Vapaaehtoistyö

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Minkälaista vapaaehtoistyötä porukat tekevät eläkkeellä? Olisi kiva kuulla.

Ilmeisesti hoivatyötä olisi paljon tarjolla, mutta kiinnostaisi kuulla, ovatko jotkut pystyneet hyödyntämään omaa ammattiaan vapaaehtoistyössä. Voiko esimerkiksi eläkkeellä oleva opettaja tarjoutua pitämään joskus tunnin, vai tuleeko siinä heti byrokratia, vakuutukset ym vastaan?

Sivut

Kommentit (21)

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei Reija,
Minä olen ollut Valamossa Heinävedellä vapaaehtoisena, tosin kyllä olin silloin vielä työelämässä. Jäi ihan hyvät muistot. menisin vieläkin, jos vaan terveys sallisi. Sitten olen toiminut SOS-puhelimessa, se oli aika raskasta ja luovuin siitä jo vuosia sitten. Nyt mietin minäkin, vieläkö jaksaisin jotain hyödyllistä tehdä.
Terveisin Aluisa

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen ollut niin lyhyenaikaa eläkkeellä, että nautin siitä pelkästään kun saa lähteä ja olla oman mielensä mukaan.
Odotan kun pöly laskeutuu ja sitten alan miettimään uusia suuntauksia. Toistaiseksi en jaksa sitoutua mihinkään säännöllisesti toistuvaan vapaaehtoistyöhön. Vasta eläkkeelle päästyäni huomasin, että miten syvästi olin väsynyt 43-vuoden työrupeamaan.
Kaikkein mukavinta olisi sellainen homma jonka tekemisen ajankohdan saisi itse valita.
Minulle sopisi varmaankin parhaiten naapureiden ja tuttavien autteleminen tarpeen mukaan.

Vierailija

Yksinäisten ja huonosti liikkuvien naapureiden auttaminen se vasta arvokasta työtä onkin. Niin paljon on nykyisin yksinäisiä ihmisiä yksiöissään. Jos voi tuottaa iloa ja olla avuksi, saa varmasti sitä mitä yo. nimimerkkikin kuvaa.

Vierailija

Minä olen mennyt Punaisen Ristin ystäväpalveluun. Nyt on vasta koulutusvaihe menossa. Alan auttamaan yksinäisiä vanhuksia mm. ulkoilua, kaupassa ja muilla asioilla käyntiä. 1-2 kertaa viikossa löytyy varmaan eläkeläisellä aikaa.

Vierailija

Minä 60v. eläkkeellä, kävin myös ulkoiluystävä-kurssin ja ulkoilutinkin kahta vähän aikaa. Eivät olleet innostuneita lähtemään ulos.
Aina sai hirviästi houkutella. Luovutin. Paikkakuntani on pieni, halukkaita ulkoiluun vähän.
Kävin myös vertaisohjaaja- kurssin tarkoituksena pitää liikuntakursseja ikä-ihmisille, mutta entisiä on jo niin paljon, ettei uusiin riitä enää osanottajia.
Varamummiksikin olen ilmoitellut halukkuutta, ei ole viellä tärpännyt. Olen liikunnallinen ja hyväkuntoinen, joten potentiaalia ja aikaakin olisi. Mitä yrittäisin seuraavaksi? :(

Vierailija

Punainen Risti on minulle punainen vaate, rahaa kerätään ja palkattua henkilökuntaa on kuin armeijassa.
Vapaaehtoiset tekevät työt.
Autan vanhuksia ja apuatarvitsevia ihan oma-aloitteisesti, käyn kaupassa ym. Olen huomannut, että parasta vanhuksille on juttelu ja yhdessä kahvikupposen äärellä tarinointi.

Vierailija
Hyvämieli

Olen ollut niin lyhyenaikaa eläkkeellä, että nautin siitä pelkästään kun saa lähteä ja olla oman mielensä mukaan.
Odotan kun pöly laskeutuu ja sitten alan miettimään uusia suuntauksia. Toistaiseksi en jaksa sitoutua mihinkään säännöllisesti toistuvaan vapaaehtoistyöhön. Vasta eläkkeelle päästyäni huomasin, että miten syvästi olin väsynyt 43-vuoden työrupeamaan.
Kaikkein mukavinta olisi sellainen homma jonka tekemisen ajankohdan saisi itse valita.
Minulle sopisi varmaankin parhaiten naapureiden ja tuttavien autteleminen tarpeen mukaan.

En minäkään pysty sitoutumaan toistuvaan vapaaehtoistyöhön mutta kuten "Hyvämieli" kirjoittaa niin naapurit ystävät ja tuttavat tulee auteltua tarpeitten mukaan oma vointi huomioiden.
Auttamisesta saa niin hyvän olon.

Vierailija

Lainaus:

Minä 60v. eläkkeellä, kävin myös ulkoiluystävä-kurssin ja ulkoilutinkin kahta vähän aikaa. Eivät olleet innostuneita lähtemään ulos.
Aina sai hirviästi houkutella. Luovutin. Paikkakuntani on pieni, halukkaita ulkoiluun vähän.
Kävin myös vertaisohjaaja- kurssin tarkoituksena pitää liikuntakursseja ikä-ihmisille, mutta entisiä on jo niin paljon, ettei uusiin riitä enää osanottajia.
Varamummiksikin olen ilmoitellut halukkuutta, ei ole viellä tärpännyt. Olen liikunnallinen ja hyväkuntoinen, joten potentiaalia ja aikaakin olisi. Mitä yrittäisin seuraavaksi? :(

On kyllä vahinko, jos sinun voimavarasi auttamistyöhön jäävät käyttämättä,
kun kuitenkin niin paljon puhutaan ja kirjoitetaan avun tarpeesta.

Onko sinun asuinpaikkakunnallasi vanhainkoti tai vanhuksia sairaalassa pitkäaikais-
hoidossa ikäänkuin odottamassa vanhainkoti- tai ryhmäkotipaikkaa?
Kaikilla mummoilla ja papoilla ei ole ketään lähiomaisia jotka tulisivat ulkoiluttamaan
heitä edes kerran viikossa. Omalla kotipaikkakunnallani ja myöskin naapuripitäjässä
seurakunta on koonnut vapaaehtoisten ulkoiluttajien ryhmiä. Vanhukset ovat olleet
tosi tyytyväisiä, kun pääsevät edes joskus ulos ja vähän "ihmisten ilmoille" vaikka
pyörätuolissa istuen.

Karpalo

Vierailija

Lainaus:

Heippa vaan!
Kertoisitko missä kävit tällaisen vertaisohjaaja- kurssin, kuullosti mielenkiintoiselta, maksoiko ja mitä? Olen tässä itse matkalla eläkeputkeen, olisi jossain vaiheessa ehkä kiva aloittaa jotain.

Vierailija

Miksi mollata Suomen Punaista Ristiä? Se on maailman suurin vapaaehtoisjärjestö! Jokaiselle riittää tehtäviä voimien mukaan ja rahaa voi antaa sen mukaan kuinka pussi antaa myöden. Hämeen Piiritoimiston väki Tampereella on ainakin mitoitettu hyvin tarpeiden ja resussien mukaan. Asiantuntevaa ja ahkeraa väkeä!

Vierailija

Entä Helsingissä keskustoimisto, väkeä piisaa, katsokaapas netistä palkattua työntekijäluetteloa!

Vierailija

http://www.suurellasydamella.fi/

Mikä on Suurella Sydämellä vapaaehtoistyö?
Suurella Sydämellä on valtakunnallinen netissä oleva vapaaehtoisen auttamisen kanava. Toimintaa on jo seitsemällätoista paikkakunnalla. Klikkaa ylhäältä haluamallesi sivuille! Uusimpana toimijana on mukaan liittynyt Helsingin Diakonissalaitos.

Taustavalmisteluja toiminnan käynnistämiseksi on tehdään Uudessakaupungissa, Pirkkalassa , Kangasalla, Salossa, Seinäjoella ja Jyväskylässä.

Sivujemme kautta myös pyytää apua Liedossa, Mikkelissä ja Tampereella - jatkossa myös muilla paikkakunnilla!

Valtakunnalliset Suurella Sydämellä yhteystiedot.

Kuinka voin liittyä mukaan?

Mukaan pääsee helposti menemällä oman kaupunkinsa sivuille. Siellä voit tutustua tarjolla oleviin vapaaehtoistyöpaikkoihin. Voit liittyä Suurella Sydämellä -vapaaehtoiseksi helposti ilmoittautumalla johonkin tehtävään!
Tervetuloa mukaan!

Onko kukaan mukana tässä toiminnassa? Vanhusten ulkoiluttajana tai muuten?
t. Karpalo

Vierailija

Olen ollut eläkkeellä muutaman vuoden. Sanon nykyisin kaikkiin rahankeräysjuttuihin: KIITOS EI! Välikäsiä on liikaa ja iso osa keräyksestä menee kuluihin ja palkkoihin niinkuin tiedämme. Olen tehnyt kaksi vuotta vapaaehtoistyötä vanhusten ja vammaisten parissa, tiedän että apu menee perille ja juuri oikeaan kohteeseen. Itselleni saan tästä toiminnasta todella hyvän mielen. terveisin Tiitu

Vierailija

Hei Aluisa,

Kiinnostaisi kuulla mitä teit Valamossa, kuinka pitkän aikaa olit ja miten hait "paikkaa" ? Onko taustalla merkitystä eli kysyttiinkö onko ortodoksi, ev-luterilainen tai kirkosta eronnut ?
Valamon ystävänä kiinnostaa - olen nyt jäänyt eläkkeelle ja vapaa menemään. Menen kesällä ikoninmaalauskurssille Valamoon.
T: seija

Vierailija

Lainaus:

Entä Helsingissä keskustoimisto, väkeä piisaa, katsokaapas netistä palkattua työntekijäluetteloa!

Samaa tuntuu olevan Kirkon kanssa. Piispaa ja kirkkoherraa tuntuu riittävän, mutta diakoniaan haetaan vapaaehtoistyöntekijöitä eli ei ole varaa palkata riittävästi ruohonjuuritasolle työntekijöitä.
Minäkin sain 60-vuotislahjaksi onnittelut ja toivomuksen ryhtyä vapaaehtoiseksi. Ei tuntunut hyvältä. Pitää tulla ensinnäkin tarve itseltä. Ja olen jo kauemmin ihmetellyt kirkon resurssointia, nyttemmin olen eronnut kirkosta.
Jos on tarvis laittaa kirkkoherran työsuhdeasunnon ostoon n. 900 000 €, jotain on pielessä kirkossa. Jos joku haluaa mennä ilmaistyöntekijäksi, niin eihän siinä mitään pahaakaan ole.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat