Kilpirauhasen toimintahäiriöihin liittyvät oireet ovat monenlaisia ja hyvin yksilöllisiä, mutta oireet kannattaa ottaa vakavasti.

Väsyttää, turvottaa, sydän lyö hitaasti. Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet voivat olla hyvin arkisia, ja tarkkaa yhteyttä on välillä vaikea vetää niistä suoraan tautiin.Samoin on liikatoiminnan kanssa: paino putoaa, suoli toimii liian vilkkaasti, sydän tykyttää.

Kilpirauhasen päätehtävä on tuottaa hormoneja. Kilpirauhashormonin tarkoitus on sen sijaan ylläpitää kehon aineenvaihduntaa, mikä vaikuttaa kaikkiin elimistömme toimintoihin.  Kyseessä on siis yksi merkittävimmistä rauhasista, joka säätelee terveyttämme. Tämä rauhanen sijaitsee ihmiskehossa kurkunpään alapuolella.

Toimintahäiriöiden oireet voivat ilmaantua joskus niin salakavalasti, että niihin ei potilas kiinnitä huomiota. 

Kilpirauhasarvojen mittaukseen – ja lopulliseen diagnoosiin – tarvitaan muun muassa laboratoriokokeita, mutta tietyt oireet saattavat antaa vihjeitä kilpirauhasen epätasapainosta.  Ainakin ne kertovat kehon joistakin häiriöistä, joihin on syytä puuttua eikä antaa niiden piinata elämäänsä.

Tarkista myös elämäsi 10 tärkeintä lukua

  1. Väsymys

    Energian puutteeseen ja väsymykseen on satoja syitä. Mutta jos huomaat olevasi jatkuvasti uupunut etkä pysty keskittymään päiväsi toimiin ilman piristeitä, saattaa tämä olla merkki kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Kilpirauhasen vajaatoiminta on seurausta siitä, kun kilpirauhanen ei enää pysty tuottamaan riittävästi kilpirauhashormoneja. Epätavallinen väsymys kesken päivän, päiväunien tarve ja yöunien yhtäkkinen pidentyminen eivät ole normaaleja toimintoja.

  2. Ruoansulatuksen vaivat

    Ummetusta? Ilmavaivoja? Nämä viittaavat kilpirauhasen vajaatoimintaan.  Suolisto-oireita ei helposti yhdistetä kilpirauhaseen, vaikka ne ovat todella yleisiä. Kilpirauhasen häiriöistä kärsivillä on muita useammin myös keliakia sekä laktoosivaivoja. Kääntöpuolena joillakin voi esiintyä ripulia, joka liitetään usein myös kilpirauhasen liikatoimintaan. 

  3. Iho- ja hiusongelmat

    Hiuksia lähtee ja katkeilee paljon. Ne muuttuvat ohueksi ja kuivuvat. Ihokin kuivuu, hilseilee tai jopa paksuuntuu. Kuulostaako tutulta? Kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyy monia iho- ja hiusvaivoja.
    Liikatoiminnassa iho voi ohentua tai muuttua hauraaksi ja hiuksiakin lähteä. Kilpirauhasen liikatoiminta on sairaus, joka kiihdyttää kehon aineenvaihduntaa. Oireet voivat tosin olla molemmissa häiriöissä, eli liika- ja vajaatoiminnassa, samoja.

  4. Masennus ja ahdistus

    Kilpirauhasen häiriöiden oireita ovat myös masennus tai ahdistuneisuus – ja jopa äkillinen paniikkihäiriö.  Masennus voi toki ilmaantua muistakin tekijöistä. Se voi myös häiritä kilpirauhasta ja laukaista häiriön. Samoin toimii stressi. Suomen Kilpirauhasliiton mukaan masennuspotilailta pitäisi mitata kilpirauhasarvot.  Joskus masennuksen syynä on kilpirauhasen vajaatoiminta.
    Lue myös: Kilpirauhasen sairauksista kärsivät vaaraksi liikenteessä

  5. Lämmönsietokyvyn häiriöt

    Oudot vilunväristykset, yllättävät kylmyyden tunteet ja kylmänsiedon heikkeneminen. Ne eivät ole normaaleja tuntemuksia pitkällä aikavälillä koettuna, jos ne ovat tulleet mukaan elämään varsin yllättäen. Kilpirauhasen vajaatoiminnassa elimistön aineenvaihdunta hidastuu. Tämä voi tarkoittaa, että yhtäkkiä pitää alkaa pukea päälle enemmän vaatetta – jopa öisin. Liikatoiminnassa on taas yleistä, että hikoiluttaa ja lämmönsieto heikkenee.

    Juttu perustuu Huffington Postin asiantuntija-artikkeliin. Lähteenä on käytetty myös Suomen Kilpirauhasliiton ja ET-lehden arkistoa.

Haluatko tietää lisää?

Lue kaikki kilpirauhasta käsittelevät ET-lehden jutut täältä.

Vierailija

Katsoitteko eilen Ylen MOT-ohjelmaa? Siinä tuotiin esiin kärkevästi juuri se, että suomalaiset lääkärit eivät tunne riittävän hyvin kilpirauhasen toiminnan häiriöitä, mistä aiheutuu väärää tai turhaa lääkitsemistä. Osa kilpirauhaspotilaista kertoo saaneensa apua ulkomailta ja luonnonmukaisesta lääkityksestä. Onko jollakulla teistä vastaavia kokemuksia?

Vierailija

Katsoin ohjelman, joka antoi kyllä mietittävää. Itselläni oli tämä arvo kaksinkertainen kun aloitettiin T 4 eli tyroksiini hoito. Annokseni on pieni ja tällä hetkellä tauti on pysynyt hyvänä. Kohdallani on varmaan myös kyse perimästä, tätä tautia löytyy suvusta. Kilpirauhaseni on hidas. Niitä mainittuja sivuvaikutuksia, joita joillakin on ollut T 4 lääkkeestä ei ole minulla. Olen saanut diagnoosin n kolme vuotta sitten ja olen jo yli 60 vuotias.

Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava ET:n lukija kysyy, mikä olisi hänelle terveellisin ruokavalio. Ravitsemusterapeutti vastaa. 

"Olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa parikymmentä vuotta. Mikä olisi terveellisin ruokavalio? Mitkä ravintoaineet ovat erityisen tärkeitä? Moni sanoo, että hiilareita ja alkoholin käyttöä kannattaisi vähentää. Pitääkö se paikkansa?"
– Ire

Ravitsemusterapeutti Heli Reinivuo vastaa:

Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavalle sopii sydänystävällinen ruokavalio, joka auttaa pitämään painonnousun kurissa. Reseptejä voit etsiä vaikka Diabetesliiton tai Sydänliiton keittokirjoista. Ruokaostosten tekemistä voit helpottaa, kun valitset Sydänmerkki-tuotteita. Niissä on vähemmän rasvaa kuin vastaavissa muissa tuotteissa, ja rasva on enimmäkseen hyvälaatuista, pehmeää rasvaa. Myös suolan määrään on kiinnitetty huomiota.

Suosi täysjyväviljaa, kasviksia, hedelmiä, marjoja, siemeniä ja pähkinöitä. Vähennä puhdistetun, valkoisen viljan ja sokerin käyttöä. Huolehdi riittävästä D-vitamiinin ja jodin saannista. Syö kalaa ja D-vitaminoituja maitovalmisteita ja valitse ruuanlaittoon jodioitu suola. Vältä runsasta alkoholin käyttöä. 

Lue lisää kilpirauhaspotilaan ruokavaliosta tästä. 

ET:n lukija kärsii lisäkilpirauhasen liikatoiminnasta, mutta ei oikein tiedä, mikä virka niillä on. 

Lisäkilpirauhasen liikatoimintaa hoidettiin leikkauksella, mutta tilanne ei korjaantunut ja nyt vain seurataan. Mikä virka lisäkilpirauhasilla on? Riittääkö hoidoksi seuranta? Pitääkö minun muuttaa elintapojani?

– Ihmettelevä

Lääkäri Risto Laitila vastaa:

Lisäkilpirauhaset ovat pikkuruisia rauhasi kilpirauhasen syleilyssä. Niitä on neljä, ja ne pitävät huolta elimistön kalkkitasapainosta.

Joskus yksi tai useampikin lisäkilpirauhanen alkaa kasvaa ja samalla erittää ylenpalttisesti parathormonia. Parathormoni puskee luustosta vereen kalkkia liiaksi asti. Tila on hyperkalsemia ja voi aiheuttaa hermostollisia tai lihas- ja sydänoireita. 

Lievään tautiin riittää seuranta, mutta pahasti häiriköivä rauhanen pyritään poistamaan. Pelkässä seurannassa luustoa suojataan osteoporoosilääkkeillä ja potilasta kehotetaan juomaan riittävästi. Kuivumistila pahentaa veren kalkkikuormaa ja lisää oireita. Ravitsemussuositukset ovat tällaiselle hyperparatyreoosipotilaalle samat kuin muillekin. Myös D-vitamiinin ja kalkin suhteen. 

Jos olet koko ajan kuolemanväsynyt, kannattaa lääkärissä tarkistuttaa ainakin nämä viisi asiaa.

1. Elintavat

Syötkö runsaasti rasvaa ja sokeria? Nipistätkö jatkuvasti yöunista? Kuorsaatko? Ei ihme, että väsyttää.

Vaihda ruokavaliosi kasvispainotteiseksi ja vähennä myös alkoholinkulutusta. Nuku niin, että olet herätessäsi virkeä. Huomio! Älä päästä päiväunia yli 15 minuutin mittaisiksi!

2. Alhainen hemoglobiini

Anemia vetää veteläksi. Yleisin syy alhaiseen hemoglobiiniin on raudan puute, joka voi johtua myös jostakin perussairaudesta.

3. Kilpirauhasen vajaatoiminta

Jatkuva väsymys, ummetus, lihominen ja alakulo. Siinä hyviä syitä epäillä kilpirauhasen vajaatoimintaa. Sairautta voidaan hoitaa korvaushoidolla.

4. Diabetes

Korkea verensokeri oireilee muun muassa voimakkaana väsymyksenä. Janottaako? Pitääkö käydä koko ajan pissalla? Hakeudu lääkäriin ja pyydä sokerirasituskoetta.

5. Masennus

Jos mikään ei huvita, mieli on matala ja ajatukset kiertävät viikosta toiseen samaa apaattista kehää, kannattaa varata aika lääkärille tai psykologille. Masennukseen on tarjolla esimerkiksi terapiaa. 

Jos seleeni ei vielä kuulu päivittäiseen ruokavalioosi, tilanne on syytä korjata.

Ravitsemusneuvottelukunta nosti viime vuonna seleenisuositusta kymmenen mikrogrammaa. Naisten on syytä saada seleeniä 50 ug vuorokaudessa ja miesten 60 ug.

Turvallisen saannin yläraja on neuvottelukunnan mukaan 300 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Seleenin tärkeimpiä lähteitä ovat liha ja lihavalmisteet, maito ja maitovalmisteet sekä täysjyvävilja.

Seleeni on kilpirauhaselle elintärkeää. Sitä tarvitaan jo normaaliin toimintaan, mutta erityisesti laiskan kilpirauhasen toiminnassa seleenin osuus on merkittävä. Monilla kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivillä on seleenin puutosta.

Jo muutamalla parapähkinällä voi korvata seleenivajeen, ellei ole allerginen pähkinöille. Hyviä seleeniruokia on toki muitakin.

10 parasta seleenin lähdettä

1. Parapähkinä 1900 µg / 100 grammaa

2, Munuainen 135 ug / 100 grammaa

3. Tonnikala, vedessä 78 ug / 100 grammaa

4. Anjovis 68 ug / 100 grammaa

5. Seesaminsiemen 49 ug / 100 grammaa

6. Naudan maksa 46 ug / 100 grammaa

7. Savustettu siika 45 ug / 100 grammaa

8. Korvasieni 39 ug / 100 grammaa

9. Poronliha 35 ug / 100 grammaa

10. Lohifilee 30 ug / 100 grammaa
Lähde: Fineli