Alueellinen tilausvälitys, kaksinkertainen omavastuu, SV 67 -todistus, matkakatto... Kelan ohjeistus taksimatkojen korvaamisesta herättää paljon kysymyksiä.

Vuoden alusta terveydenhuollon taksimatkojen omavastuu nousi 16 euroon. Samalla viimeisetkin kunnat siirtyivät taksimatkojen alueelliseen välitykseen.

Jotta Kela-korvauksen saisi täysimääräisenä, taksi pitää tilata tietystä numerosta. Jos taksin tilaa muualta, omavastuu on kaksinkertainen eli 32 euroa.

Keskitetyllä tilausvälityksellä tähdätään samansuuntaisten matkojen yhdistelyyn ja kustannussäästöihin. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että samaan kyytiin pyritään saamaan useita asiakkaita.

Kun korvausasia tupsahtaa eteen ensimmäistä kertaa, mieleen nousee joukko kysymyksiä. Kysyimme yhdeksän eniten askarruttavinta kysymystä Kelan pääsuunnittelijalta Anne Gissiltä.

1. Mistä löydän oman alueeni tilausnumeron?

– Kelan internet-sivuilta löytyvät kaikki alueelliset puhelinnumerot. Tietoa ja esitteitä saa myös niin julkisen kuin yksityisenkin terveydenhollon pisteistä. Kannattaa muista myös Kelan toimistot ja puhelinpalvelunumerot. Lisäksi taksiautoilijoilla on velvollisuus tiedottaa asiasta. Keskimäärin 80 prosenttia autoilijoista on liittynyt järjestelmään. Kattavuuden on oltava laaja, jotta auton saa tarvittaessa nopeastikin.

2. Mitä puhelu maksaa?

– Soittaminen tilausnumeroihin maksaa alueesta riippuen 0,99–1,74 euroa plus paikallisverkkomaksu. Maksu peritään vain yhden kerran, kun puheluun vastataan. Yhden puhelun aikana voi tilata vaikka kahden viikon matkat etukäteen. Suositus on, että tilaus tehdään viimeistään edellisenä päivänä kello 14:ään mennessä. Näin kuljetuksia ehditään yhdistellä.

3. Terveydenhuollosta on pyydettävä todistus oikeudesta korvaukseen. Pitääkö se olla hankittuna jo ennen kuin lähtee matkaan?

– Asiakas itse arvioi, onko terveydentila ja kunto sellainen, ettei pysty liikkumaan julkisilla liikennevälineillä. SV 67 -todistus pyydetään sitten saavuttaessa terveydenhuoltoon. Todistus kirjoitetaan joka reissulle erikseen. Jos käyntejä on useita, voi saada pitkäaikaisen todistuksen. Todistus tulee säilyttää, sillä Kela voi tarvittaessa vaatia sitä.

4. Miten taksinkuljettajalle osoitetaan, että on oikeutettu korvaukseen?

– Asiakas näyttää kuljettajalle Kela-korttinsa. Korvauksen saa heti taksissa, eikä sitä tarvitse anoa jälkikäteen. Tieto menee suoraan Kelan järjestelmään.

5. Mikä on matkakatto?

– Matkakatto on matkojen vuotuinen omavastuuosuus. Se on tällä hetkellä 272 euroa. Se kertyy 16 euron omavastuuosuuksista mutta myös pienemmistä omavastuista ja oman auton tai joukkoliikenteen käytöstä. Kannattaa muistaa, että korotettu omavastuu ei kerrytä kattoa. Näin halutaan saada kaikki asiakkaat järjestelmän piiriin.

6. Eikö enää saa käyttää tuttua taksinkuljettajaa?

– Esimerkiksi muistisairaalla vanhuksella on oikeus vakiotaksiin ja kuljettajaan, joka tuntee hänen terveydentilansa ja tarpeensa. Asiassa kannattaa ottaa yhteys Kelaan.

7. Mitä jos ei esimerkiksi alentuneen vastustuskyvyn vuoksi halua samaan kyytiin vaikkapa flunssapotilaan kanssa?

– Terveydenhuollosta voi saada todistuksen yksin kuljetuksesta.

8. Voiko mukaan ottaa saattajan?

– Samaan taksiin voi ottaa saattajan, jonka kyyti ei aiheuta lisäkustannuksia. Saattajasta, samoin kuin apuvälineistä, tulee mainita tilauksen yhteydessä. Tämä on ihan käytännön kysymys. Esimerkiksi sähköpyörätuoli ei mahdu tavalliseen taksiin.

9. Kuinka paljon järjestelmä tuo säästöjä?

– Viime vuonna säästöjä kertyi 10 miljoonaa euroa, vaikka kaikki kunnat eivät vielä olleet mukana. Tämän vuoden säästötavoite on 25 miljoonaa. Summassa on mukana omavastuuosuuden nostaminen.

Lue lisää