Omavelkainen takaus

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei

Olen antanut vuosia sitten omavelkaisen takauksen exäni lainalle, jota on vielä jäljellä vajaa parikymmentä tuhatta euroa. Lainanottajan huonontunut terveys on saanut minut huolestumaan. Jos asiat etenisivät niin huonosti, että joudun maksajaksi, osaako joku vastata minulle seuraavaan: otetaanko maksettavakseni tuleva loppulaina huomioon perunkirjoituksessa, jolloin saisin niinsanotusti omani pois? Kiitos jo etukäteen vastauksesta.

Kommentit (8)

tmaria
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei!

Tarkoitatko, että olet jo tähän mennessä joutunut maksamaan exäsi
velkoja? Ja tarkoitatko, että haluaisit takaisin jo maksamiasi lainoja?

Jos perunkirjoitustilaisuudessa varat eivät riitä kattamaan kuolinpesän
velkoja, niin käsittääkseni omaehtoisen takauksen antaja (t) joutuu
sen loppuvelan maksamaan. Esim.pankille.

Jos taas varat riittävät kattamaan velat, niin silloinhan takaus raukeaa.

Mutta jo maksamiasi exäsi lainanlyhennyksiä minun käsittääkseni ei enää
saa takaisin, jos käsitin tuon 'jolloin saisin niinsanotusti omani pois' oikein ?

Omaehtoinen takaushan tarkoittaa, että velasta vastaa ikäänkuin omastaan.

Mutta asia selviää soittamalla esim.pankkiin.

-tmaria-

ps.voit lähettää yksityisviestiä, jos en käsittänyt kysymystä oikein, niin selvitetään.

Vierailija

Takaajan jo maksamat lyhennykset voi saada takaisin vain jos velallinen (takauksesta kiitollisena)
tekee testamentin takaajan hyväksi. Edellyttäen että pesässä on muutakin kuin velkaa.

Muuten olen samaa mieltä kuin tmaria.

t.metsänpoika

Emmuli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kiitos tmaria ja metsänpoika vastauksistanne.

Kyselyni oli vain ennakointia, en ole toistaiseksi takaajana maksanut mitään ja laina on hoitunut tähän asti ihan suunnitellusti. Nyt vain tuo lainaajan terveyspuoli pisti miettimään. Olen sellainen etukäteen murehtija, jolta takaus olisi saanut jäädä kokonaan tekemättä. Mutta toivottavasti laina hoituu jatkossakin ja tämä ensimmäinen ja samalla viimeinen takaukseni aikanaan raukeaa. Jos jotain jää lainasta maksamatta, ei siis kannata etukäteen omatoimisesti maksaa mitään, vaan jättää asia pesänselvitykseen. Pesästä kun pitäisi löytyä omaisuuttakin, ei onneksi pelkästään velkaa.

Mukavaa illanjatkoa!

tmaria
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hei!

Eipä kestä Emmuli! Ja kiitos Metsänpojalle tarkennuksesta, näinhän se on.

Takauksissa kannattaakin olla tarkkana, ja mieluummin etukäteen, kuin
jälkikäteen, ettei jää maksumieheksi..
Tietysti, jos ennen perunkirjoitusta, eli jos exäsi on elossa ja hän ei
maksa lyhennyksiä, maksut tulee sinulle.
Joten, jos sinua huolestuttaa, niin hyvä selvittää hänen kanssaan asia
ajoissa..

Mutta, jos maksuja tulee hänen kuolemansa jälkeen, jätä ne
perunkirjoitukseen. Perunkirjoitushan pitää tehdä 3 kk'n päästä
kuolemasta (ja jatkoaikaa on mahd.hakea). Tämä sopinee (?) pankillekin,
jotta sinulle ei tule mitään maksuhäiriömerkintää. Mutta, jos oiken
käsitän, kuoleman jälkeen vainajan velat 'jäädytetään' joka tapauksessa.

Mukavaa päivää teille molemmille!

-tmaria-

Vierailija

Lainaus:

Mitä omavelkaisuudella lainan takaamisessa tarkoitetaan? Onko se vastaava kuin olisi ottanut lainan itselleen?

Kyllä on kuin olisi ottanut omaa velkaa. Omavelkaisen takaajan pitää valmistautua maksamaan yksin koko velka.
Laman aikaan monet ihmiset joutuivat takaajina pitkään "velkavankeuteen" taattuaa ystävien ja sukulaisten velkoja luultuaan näitä varmoiksi maksajiksi. Suomessa on tuhansia surullisia tarinoita hyväuskoisuudesta.

Omavelkainen takaus on ankarin takauksen muoto, sillä takaaja vastaa velasta samoin kuin päävelallinen (eli kuten omasta velastaan). Velkoja voi periä velan takaajalta heti sen eräännyttyä. (Takuu-säätiön sivuilta)

Ihmisen ei pitäisi koskaan ryhtyä omavelkaiseksi takaajaksi, ei edes omalle lapselleen.

Vierailija

Lainaus:

Ihmisen ei pitäisi koskaan ryhtyä omavelkaiseksi takaajaksi, ei edes omalle lapselleen.

Näin on, kenestäkään ei voi olla varma. Ihmiset ja elämäntilanteet muuttuvat ja vastaan voi tulla niin yllättäviä käänteitä, joista ei haluaisi edes painajaisia nähdä.

Vierailija

Olen se viestiketjun aloittaja ja voin ilokseni kertoa, että minulle kävi tässä takausasiassa lopulta hyvin. Laina tuli kokonaan maksetuksi enkä joutunut minkäänlaiseen maksuvastuuseen. Mutta se oli ensimmäinen ja viimeinen takaukseni, tuon tyyppinen takaushan on sama asia kuin ottaisi itse lainan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat