
Suomalaiset aikovat ostaa ennen joulua verkkokaupoissa enemmän kuin koskaan aiemmin.
Suomalaiset kuluttajat ovat alkuvuoden aikana käyttäneet välillä tammi-kesäkuu ennätykselliset 4,7 miljardia euroa ostoksiinsa niin kotimaisissa kuin ulkomaisissa verkkokaupoissa.
Edessä on vielä ennätyksellinen joulusesonki, jolloin suomalaiset tulevat käyttämään verkkokaupoissa enemmän rahaa kuin koskaan aiemmin.
Samaan aikaan erilaisten verkkohuijausten määrä on kasvanut kiihtyvällä tahdilla.
Suomalainen maailman johtava verkkosivustojen maineluokituksiin erikoistunut yritys Web of Trust (WOT Services Ltd.) ja ruotsalaislähtöinen turvallisiin maksupalveluihin verkossa erikoistunut Klarna Oy ovat jo vuosia työskennelleet turvallisen internetin puolesta.
Yritykset julkaisivat alla olevat ohjeet kuluttajille turvalliseen kaupankäyntiin verkossa.
Kuinka asioida turvallisesti verkkokaupoissa
1) Tarkista löytyykö kaupan etusivulta tuttuja sertifikaatteja
Ulkopuolisten tahojen myöntämät sertifikaatit osoittavat, että verkkokauppa täyttää todistetusti sille määritellyt kriteerit. Sertifikaatit todistavat, että sivusto käyttää varmennettua yhteyttä ja että sen tietosuojataso on korkea tai että sillä on hyvä maine.
2) Arvioi sivuston ulkonäkö ja toimivuus
Sivuston toimivuus ja viimeistelty ulkonäkö antavat viitteitä liiketoiminnan laadusta verkkokaupan taustalla. Helposti löytyvät tuotetiedot, kuvat kauppiaasta ja työntekijöistä sekä selkeästi esitetty yksityisyydensuojakäytäntö viestivät luotettavasta toiminnasta. Yksityisyydensuojakäytännöstä kannattaa tarkistaa erityisesti se, kuinka verkkokauppa hyödyntää asiakkaidensa yhteystietoja – näin välttyy roskapostilta ja mahdollisesti suuremmilta ikävyyksiltä.
Verkkokaupan ulkomuodon ei kuitenkaan kannata antaa hämätä. “Huijaussivustot rakennetaan lähes aina muistuttamaan oikeita, luotettavilta vaikuttavia nettisivuja”, muistuttaa Web of Trustin toimitusjohtaja Vesa Perälä.
Verkkoselaimelle ladattava ilmainen Web of Trust -lisäosa paljastaa aitoihin käyttäjäkokemuksiin perustuen nettisivun todellisen maineen. Yhdistettynä virustorjuntaan ja palomuuriin se varmistaa, että asiakas on suojassa teknisten uhkien lisäksi myös huonoilta ostokokemuksilta.
3) Kiinnitä huomiota maksutapoihin
Monipuoliset maksutapavaihtoehdot ovat osa hyvää palvelua, mutta ne osoittavat myös, että verkkokaupan taustat on parhaimmillaan tarkistanut ja sitä valvoo useampi rahoitusalan toimija. Maksettaessa ennakkoon kannattaa varmistaa, että maksuyhteys on suojattu. Suojatun sivun osoitteen alku on muotoa https://.
4) Asiakaspalvelu merkitsee myös verkkokaupassa
Luotettava, vakavasti otettava ja palvelualtis verkkokauppa kertoo yhteystietonsa reilusti verkkosivuillaan, viimeistään toimitusehdoissa. Sähköpostin lisäksi tulee asiakkaan saada helposti tietoon myös kauppiaan puhelinnumero ja y-tunnus. Asiakaspalvelun laadun voi testata etukäteen soittamalla tai lähettämällä sähköpostia. Jos tiedusteluun ei vastata ennen ostotapahtumaa, ei siihen todennäköisesti vastata sen jälkeenkään.
5) Hyödynnä vertaiskokemuksia
Internet tarjoaa monipuoliset kanavat vertaiskokemuksien jakamiseen ja löytämiseen. Näitä ovat muun muassa hakukoneet, keskustelufoorumit, Facebook ja Web of Trust. Kannattaa siis etukäteen tarkistaa, mitä muut asiakkaat ovat mieltä kyseisestä verkkokaupasta, ja jakaa myös omat kokemukset, jotta muut verkkoshoppailijat pystyisivät tekemään valistuneita ja turvallisia ostopäätöksiä.