehdään myös nykyisin vaikka nukutuksessa tarvittaessa. Rohkeasti vain hoitoon, sillä hoitamattomat hampaat voivat aiheuttaa muitakin vaivoja.

Vierailija

Omakohtaista kokemusta hammaslääkäripelosta ei minulla ole.
Minä hoidan hampaitani niin hyvin kuin suinkin voin.
Omilla toimilla vähennän lääkärissäkäyntiä.
Säännöllisesti käyn suuhygienistin luona, joka poistaa hammaskivet.

Iän myätä lohkeamia ja paikkojen kulumia vääjämättä tulee ja niitä korjautan.

Olen käynyt samalla hammaslääkärillä 25 vuotta ja meidän suhde on hyvä ja helpottaa pelon ajatuksetkin pois.

Ilman puudutusta hampaitani ei korjata ja siinä minä hoidon aikana teen vaikka mielikuvamatkoja rentoutuneena.

Hammaslääkäripelko on pientä verattuna haittoihin mitä hoitamattomat hampaat voi aiheuttaa!

Vierailija

Itse olen joskus saanut kammon huonosti kohdelleesta hammaslääkäristä, samalla hän vielä naljaili koko ajan kaikesta. Hän viis veisasi siitä miltä potilaasta tuntuu. Sen jälkeen menikin pitkä tovi, etten uskaltautunut hammaslääkäriin. Kunnes sitten tuli sellainen vaiva, ettei voinut olla menemättä.
Sattui sellainen hammaslääkäri, joka otti kaikessa potilaansa hyvin huomioon ym. (vaikka ensin ilmoitinkin, ettei edes tarkisteta ilman puudutusta). Homma tuli hoidettua silloin kuntoon ja samalla sovin että käyn säännöllisesti tarkastuksessa. Siitä on jo kulunut kohta kolmekymmentä vuotta. Enkä ole katunut kertaakaan.
Nykyiset välineet ym. ovat nekin jo ihan toista luokkaa kuin aiemmin. Tuntuu ettei senkään takia satu samalla tavalla kuin ennen.
Suun hygieniasta huolehtiminen on ensisijaisen tärkeää, eikä pelkästään raikkaan hengityksen takia. Samalla hammaslääkäri tutkii muutenkin suun ym.
Pelostasi huolimatta suosittelen lämpimästi menemään hammaslääkäriin. Parempi mielekin on kun tietää, että suussa on kaikki kunnossa ja uskaltaa nauraakin reilusti.

Vierailija

Minulla on myös huonoja kokemuksia hammaslääkärissä käynneistä, kuten edellisellä kirjoittajalla. Tämä tapahtui vuosia sitten, ja en millään kehdannut sanoa, ettei minulla ole ollut rahaa käydä hoidattamassa hampaitani. Ne olivat huonossa kunnossa ja hammaslääkäri oli vihainen.
Pidin tämän jälkeen hoitotaukoa, kunnes "rikastuin" sen verran, että aloin käymään eri hammaslääkärillä säännöllisesti.
Hampaani hoidettiin hyvään kuntoon, sain ystävällistä palvelua, eikä minua moitittu mistään.
Suosittelen sinuakin menemään hammaslääkäriin. Ole vain oma itsesi, ja kerro huolesi lääkärin vastaanotolla. Varmaan sinua hoidetaan hyvin, nykyisin hoidossa otetaan asiakkaan tilanne hyvin huomioon.

marjutti
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kun minä olin lapsi,meillä oli oikea sadisti kouluhammaslääkärinä.Menimme aina kaksittain hammaslääkärinhuoneeseen,toinen seisoi vieressä ja katseli,kun hammaslääkärin pora välillä "lipsahteli"porattavan ikeniin.
Hammaslääkäri siinä aina samalla sanoi,että näin käy sinullekin,jos et istu liikkumatta.
Siitä seurasi se,että osa aina karkasi hammaslääkärin vastaanotolta,joku aina istui niin jännittyneenä,että taisi housutkin kastua.
Vaikka hänestä kerroimmekin kotona ja opettajalle,niin meille vaan sanottiin,että kyllä hampaat pitää hoitaa kuntoon ja ettei se nyt varmaan niin kauheaa ole.
Tämä hammaslääkäri oli lisäksi aina vihainen.Jälkeenpäin sitten sain kuulla,että hänellä oli lääke-ja alkoholi ongelmia.
Varmaan suurimmalle osalle meidän koulusta tuli hammaslääkärikammo.Minulla on nykyään ihana ja ymmärtäväinen hammaslääkäri.
Kerroin hänelle lapsuusajan hammaslääkärin kokemuksista ja hän kertoi,että lapsuuden kokemukset jäävät vaivaamaan vuosikausiksi.Sen takia myönteiset tapahtumat lapsuudessa helpottavat myöhempiä tilanteita joka asiassa.
En pelkää hammaslääkäriä,eihän poraaminenkaan enää tunnu missään ja ne tuolit ovat tosi mukavia.
Tosin käsissä jostain syystä kuitenkin esiintyy hikisyyttä.

Vierailija

Kokemuksia on.
Lapsuudessa oli HIRMU hammaslääkäriksi päässyt. Kaikki menivät vasta pakon edessä ja silloinkin jokainen mietti, eikö olisi konstia ettei tarvitsisi mennä siihen hirveään tuoliin ja pahaan hajuun. Haju tuli puudutudaineesta.
Nykyään kun joku poraa tavallisella porakoneella, niin sen ääni on ihan samanlainen, kuin silloin lapsena odotushuoneessa istuessa.
Aikuisena olen vasta päässyt siitä pelosta, mutta se maksoi koko yläkaluston. Nykyään minulla on sopimus hammaslääkärin kanssa, että hän lähettää kutsun kerran vuodessa, jos en ole käynyt ennen sitä.
Minua on kohdeltu todella hyvin ja kaikki työkalut ja työtavatkin ovat muuttuneet niin paljon, ettei enää tarvitse jännittää yhtään.
Mene vain reippaasti vastaanotolle silloin olet voittanut yhden elämäsi "pedon" ja pelon. Se tuntuu juhlalliselta.
Railakasta vappua kaikille!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat