Aihe: henkiset ja hengelliset asiat

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hyvää huomenta Kaikille aamuvirkuille ja vielä unessa olevillekin!

Aloitan ylläolevalla aiheella tämän päivän.
Löytyisikö keskustelua?
Millaista on olla kristitty nyky-yhteiskunnassa?
Rukouksesta, sen toimivuudesta tahi tomimattomuudesta kommentteja.
Ihmisluonteen henkisestä kehityksestä.
Kirkosta/eri seurakunta ryhmittymistä.
Hyviä uskonnollisia tai henkistä kasvua edistäviä foorumeita, joilla käytte?

"Usko on luja luottamus siihen mitä toivotaan. Ojentautuminen sen mukaan mikä ei näy."

Sivut

Kommentit (166)

Vierailija

Hei kaikki, jotka olette osallistuneet "Elämänapua kirjoista"-keskusteluun, ja
varmaan näillä palstoilla käy monia muitakin, jotka olette kiinnostuneet otsakkeen
aiheista. Kissanminttu on tässä avannut uuden keskustelun, tulkaa mukaan!

Omalta kohdaltani tartun tuohon rukousaiheeseen. Omia ajatuksiani siitä olen
jo tuonut esille aloittamassani keskustelussa "Rukouksella parantuminen" ja
niiden toistaminen tässä on tarpeetonta.

Rukous on kuitenkin nykyisin tärkein asia elämässäni, sillä
"Rukous on silta luokse Jumalan. Rukous on polku luokse auttajan."

Enkeleitä kaikille tähän päivään lähettelee Grandmother

tmaria
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Heippa Grandmother ja Kissanminttu!

Kyllä minä ainakin luen tarkkaan tämän palstan ja 'elämänapua kirjoista'.
Samaten sen Grandmother'n aloittaman vastaavanlaisen hengellisen
palstan.

Ei huolta,kyllä täällä muitakin lukijoita on! Itse en ole oikein jaksanut
osallistua tähän heng.keskusteluun vaikka jotain sanottavaakin olisi.
Ja löytyi sieltä 'elämänapua kirjoista' monta tuttua kirjaa.

Sunnuntaiterveisin, tmaria

metsänpoika
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei vaan kaikki kissamintun aloittamasta aiheesta kiinnostuneet.

Minua kiinnostaa Luterilaisen kirkon asenne Raamatun valossa. Kirkkorakennuksia
kyllä kunnostetaan ja entisöidään alkuperäisen kaltaisiksi mutta instituutiona mennään
koko ajan yhä kauemmaksi Jumalan sanasta. Tuntuu kuin pelastuminen olisi erikoistarjouksessa.

Kun maailmalla tapahtuu jotain järkyttävää niin vähän aikaa hymistellää vähän hartaammin
mutta pian taas entinen kevytmielinen meno jatkuu.

Kun Raamatussa pitäytynyt pappi joutuu työpaikkansa hyvästelemään se tuntuu todella
kummalliselta. Totuus ei ole enää totuus jos sitä muutetaan sellaiseksi mikä tuntuu
kivemmalta. Etsitään ihmissuosiota. Halutaan olla ihmisille mieliksi.
Onko tämä sitä eksyttämistä lopun aikana?

Diakonia- ja kriisiaputyö on ihan hyvä asia.

Vierailija
metsänpoika

kyllä kunnostetaan ja entisöidään alkuperäisen kaltaisiksi mutta instituutiona mennään
koko ajan yhä kauemmaksi Jumalan sanasta. Tuntuu kuin pelastuminen olisi erikoistarjouksessa.

Kun maailmalla tapahtuu jotain järkyttävää niin vähän aikaa hymistellää vähän hartaammin

Kun Raamatussa pitäytynyt pappi joutuu työpaikkansa hyvästelemään se tuntuu todella
kummalliselta. Totuus ei ole enää totuus jos sitä muutetaan sellaiseksi mikä tuntuu

Ihan asiaa kirjoitit, Metsänpoika. Olen ihan samaa mieltä kanssasi.
Eksytystä tosiaankin on yhä lisääntyvässä määrin tässä lopun ajassa.
Raamatun totuudet halutaan vesittää, ja monenlaiset harhaopit saavat ihmisiä valtaansa.

Ihan vaan tiedoksi kaikille totuutta etsiville: intialainen päänhieronta, väriterapia, vyöhyketerapia, jooga ym. itämaiset opit eivät kuulu kristinuskoon!
Suosittelen kirjaa aiheesta nimeltään "Noituuden paluu lääketieteeseen". Kirjoittajana kristitty lääkäri Pekka Reinikainen, kustataja Kuva Ja Sana.

Vierailija

Lainaus:

Ihan vaan tiedoksi kaikille totuutta etsiville: intialainen päänhieronta, väriterapia, vyöhyketerapia, jooga ym. itämaiset opit eivät kuulu kristinuskoon!
Suosittelen kirjaa aiheesta nimeltään "Noituuden paluu lääketieteeseen". Kirjoittajana kristitty lääkäri Pekka Reinikainen, kustataja Kuva Ja Sana.

Ihan vaan tiedoksi sinulle yllä olevan kirjoittaja:
Sanoinhan jo tuossa kirjoituksessani, että nämä eivät kuulu tämän otsikon
aiheisiin, mutta se olikin erikoisesti tarkoitettu Kissanmintulle, joka
ymmärtääkseni on myös kiinnostunut vaihtoehtohoidoista.
Ehkä joku muukin tämän palstan lukijoista...

Tottakai jokainen joskus tarvitsee virallisen lääketieteen lääkäreitä
ja lääkkeitä, mutta onko se sitten sinun mielestäsi jotenkin kristillisempää.
Olisikin pitänyt laittaa näköjään tämä asia yksityisviestinä Kissanmintulle.

Enpä olisi uskonut, että joku pitää vaihtoehtoisia hoitomuotoja noituutena!!!!
(Nimimerkillä et kuitenkaan uskaltanut kirjoittaa.)

t. Grandmother

tmaria
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

[quote author="metsänpoika"]

Älä Grandmother ole tuosta moksiskaan! Kyllä sinun tekstistäsi selvisi ihan tarkkaan,
että se oli lähinnä Kissanmintulle tarkoitettu. Mutta hyvä tietää muidenkin kiinnostuneiden.

Vaihtoehtoiset hoitomuodot eivät ole missään tapauksessa noituutta!
Millä aikakaudellahan...?

tmaria

angervo
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kun minäeräällä sivulla menin tällääiseen rukousjuttuun, mukaan niin hyvin pian minulle tuli kirje, yp.ltä, että ei pidä olla siellä.Heidän tietojensa mukaan se oli asiaton aloitus, joka siellä oli aloitettu.
Se on niin arkaa tuo uskon puhe, että kun väjän siihen tarttuu, niin se roihahtaa kuin bensa
pumpulissa.

angervo
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Sinä olet paljon tutustunut Pekka Reinikaisen kirjoihin. sehän on se entinen ateisti lääkäri.
Olen hänen vastaanotollakin käynyt Helsingissä asuessani, mutta nyt olen jo Keski-Suomessa.
Minä olen ev.luterilainen ja olen samaa mieltä kanssasi.

Vierailija

Henkiset ja hengelliset asiat.

Otsakkeen sanoillahan ei välttämättä ole mitään yhteistä.
Mielestäni olen varsin henkinen ja ajattelen ja keskustelen henkevästi.
En omasta mielestäni ole syvästi hengellinen, normaali kirkkoon kuuluva luterilainen.
Kyllä ihminen voi saada henkisen hyvän ja rauhan mitä moninaisimmista asioista, kuten itämaisista opeista.
En tuomitse raamattua, koska en ole tutustunut kirjaan niin paljon että tietäisin sen pohjimmaista sanomaa.
En ole itämaisten oppienkaan asiantuntija, mutta niiden oppien avulla on mahdollista päästä sisään omaan itseen.
Vyöhyketerapia on aivan mahtava hoitokeino ja psykologisen vyöhyketerapian avulla saatat vapautua vaikeista asioista, joita kehoosi on jäänyt muistiin.
Minulle on tärkeää se mikä minusta tuntuu hyvälle ja tuo olotilaan vapauden tunteen.
Pidän kovasti virsien veisaamisesta ja harrastan joogaan pohjautuvia harjoitteita.
En koe mitään ristiriita siinä.

Vierailija

Täällähän nyt varsinaista soppaa on alettu keittää! Yritetään samaan viestiketjuun laittaa hengelliset kristinuskon asiat ja epäkristilliset uskomusopit. Eiköhän pidetä nämä kaksi asiaa erillään toisistaan. Aloittakaa mieluummin kaksi eri viestiketjua, niin pysytään paremmin asiassa :)

Vierailija

Johan sellainen keskustelu on kuin "Rukouksella parantuminen".

Tämän kirjoituksen aloittajalla on paljon kysymyksiä ja yksi niistä on;
- Ihmisluonteen henkisestä kehittymisestä.
Tähän kysymykseen voi vastata hyvin monelta kannalta ja minä henkilökohtaisesti en tarvitse tähän kristinuskoa.

Vierailija
metsänpoika

Metsänpoika minä ajattelen juuri samoin kuin sinäkin.Luterilaisessa kirkossamme mennään metsään ja rytinällä.
Jumalan sanasta irtaannutaan vauhdilla luterilaisessa kirkossamme.

Vierailija

[quote author="angervo"]
Kun minäeräällä sivulla menin tällääiseen rukousjuttuun, mukaan niin hyvin pian minulle tuli kirje, yp.ltä, että ei pidä olla siellä.Heidän tietojensa mukaan se oli asiaton aloitus, joka siellä oli aloitettu.
Se on niin arkaa tuo uskon puhe, että kun väjän siihen tarttuu, niin se roihahtaa kuin bensa
pumpulissa.

Sinä olet paljon tutustunut Pekka Reinikaisen kirjoihin. sehän on se entinen ateisti lääkäri.
Olen hänen vastaanotollakin käynyt Helsingissä asuessani, mutta nyt olen jo Keski-Suomessa.
Minä olen ev.luterilainen ja olen samaa mieltä kanssasi.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hei Angervo, selventäisitkö vielä väärinkäsitysten välttämiseksi, että

a) onko näillä palstoilla tuo rukouksella parantumis-aihe se, jossa oli asiaton aloitus?

b) oletko sinäkin sitä mieltä, että noituus on palannut lääketieteeseen, kun
puhutaan vaihtoehtoisista hoitomuodoista?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Henkiset- ja hengelliset asiat ovat kyllä eri asioita, mutta eihän tästä keskustelusta
mitään soppaa synny, kuten joku kirjoittaja mainitsi.
Kissanminttu on aloitukseen laittanut monia eri alaotsikoita ja, jos jokainen vaikka
heti alussa sanoo mistä aiheesta kirjoittaa, niin eiköhän tuo asia selviä.

Kaikki liittyvät kuitenkin ihmisen henkiseen olemuspuoleen ja jokainen löytää
oman totuutensa aikanaan, toivottavasti.

Keskustelusta tulisi rakentavampi, jos jokainen kertoisi omia ajatuksiaan
ilman, että ryhtyy tuomitsevasti puhumaan asioista, joista ei ehkä oikeasti
mitään tiedä.

Tällaisia ajatuksia tänään Karpalolla :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat