Henkilökohtaisen asiakaspalvelun määrä vähenee jatkuvasti. Missä tilanteissa sinä vielä toivot saavasi palvelua? Entä missä olet viimeksi saanut poikkeuksellisen hyvää palvelua? Vastaa jutun lopusta löytyvään kyselyyn. 

ET-lehden netissä bloggaava tutkija Liisa Väisänen kirjoitti viime maaliskuussa Liisa Ihmemaailmassa -blogiinsa kipakan tekstin suuresta itsepalveluhuijauksesta. Teksti on noussut nyt uudelleen etlehti.fi:n luetuimpien joukkoon.

Bloggaaja arvostelee tekstissään Suomessa vallitsevaa itsepalvelukulttuuria – siis sitä, että yhä useampi entinen palvelu on siirretty ihmisten itsensä tehtäväksi.

– Meillä halutaan teettää ilmaiseksi kaikki, Liisa kirjoittaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Itsepalvelukulttuuri merkitsee myös työpaikkojen katoamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Harva mietti sitä poloista, joka menetti työpaikkansa. Ei kukaan miettinyt sitäkään, kuka maksaa hyvinvointiyhteiskunnassa työttömyyskorvauksen työttömäksi jäävälle. Tärkeämpää on, että "minä säästän nyt pennin".

Itsepalvelukäytäntö on nykyään käytössä yhä useammassa paikassa, esimerkiksi pankeissa, lentokentillä ja matkatoimistoissa. 
Lääkärinäkin toimiminen onnistuu, kun Googlelta voi kysyä, mitä kehon oireet merkitsevät.

Toisten mielestä itsepalvelukulttuuri on hyvä asia. Tärkeät asiat voi hoitaa kätevästi kotoa poistumatta ja jonoissa seisomatta. Emme ole enää niin riippuvaisia muista ihmisistä. Mutta millä hinnalla? Sitä pohtii bloggaajamme:

– Ajan säästämien on yksi itsepalvelukulttuurin suurimpia argumentteja. Mutta ammatti-ihminen tekee asiat nopeammin kuin ammattitaidoton. Se on itsestäänselvyys, jonka mielellämme unohdamme. Kaikkein kamalinta itsepalvelukulttuurin leviämisessä on, että ammatti-ihminen tekee tietenkin asian kuin asian paremmin kuin ammattitaidoton.

Kommentteja puolesta ja vastaan

Blogiteksti kirvoitti suuren määrän kommentteja. Moni oli kirjoittajan kanssa samaa mieltä: 

"Puhelimeenkin toivon saavani ihmisen vastaamaan, en konetta, joka pyytää valitsemaan numeroita jne ja soittaa musiikkia, koska kaikki asiakaspalvelijat ovat varattuja.... montakohan heitä on jäljellä?"

"Olen aivan samaa mieltä useimmista asioista, mutta yhtään en kaipaa pankissa jonottamista ja laskujen maksua tiskillä!"

Osa taas piti itsepalvelukulttuuria hyvänä asiana. 

"Minä nautin kyllä siitä, ettei tarvitse ottaa töistä vapaata käydäkseen palveltavana virastoissa, vaan esimerkiksi Kelan ja vakuutusyhtiön asiat voi hoitaa paljon nopeammin verkossa. "

"Eihän kellään olisi enää aikaa tehdä omia töitään, kun pitäisi käydä teetättämässä pikkujuttuja ammattilaisilla."

"Kauhealta kalkkikselta vaikutat, vaikka karulta kuulostaakin. Ikäero tässä taitaa olla se syy, koska en ikinä menisi liikeeseen ja maksaisi ohjelman asennuksesta, kun sen voi muutamalla klikkauksella tehtyä itse. Tulevaisuudessa itsepalvelu tulee kasvamaan, koska minun ikäiseni osaavat itse hoitaa asiansa ilman, että siihen pitää joku palkata." T. Nainen 23v

ET-lehti haluaa tietää sinun mielipiteesi itsepalvelusta. Etsimme myös suomalaista asiakaspalvelun mestaria!

Vastaa alla olevaan kyselyyn ja paljasta paikka, jossa olet saanut hyvää henkilökohtaista palvelua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla