
Rynniminen ja kantamukset aiheuttavat vaaraa liukuportaissa. Tiedätkö, mikä on viranomaisen suosittelema tapa matkustaa niissä?
Länsimetro tilasi hissi- ja liukuporrasyritys Koneelta yhteensä 60 liukuporrasta. Vaan osaammeko matkustaa niillä?
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes julkaisi varmuuden vuoksi tiedotteen, jossa se neuvoo oikean tavan:
– Liukuportaissa ei ole tarkoitus juosta tai edes kävellä, vaan seisoa askelmalla ja pitää kaiteesta kiinni.
Seiso askelmalla ja pidä kiinni kaiteesta.
Tukesin mukaan liukuportailla ja -käytävillä sattuu joka vuosi kymmeniä tapaturmia. Virasto muistuttaa, että vaaravyöhykkeessä ovat erityisesti kiirehtivät, ikääntyneet, lapset ja päihtyneet.
Kiireinen kävelijä tai juoksija ei aiheuta vaaraa vain itselleen vaan myös muille. Hän voi horjuttaa muiden metromatkustajien tasapainoa rynnätessään heidän ohitseen.
Kaikki samalle porrasaskelmalle
Ikäihmiselle ja liikunta-apuvälineen kanssa liikkuvalle Tukes suosittelee hissiä liukuportaiden sijaan.
Suuret esineet, kuten rollaattori ja lastenvaunut, eivät kulje turvallisesti liukuportaissa. Ohjeistuksen mukaan kaiken mukana kulkevan tulee mahtua samalle porrasaskelmalle matkustajan kanssa.
Tukesin johtava asiantuntija Antti Savola toteaa nyrkkisäännön:
– Liukuporras on turvallinen, kunhan muistaa perusasiat. Seiso askelmalla. Pidä kiinni käsijohteesta. Varo vaatteiden ja kenkien joutumista rakoihin. Älä leiki liukuportaissa.
Yleisimmät tapaturmat liukuportailla
- Kaatuminen.
- Vaatteiden tarttuminen askelman ja kampalevyn väliin, kun matkustaja on poistumassa liukuportaista. Pitkät kengännauhat ja pitkät huivit vaativat tarkkuutta.
- Kumijalkineen takertuminen askelman ja kaidelevyn väliin.
- Sormien puristuminen liikkuvan käsijohteen ja kaiteen väliin.
- Pienten lasten sormien puristuminen käsijohteen sisäänmenokohdassa.
- Kaiteen yli putoaminen alempaan kerrokseen.
Alla olevalla Tukesin videolla neuvotaan, miten liukuportaissa seistään oikeaoppisesti:
Länsimetro avautuu vihdoin
Matkustaja pääsee viimeinkin metrolla Helsingistä Espooseen 18. marraskuuta 2017. Reitti kulkee ensin Matinkylään, myöhemmin myös Kivenlahteen. Rakentaja kertoo viivästymisen johtuvan siitä, että loppuvaiheen töille ja käyttöönottovaiheelle ei ollut varattu riittävästi aikaa.
Yrityksen sivulla puolustellaan, että hanke on Suomen suurin infrahanke ja että näin mutkikkaan hankkeen käyttöönottovaiheesta ei ollut kokemusta. Insinöörien ihmemaassakaan kaikki ei aina suju kuin leikki.
Metroasema sijaitsee yleensä syvällä maan alla, josta ylösnousemukseen tarvitaan liukuportaita. Uusi Koivusaaren metroasema on maailman ainoa merenalainen asema. Sen liukuportaat ovat Suomen pisimmät, mittaa on 76,1 metriä.
Lähteet: Länsimetro ja Tukes