Pitääkö omega-6-rasvahappojen saamisesta olla huolissaan? Ja mistä niitä saa parhaiten, kysyy lukija. Katso, mitä omalääkäri Risto Laitila vastaa.

Paljon puhutaan omega-3- ja omega-6-rasva­happojen hyvää tekevistä vaikutuksista. Onko sama käyttääkö pellavarouhetta vai kalaöljykapseleita? 

Syön lohta 1–2 kertaa viikossa ja joka aamu 1 rkl:n pellavarouhetta puuron seassa. Lihan paistan rypsi­öljyn ja voin sekoituksessa, ennen käytin oliiviöljyä.

Nimimerkki Annamaija

Pellavansiemenrouhe ja -öljy sekä kalaöljy sisältävät paljon omega-3-rasvahappoja, mutta aivan samanlaisista rasvahapoista ei ole kyse. Pellavassa on paljon kasvikunnan omega-3-rasvahappoa (ALA), ja rasvainen kala sisältää EPA- ja DHA-nimisiä omega-3-rasvahappoja.

Kalaa suositellaan syötäväksi kahtena päivänä viikossa lajeja vaihdellen. Pellavarouheen käyttösuositus on 1–2 rkl/vrk. Pellavasta saa rasvojen lisäksi hyödyllistä kuitua ja lignaania. Rypsiöljy sisältää pellavan tavoin ALA:a, mutta määrällisesti paljon vähemmän.

Jos pellavarouhetta käytetään päivittäin, voi paistamiseen käyttää joko oliiviöljyä tai rypsiöljyä + voita. Omega-6-rasvahappojen liian vähäisestä saannista ei tarvitse olla huolissaan, sillä niitä saadaan runsaasti lihasta, kananmunista, kasviöljyistä ja levitteistä.

Kysy meiltä terveydestä, ravitsemuksesta, seksistä, lakiasioista, puutarhanhoidosta ja antiikista.
Lähetä oma kysymyksesi asiantuntijalle täältä.