et-lehden lukijat saivat ilmoittautua Mazda2:n koeajoon tammikuussa nettiet:ssä. Helmikuussa arvoimme viisi testajaa, jotka saivat auton käyttöönsä viideksi päiväksi. Lue, mitä testiviikon aikana tapahtui.

Koeajajamme ajoivat autoillaan yhteensä lähes 2500 kilometriä viiden päivän aikana.

Viikolle sattui lähes kaikki mahdolliset kelit: pakkasta, lumipyryä, suojakeliä ja vesilammikoitakin kertyi ajotielle.

Autoja testattiin niin moottoriteillä, maanteillä kuin kaupungeissakin, jopa lumisia mökkiteitä kokeiltiin.

Testaajat olivat iältään 61-69-vuotiaita, ja kaikki kokeneita ajajia.

Tässä koeajajien kommentteja.

Mukava ja helppo ajaa

  • Ensivaikutelmana jo yllätti. Ohjaustuntuma oli hyvä ja se antoi mahdollisuuden nauttia matkanteosta jännittämättä. Myös ääni kitkoilla oli erittäin kohtuullinen vielä satasen nopeudessakin, jota sitäkin sentään pääsi kokeilemaan, vaikka pääosa keleistä olikin varsin haastavia.
  • Lyhyelle ajajalle todella hyvä auto. Säätöjä on tarpeeksi hyvän ajoasennon ja näkyvyyden saamiseksi. Vakaata ajoa tuulisellakin ilmalla.
  • Oikein mukava ja tilaa on isommallekin (187 cm).
  • Ajoin kelissä, jolloin edes pääteitä ei oltu ehditty kunnostaa edellisen päivän lumimyräkän jäljiltä. Tuolloin kaipasin tukevampaa autoa alleni. Mutta automaattivaihteisto oli aivan ihana. Seuraavassa autossani se on aivan varmasti.
  •  Ajo-ominaisuudet olivat hyvät. Näkyvyys oli myös hyvä, koska penkki on tarpeeksi korkea. Peilit toimivat ja ohjaus oli kevyt.

Sisätilat ovat yllättävän tilavat

  • Varsin laadukkaat materiaalit. Paremmat kuin muissa saman kokoluokan autoissa.
  • Etutilat täysin riittävät kokoiselleni yli 180/yli 90. Penkkiä arvioitaessa on muistettava, että puhutaan sentään pikkuautosta - sellaiseksi istuimet ovat mukavat. On selvää, ettei takana ole mitenkään ruhtinaallisesti tilaa. Takaovet kuitenkin avautuvat riittävästi ja jos ei nyt ihan satojen kilometrien reissulle olla lähdössä, kyllä takana istumaan pystyy, kysymyshän on lähinnä polvitiloista ja siitä, että etumatkustajat suostuvat vähän tinkimään. Tavaratilaa ei ole koskaan liikaa, mutta kyllä näillä toimeen tulee silloin, jos esimerkiksi työasioissa ei tarvitse isompaa tavaratilaa. Itse tarvitsen vielä tällä hetkellä.
  • Minulle tässä elämäntilanteessa riittävän monipuoliset, koska tiloja voi 5 oven puitteissa säädellä. Ei enää lapsia kuljetettavana, harrastuksiinkin sopivat.
  • Sisätilat ovat erittäin siistit ja napakat istua. Pitkäkin matka on miellyttävä tehdä tässä autossa. Kellon aika saisi näkyä selvemmin.
  • Yllättävän tilava. Penkki meni aika taakse ja tavaratilakin on melko väljä.

Polttoaineen kulutus vähäistä

  • Säästeliästä kulutusta suorituskykyyn verrattuna.
  • Mazda2:n kulutus on kohtuullinen, ei supervähän, mutta ei myöskään erityisen paljon. Suorituskyky on tällä 1.3-moottorilla täysin riittävä auton muihin ominaisuuksiin nähden. Talvella nyt ei huippunopeuksia voinut ajatellakaan, mutta ärhäkästi tuntui olevan voimareserviä vielä satasessa.

Muodot miellyttivät

  • Muodot miellyttivät Nykyaikainen muotoilu miellyttää useimpien silmää ja kun värikin oli vielä lähes huomiosellainen (turkoosi), positiivista palautetta tuli paljon; itsekin pidän kakkosen muodosta. Ketterän näköinen ja kokoinen, silti leveä.

Mielikuva autosta muuttui

  • Ohjaustuntuma on kerta kaikkiaan loistava. Olin jotenkin jämähtänyt siihen, että vain Volkswagen voi olla hyvä ajettava. Kuitenkin Mazda osoittautui olevan ihan yhtä hyvä, jopa tämä malliston pieninkin. Luultavasti sama pätee muihinkin Mazdoihin; ainakin aion nyt kokeilla kolmosta ja sen tuntumaa.
  • Seuraan liikenteessä erikokoisia Mazdoja, luen niiden testejä ja uskoni Mazdaan kestävänä autona on lujittunut.
  • Minulla on jo kaksi Mazdaa, ja olen ollut erittäin tyytyväinen kaikkiin.

Koeajajat: Tuure lahti, Jouoko Läykki, Eija Nissilä, Ritva Pirilä ja Marja-Sisko Arkiomaa.

www.mazda.fi