Suku on paras vai pahin?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Teemme kesän ET-lehteen juttua sukulaissuhteista. Kerro, ovatko sukulaiset sinulle voimavara vai rasite? Minkälaisia tapoja ja traditioita sinulla on sukulaistesi kanssa? Järjestättekö esimerkiksi juhlia, kilpailuja tai matkoja suvun kesken?

Sivut

Kommentit (21)

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Suku on osin sekä voimavara, että rasite niinkuin yleensä tässä maailmassa kaikki eivät tykkää toisistaan.
Avioliiton kautta sukuhaarat liittyvät toisiinsa ja aviopuolisoiden kaikki läheiset eivät löydä paikkaansa toisen aviopuolison sydämessä, eikä aina omatkaan läheiset ole sitä mitä toivoisi.
Muutamista sukulaisista tulee läheisempiä kuin toisista, eikä siinä tarvitse olla edes mitään erikoista kränääkään välillä, henkilökemiat nyt vain ovat sellaisia johdattimia ihmisten välillä.
Mieheni ajattelee vierailukutsuja sen mukaan, että tuleeko ihmiset toimeen keskenään. Minä taas haluaisin kutsua erilaisia ihmisiä yhtäaikaa kotiini ja lentäköön vaan "myrkkynuolet" sillä aikuisethan vastaavat itsestään ja jutuistaan.
Minusta kaikkein hauskimmat yhdessäolon hetket syntyvät silloin kun joukossa on kaikenikäisiä. Riittää surinaa, purinaa ja vallatonta naurua.
Tarjolla on helppoa kesäruokaa kaikille jota jokainen voi kerätä lautaselleen mieltymystensä mukaan.
Koska porukkaa on koolla isompi porukka, niin grillissä on pari isoa lohifilettä ja erilaisia salaattitarvikkeita kulhoissa joista jokainen ottaa mitä haluaa.
Hyvissä ajoin on sovittu mitä lisukkeita kukin tuo tullessaan.
Lapset ovat suunnitelleet tietokilpailun ja ainahan pikkupalkintoja löytyy kaapin perältä.
Matkat on kuitenkin pyhitetty vain meille kahdelle, sillä olemme sellaisia "elämän tarkkailijoita" joille hiljaisuuskin on elämys.

Vierailija

Aika vaikea vastata onko suku voimavara vai rasite, koska tulee oltua tekemisissä niin vähän ettei tuohon ole saanut selvyyttä vielä ensimmäiseen viiteenkymmeneen vuoteen.

Vierailija

Minulle omat vanhemmat ovat kaikkein tärkeintä sukulaisista. Serkkujen, tätien ja enojen kanssa en ole ollut tekemisissä. En ehtinyt isovanhempia näkemään, kun kuolivat niin nuorina. Omat siskot ja veli, no tapaan heitä silloin tällöin, mutta nuorempi sisko on yhteydessä useammin. Sukumme ei ole sukurakasta porukkaa ollut koskaan. Kaipaanko sukulaisia? En ollenkaan. Minulla on paljon ystäviä ja se riittää.

Vierailija

Kyllähän se on veri vettä sakeampaa. Läheisimmissä sukulaissuhteissa näkee niin herkästi ne piirteet, jotka itsessä ärsyttävät. Toimeen tullaan ja yhteyttä pidetään, mutta sitten jälestäpäin sitä joskus pohtii, että olemmeko me kaikki ollakin tavalla viaskoa porukkaa. Oman suvun viat suurentuvat ja sitä oppii melkein tietämään jo toistensa ajatuksetkin. Kuitenkin koen lähisukuni läheiseksi ja rakkaaksi, vaikka joskus rasittaakin. Jos tulee sanomisia ja loukkauksia, sopia täytyy.
Jossakin vaiheessa seurustelin paljon jo poisnukkuneiden sukulaisten kanssa, koska harrastin suurella innolla sukututkimusta. Eräs serkkuni sitten huomautti minulle, että voisit kyllä hieman enemmän seurustella myös niiden elossaolevin sukulaisten kanssa. Tottahan se on. Ne omat sukulaiset ovat kuitenkin niitä samoja kopioita omista esivanhemmistamme kuin itsekkin olemme. Rikasta se on kokoontua sukunsa kanssa aina välillä porisemaan ja maailmaa parantamaan.

Vierailija

Olen onnellinen suuresta suvustani. Pidetään yhteyttä sisarusten kanssa, on
lohdullista tietää että aina voi "pirauttaa"soiton, lähettää kortin, sopia
tapaamisesta tai mennä vaikka käymään yllättäenkin, siitä ei pahastuta.
Iloitaan toistemme tapaamisesta, me jotka vielä olemme elossa. Vanhem-
pani olen jo saattanut "lepoon" ja rakkaudella heitä muistan. Olen saanut
hyvän elämän eväät kotoani niinkuin kaikki sisarukset.

Vierailija

Lainaus:

Suku voi olla kuin kanalauma, heikoimpia nokitaan ja nokitaan ja kukko nauraa!

Ja se kukko on suvun kookkain, pelottavin ja itserakkain isottelija, joka kulkee kylästä kylään muita haukkumassa!

Vierailija

Lainaus:

Sinäpä sen sanoit, näinhän se useimmiten on valitettavasti.

Vierailija

Suvussa on aina joku "matroona" jota pelätään, niin ettei uskalleta asettua omalle kannalle asioissa.
Pelätään niin hampaisiin joutumista, että mieluummin myötäillään.

Vierailija

Lainaus:

Suvussa on aina joku "matroona" jota pelätään, niin ettei uskalleta asettua omalle kannalle asioissa.

Mutta minäpä en myötäillyt ja sain tuntea sen ``nahoissani`` päälle käytiin ja viellä kaksi kerrallaan. Yhden ehkä olisin kerrallaan käsitellytkin... terv. naisimmeinen, siis se heikompi ast...

Vierailija

Lainaus:

ja kanalauma mukaan lukien

Vierailija

Lainaus:

Ja minähän en pelkää ketään olen uskaltanut sanoa oman kantani asioihin ja saanut näin vihat niskaani , mutta parempi sanoa totuus kuin kärvistellä koko ikäänsä muitten ikeen alla.

Vierailija

Lainaus:

Suvun kesken juorut lentää, ei suinkaan niin, että hyvät asiat saisivat siivet, vaan mitä ikävämpi juttu, sen kerkeämmin sitä levitetään.

Vierailija

"Olen kääntynyt maailmasta pois unohtanut sekä sukuni ja kastini. Kudon äärettömässä hiljaisuudessa.Olen etsinyt itseäni kaikkialta ja kenties löytänyt".

Vierailija

Lähisukuni on minulle suuri voimavara ja onnellisuuden antaja.
Olemme joskus matkustaneetkin yhdessä ja vietämme yhdessä
syntymäpäiviä ja muita perhejuhlia.

Tähän lähipiiriin ovat tiiviisti kuuluneet vanhempani, jotka nyt
ovat jo molemmat muuttaneet taivaan kotiin, mutta nykyisin
mukana ovat lapset perheineen ja kaikkien kanssa on hyvät
ja lämpimät välit. Tämä ei ole vain minun mielipiteeni, vaan
miniät ja vävyt ovat samaa mieltä asiasta :)

Karpalo

Lisäys myöhemmin tulleiden kommenttien jälkeen:
En kai ollut sitten sopiva henkilö puuttumaan tähän keskusteluun,
kun minulla ei ole sisaruksia. Lähipiirin jälkeen tulevat serkut
perheineen, joiden kanssa myös pidämme yhteyttä ihan sopuisasti :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat