Töölön sairaala

Vierailija

Kenellä on kokemuksia Töölön sairaalasta? Minulla on. Pari vuotta sillen murtui toinen sääriluu, jota on nyt neljä kertaa leikattu. Kuitenkin jalka on edelleen kipeä.
Lääkärit ovat asiantuntijoita, mutta kiireisi. Niinpä olen ollut siellä tapaus "sääri". Lääkärit vaihtuvat, kenelläkään ei ole todella aikaa paneutua, ei ole aikaa vastata kysymyksiin, ei ole lupauksista huolimatta aikaa vastata edes sähköpostiin. Sama koskee hoitajia, joilta saa hyvin tylyn kohtelun. Poikkeuksena joku hyvinkin sympaattinen hoitaja. Yleisin sana on "kohta", joka tarkoittaa parhaassa tapauksessa paria tuntia, useimmiten asia jää hoitamatta.
Potilaan rooli on alistua, otta vastaan virhearviot ja tyytyä armopaloihin.
Mitä voisimme asialle tehdä?

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Ei ole kokemuksia kyseisestä sairaalasta, mutta sama kiire se on kaikissa yleisen terveydenhuollon toimipisteissä. Liian vähän hoitohenkilökuntaa edelleen. Yksityisillä lääkäriasemilla ehkä saisi nopeampaa palvelua, kun vain rahat riittäisi siihen.
Valtio kyllä lainaa Kreikalle miljardeja, joita tuskin takaisin saadaan, mutta oman maan sairaille ei löydy apua.

angervo
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kiitos kyllä minä muutin Helsingistä Keuruulle ja olen saanut hyvää palvelua molemmissa paikoissa.
Olen Helsingissä ollut monessa terveysasemapiirissä ja eri sairaaloista on kokemuksia.
Kiireistähän siellä on, mutta esim.terveyskeskuksessa Pihlajistossa oli aina 10 palvelu.
Oli omalääkäri, ei ollut suomalainen, mutta luultavasti lahden takaa oli.
Muistan yhden hyvin kinkkisen hoitajan Meilahdesta. Tilanne oli aika vakava kohdallani ja kun tyttäreni keskiyöllä
pääsi hänen puheilleen 50 minuutin odotuksen jälkeen, sama ihminen oli hyvin epäystävällinen hänelle.
Hän sanoikin hänelle. että voisit sinäkin olla tähän aikaann yöstä ystävällisempi.
Oliko hänellä huono päivä, tiedä sitä.
Nyt uudessa asuinkunnassani, joka on luultavasti viimeinenkin, on minua kohdeltu kiitettävästi.
Apua olen pyytänyt ja saanut sitä. Kyllä ne yleensä ovat kaikki hyvää hoitoa antamassa, mutta kiire
se on valtava. Näin on kun anonyymi edelläni kirjoitti, ei Suomen vanhuksista pidetä huolta, samoin lasten
reumasairaanhoito taisi jäädä tuuliajolle. Kyllä meidän valtiollinen laivamme on karahtamassa karille, että
pian pohjasäleet irtoavat.
Illan jatkoja kaikille ja huomisia, jos joku käväisee täällä.

Vierailija

Kyllä valitettavasti on kokemusta Töölön sairaalasta.
Meidät tuotiin sinne ambulanssi-helikopterilla ruotsista pahasti vammautuneina ja ensimmäiseksi sanottiin, että joudut käytävälle sänkyyn kun ette ehtineet ennen iltakahdeksaa tänne. Emme olleet saaneet kokopäivänä ruokaa ja tiedusteltuani josko saisi kahvia, niin vastattiin, että paikat on kiinni. Yksi ystävällinen hoitaja toi leivän ja kahvikupposen hoitajien keittiöstä. Yöllä oli kylmä ja pyysin lisäpeittoa, niin ei ollut. Siinä käytävällä vilskeessä torkuin ja sanoinkin sille ystävälliselle hoitajalle, että täältä on päästävä pois vaikka karkaamalla. Mieheni oli viety johonkin toiseen kerrokseen meidän matkatavaroiden kanssa.
Kun sain luvan lähteä kotiin, niin sanottiin kylmästi, että nouda itse tavarasi, vaikka hyvä kun tolpillani pysyin.
Taas tämä yksi ystävällinen sielu haki matkatavarani ja soittipa vielä taksinkin. Säälin miestäni joka joutui jäämään sinne. Hänenkin kokemuksistaan siellä voisi kirjoittaa vaikka kirjan.
Kun ihminen on oikein huonossa kunnossa ja heikoilla, niin silloin pitäisi löytyä inhimillistä kohtelua.
Sanoinkin kaikille, että kun tulimme ruotsin sairaalasta Töölön sairaalaan, niin ihan kuin meidät olisi tuotu makkaratehtaalle.
Pari kirurgia jotka leikkasivat miestäni muistelemme lämmöllä.

Vierailija

Näin hoitajan ( en Töölössä ) näkökulmasta varsin harmillista ja pahoiteltavaa tuo kohtelu mitä osallenne on sattunut.
Koulutuksessa opetetaan jo paljon vuorovaikutustaitoja ja potilaan kohtaamista.

Töölö on erikoistunut tapaturmasairaala ja työpaineet henkilökunnalla on varmasti melkoiset.

On valitettavaa, että kirjoituksista välittyy hoitajien antama huono kohtelu.
Varmasti kiireen, väsymyksen ja huonon arvostuksen seuraus voi olla kerrotunlaista.
Tietenkään se ei ole oikein.

Parhaiten asiaan voi vaikuttaa sillä miten/ ketä äänestää ja olla yhteydessä omaan edustajaan eduskunnassa.

Hoitajien palkkoihin ja henkilökunnan riittävään määrään pitää puuttua oikeaa reittiä ei täällä moittimalla.

Vierailija

Minulle heräsi kysymys. Voiko ystävällisyyttä opettaa?

Hoito-alalla on kai jotakin soveltuvuustestejä. Voikohan niissä huijata?

Vierailija

Kerrompa teille tapauksesta joka tapahtui kymmeniä vuosia sitten.
Pieni tyttö 4v oli sairas ja kunnanlääkäri lähetti lapsen Hämeenlinnaan tutkimuksiin evästeellä että kuvaavat ja ottavat kokeita.
Äiti tiedusteli pitääkö lapsen jäädä sairalaan sisälle.
Tämä siksi että äiti olisi voinut valmistaa pientä lastaan tulevasta.
Lääkäri totesi ettei tutkimukset vaadi sairalaan jääntiä.
Toisin kävi lapsi passitettiin lastenosastolle.
Tyttö itki äidilleen että sinähän sanoit ettei tarvitse jäädä... silloin iäkkäämpi naishoitaja raastoi lapsen väkisin äidin sylistä huutaen lapselle ettei tänne ketään ole tapettu.
Ajatelkaa pienelle lapselle.
Tuohon aikaa ei voinut syyttää kiirettä joka olisi provosoinut pöyristyttävään käytökseen.
Olen sitä mieltä ettei asiatonta käytöstä aina voi asettaa kiireen piikkiin.

Vierailija

Minä aloitin tuon keskustelun Töölön sairaalasta. Suhteeni sinne on nyt kestänyt pari vuotta. Yhden yön kestäneen ambulanssimatkan ja ensimmäisen leikkauksen jälkeen aloitin osastolla suihkuhuoneessa, josta minut sitten siirrettiin kuuden hengen huoneeseen. Siellä minä tapaus "sääri" makasin kolme viikkoa, jona aikana tehtiin kaksi muuta leikkausta. Huoneessa oli kuuma, väkeä liian paljon, hoitajia liian vähän. Siellä sain kokea inhoa, välinpitämättömyyttä ja vihaakin. Kenkäni olivat kadonneet, joista sain aikanaan korvauksen. Kokemus oli sekin, kun somaliklaani pyllisteli iltarukoustaan Mekkaan päin vierailuajan mentyä jo tunteja aikaisemmin.
Lääkäreitä oli leegio kierrolla, mutta kukaan ei kysynyt, mitä kuuluu, vaan he katselivat kansioitaan, ja siirtyivät seuraavalle sängylle. Muita vammojani kukaan ei ottanut käsittelyyn, ainoastaan sääri.

Koko talven kipuilin, kävin kontrolleissa, ja kaiken piti olla hyvin. Ei ollut. Kesällä en monista yrityksistä huolimatta päässyt Töölön poliklinikalle. Varasin ajan minun omalle ortpedilleni yksityisesti, jossa hän totesi, että uusi korjausleikkaus on tarpeen. Hän määräsi itse itselleen minut Töölön sairaalaan.

Nyt on toinen kierros menossa. Kuinkahan kauan?

Vierailija

Moi,

Palasin tänään Töölön sairaalasta sääri- ja pohjeluun leikkauksesta - sattumalta hain Googlesta kokemuksia ja törmäsin tähän. Oma mielikuvani paikasta on positiivinen. Tilat kaipaisivat pientä remonttia ja osa kalustosta on vanhaa - henkilökunnallakin on toki välillä kiire. Leikkaus kuitenkin onnistui hyvin ja pääosa osaston 4 hoitajista oli varsin ystävällisiä. Asioita on toki mahdotonta yleistää ja kaikki on lopulta ihmisistä kiinni. Tsemppiä sääresi kanssa, toivottavasti se alkaa pikkuhiljaa tulla kuntoon. Tuo 4 leikkauskertaa kuulostaa kieltämättä uskomattomalta. Sinulla lienee ollut huono onni myös lääkäreiden suhteen. Tsemppiä!

nimim. sairasloman aloittava

Vierailija

Minulla on kokemuksia Töölön sairaalasta, minut leikattiin viime heinäkuussa ja olin hoidossa neurokirurgian osastolla ja toisen kerran tehtiin operointi tänä vuonna tässä kuussa, sama lääkäri oli puikoissa ekalla ja nyt tokalla kerralla. Olen juuri tullut Töölön sairaalasta ja hoito on molemmilla kerroilla ollut mitä parhain Lääkäreiden ja hoitajien taholta joten parempaa hoitoa saa hakea. Kaikki potilaat joiden kanssa juttelin olivat tyytyväisiä hoitoon, leikkaussaliin mennessä pelko haihtui kun vastassa oli hymyilevä henkilökunta, anestesiasairaanhoitaja piti koko toimenpiteen ajan kädestä kiinni, joten tuli niin turvallinen olo. Sekä hoito myös Töölön tehovalvontaosastolla oli moitteentonta, olin siellä ekalla kerralla toista vuorokautta, oma hoitaja valvoi koko ajan vointiani. Osastolla yöhoitaja kävi usemman kerran katsomassa onko kaikki hyvin ja päivällä jos jotain pyysi hoitajalta niin ei tarvinnut kauaa odottaa kun asia hänen taholtaan hoidettiin. Sekä lisäksi kotiin ei laitettu liian aikaisin vaan katsottiin, että potilas on todella siinnä kunnossa, että hänet voi kotiuttaa. Joten lopuksi voin vaan sanoa, että suuret kiitokset täytyy antaa Töölö sairaalan Neurokirurgian osasto kuutosen henkilökunnalle. Tämä kirjoitus on todellakin totta eikä mikään puolustus puhe töölön sairaalan puolesta.

Vierailija

Anteeksi nyt, mutta olen sitä mieltä että tällä palstalla saa kirjoittaa hyvistä ja huonoista kokemuksista elämän eri alueilla. Tositarinat ja ihmisten kokemukset ne vasta lkeskustelupalstojen parasta antia ovatkin. Kun joku lukee vaikkapa epäasiallisesta kohtelusta, voi lukijassa herätä halu muuttaa asioita ja vaikuttaa omalta osaltaan parannuksen aikaansaamiseksi - vaikkapa äänestämällä. Kansalaisaktiivisuus on toinen keino, ja miksei mielipidekirjoittelukin.

Vierailija

Lainaus:

Minulla on kokemuksia Töölön sairaalasta, minut leikattiin viime heinäkuussa ja olin hoidossa neurokirurgian osastolla ja toisen kerran tehtiin operointi tänä vuonna tässä kuussa, sama lääkäri oli puikoissa ekalla ja nyt tokalla kerralla. Olen juuri tullut Töölön sairaalasta ja hoito on molemmilla kerroilla ollut mitä parhain Lääkäreiden ja hoitajien taholta joten parempaa hoitoa saa hakea. Kaikki potilaat joiden kanssa juttelin olivat tyytyväisiä hoitoon, leikkaussaliin mennessä pelko haihtui kun vastassa oli hymyilevä henkilökunta, anestesiasairaanhoitaja piti koko toimenpiteen ajan kädestä kiinni, joten tuli niin turvallinen olo. Sekä hoito myös Töölön tehovalvontaosastolla oli moitteentonta, olin siellä ekalla kerralla toista vuorokautta, oma hoitaja valvoi koko ajan vointiani. Osastolla yöhoitaja kävi usemman kerran katsomassa onko kaikki hyvin ja päivällä jos jotain pyysi hoitajalta niin ei tarvinnut kauaa odottaa kun asia hänen taholtaan hoidettiin. Sekä lisäksi kotiin ei laitettu liian aikaisin vaan katsottiin, että potilas on todella siinnä kunnossa, että hänet voi kotiuttaa. Joten lopuksi voin vaan sanoa, että suuret kiitokset täytyy antaa Töölö sairaalan Neurokirurgian osasto kuutosen henkilökunnalle. Tämä kirjoitus on todellakin totta eikä mikään puolustus puhe töölön sairaalan puolesta.

Oho, onkohan kaksi Töölön sairaalaa, kokemuksesta en voi yhtyä ylläolevaan suitsutukseen koska kokemukseni oli niin päinvastainen.
Sensijaan tapaturmapoliklinikalla käynti viimetalvena oli kiitoksen arvoinen.

terveisin ihan tavallinen potilas

Vierailija

Minun tietääkseni ei Helsingissä ole kuin yksi ainoa Töölön sairaala ja ihan tavallinen potila olen itsekkin mutta molemmilla kerroilla olen todellakin saanut hyvää hoitoa. En ole sairaanhoitaja enkä töissä Töölön sairaalassa. Haluan antaa hyvää palautetta silloin kun siihen on aihetta.

Vierailija

Ei ole aikaisemmin ollut tarvetta sairaala hoitoon, mutta itse olin viime elokuussa töölössä hoidettavana kun kaaduin saunassa ja olkavarteni meni kahdesta kohtaa poikki. Palvelu oli ihan tyydyttävää. Kaks päivää jouduin odottamaan leikkaukseen pääsyä ja ruokaa ei aina saanut jos oli mahku päästä leikkaukseen (toki ymmärrettävää kun nukutettiin). Sit jos oli varma tieto ettei päässyt niin sit tuotiin jotain. Mutta kaikista inhottavinta oli kun mulle tultiin sanomaan että olisit päässyt mutta joku oli antanut jo mulle jonku juoman niin siks jouduin taas odotamaan. Pesulle en päässyt kun vasta leikkauksen jälkeen. Ekana yönä pyysin hoitajalta apua että pääsen sängystä ylös vessaan, hän katsoi minua tyhmänä, mutta auttoi kuitenkin. Sitten en enää pyytänyt apua vaan keksin keinon nousta itse. Ei paljon kärsinyt liikkua ennen leikkausta. Huonekaverit oli suurin osa inhottavia, mikään ei kelvannut, hyvä että hengittää sai. Ainoa josta tuli hyvä mieli, oli hoitaja siellä päivystyksen puolella jonne minut tuotiin. Hän oli iloinen ja paneutui asiakkaaseensa. Tuli välillä kyselemään vointia ja sellasta. Toivotti vielä onnea matkaan kun toi minut osastolle. Ikään kuin hän olisi tiennyt mikä minua odottaa. Ja kolmantena yönä, leikkauksen jälkeen, hoitaja oli myös kiva. Hän kävi kysymässä tarviiko särkylääkettä tai muuta. Ja hoitaja joka päästi minut kotiin oli mukava. Kaikin puolin oli sekä että. Muutama hoitaja ois voinu olla toisenlainen. Mutta en haluiaisi uudestaan. Toikin on asiakaspalvelu työtä. Toisille sopii toisille ei. Ja jos on huono päivä, se valitetavasti kohdistuu siihen asiakkaaseen, oli sillä kipuja tai ei. Mutta jos ei kiinnosta, kantsuu miettii alanvaihtoa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat