Jatkuva huoli piinaa etäomaishoitajia

Vierailija

ET-lehti tarttui numerossaan 7/2010 tärkeään aiheeseen. Äidiksi omalla äidille -jutussa kuvattiin elävästi, millaista on, kun joutuu huolehtimaan omasta rakkaimmastaan etäisyyksien takaa. Seija ja Virpi kertoivat haastattelussa huolesta, joka on aina läsnä arjessa - niin töissä kuin vapaa-ajallakin.

Oulussa tähän etäomaishoitaja-asiaan on havahduttu jo nelisen vuotta sitten. Siellä tutkittiin viime vuonna etäomaishoitajuutta tarkemmin. Tutkimuksen mukaan etäomaishoitaja on henkilö, joka hoitaa ja huolehtii etäältä käsin omaisestaan ja on hoidettavan pääasiallinen auttaja ja tukija. Yleisimmin etäomaishoitaja on avio-/avoliitossa oleva nainen ja hän on iältään 46-55-vuotias. Hän käy kokopäivätöissä ja auttaminen tapahtuu pääasiassa viikonloppuisin ja loma-aikoina. Etäomaishoitaja kokee auttamisen normaaliin arkeen kuuluvana. Läheisen auttamisessa suurin kuormitus on luonteeltaan henkistä ja omaan ajankäyttöön vaikuttavaa. Auttamisessa korostuvat kotitaloustyöt, henkinen tuki ja asiointiapu.

Tutkimuksesta kävi ilmi, että etäomaishoitajat ovat täysin yksin omaishoitotilanteessa ja että he ovat vailla yhteiskunnan tarjoamaa tukiverkostoa. Etäomaishoitajien mukaan he tarvitsevat runsaasti lisätietoa palveluista ja kotona asumisen tukemisesta sekä vertaistukea.

Tutkimuksen teki Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen tutkija Petri Vuorijärvi Oulun seudun omaishoitajat ja läheiset ry:n Paletti-projektin tilauksesta. Tutkimusta ohjasi Lapin yliopiston sosiaalitieteen laitoksen professori Petri Kinnunen. Lopullinen tutkimusraportti on valmis syksyllä 2010.

Lisää aiheesta löytyy Oulun seudun omaishoitajat ja läheiset ry:n nettisivuilta, osoitteesta www.oulunseudunomaishoitajat.fi. Paletti-projekti (PALveluohjaus Etäälle Tukien ja TIedottaen) jatkuu Oulussa vielä vuoden 2011 loppuun saakka ja projektityöntekijät kuulevat mielellään etäomaishoitajien tarinoita ja kokemuksia.

Kommentit (7)

tmaria
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kiitos aloittajalle asiallisesta tiedosta!

Oletko katsonut täällä 'sana on vapaa', 'artikkeli vanhempien hoidosta' -kirjoitukset?

HYvää kevätpäivää!!

Vierailija

Kävin katsomassa Oulun seudun omaishoitajien sivuilta ja luin siellä olevasta lehdistötiedotteesta, että Suomessa on 64 000 etäomaishoitajaa. Niitä tarinoita on siis olemassa varmasti monenlaisia. Myös itse haluaisin kuulla kokemuksia, jotta voisin opastaa ystävääni vastaavassa tilanteessa.

Vierailija

Lainaus:

Kiitos aloittajalle asiallisesta tiedosta!

Oletko katsonut täällä 'sana on vapaa', 'artikkeli vanhempien hoidosta' -kirjoitukset?

HYvää kevätpäivää!!

Hyvä vinkki, kiitos sinulle.

Vierailija

Hei "Anonyymi",
kiitos mielenkiintoisesta ja tärkeästä asiasta.
Olen itse toiminut etäomaishoitajana äidilleni parisen vuotta sitten ja täytyy sanoa, että täyttä asiaa koko artikkeli.
Olin itse päivittäin yhteydessä äitiini ja sen lisäksi viikonloppuisin kävin katsomassa miten kotona jaksetaan. Suurin huoli ehkä onkin nimenomaan henkistä, mikäli vanhemman sairaus ei haittaa päivittäistä toimintakykyä. Minun kohdallani onneksi kotihoito piti huolta päivittäisistä asioista ja puhtaudesta ja sairauden loppuvaiheessa saimme sisareni kanssa tukea myös lähisuvulta. Olen kuullut sanottavan, että suku on pahin ja ehkä minun tilanteessani erään sukuni jäsenen asenne etäomaishoitajaan oli kaikkea muuta kuin kannustava, hän herjasi ettei kukaan pidä huolta hänestä (äidistäni) ja ovat jättäneet heitteille. No, olimme järjestäneet kunnallisen hoidon kanssa sopivat tukipalvelut ja äiti sai olla kotona kuolemaansa saakka.

Jatketaan vain keskustelua täällä!

Hyvää kesää kaikille ja jaksamista etäomaishoitajan roolissa.

Vierailija

Olen ollut työssä kotihoidossa ja käynyt auttamassa omaishoitajia. Heidän työnsä on raskasta ja 24-tuntista! Ihan hirvittää heidän tilanteensa. Vapaapäiviä on ihan liian vähän. Ja voisihan kotihoidon väki käydä auttamassa vaikka pari-kolmekin tuntia päivässä, illoin ja aamuin. Missähän me mennään, kun rahasta on aina kaikki kiinni? Myös näin tärkeä asia. Yhteiskunta säästää sievoisia summia omaishoitajien voimilla. Mutta kuka huolehtii hoitajasta?

Vierailija

Keskustelu omaishoitajista ja etäomaishoitajista ja heidän
kokemuksistaan ja jaksamisestaan on aina ajankohtaista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat